Den första 24m bussen för linje 16 i Göteborg

Startat av Johnny, 10 augusti 2017, 22:14:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Bra med en bussfanatiker som har koll. Jag har nog tanken att ta bilder på den "blodiga" bussen om jag hittar dit, känns lite galet för mig då dessa dubbelleder kom ju "typ igår".

janjoh

Frågan är om de kommer köpa in nya dubbelledbussar? Nu när linje 58 trafikerar samt 16X går ju bussar varannan minut från Nordstan till Norra Älvstranden i rustningstrafik :o. En annan detalj men ack så viktig. Störande att de skyltar 58 Lindholmen när den faktiskt går till Västra Eriksberg som är 2 km bortanför :'(. Det är som att skylta en buss på linje 18 med Brunnsparken när den går till Johanneberg. Visst, jag förstår att det stora flödet åker enbart till Regnbågsgatan-Lindholmen med alla arbetsplatser och skolor, men rätt ska vara rätt. Ska man till Eriksberg och är från Göteborg så reagerar man ju.

Adrian Langemar

Citat från: janjoh skrivet 29 augusti 2017, 15:19:54 PM
Frågan är om de kommer köpa in nya dubbelledbussar? Nu när linje 58 trafikerar samt 16X går ju bussar varannan minut från Nordstan till Norra Älvstranden i rustningstrafik :o. En annan detalj men ack så viktig. Störande att de skyltar 58 Lindholmen när den faktiskt går till Västra Eriksberg som är 2 km bortanför :'(. Det är som att skylta en buss på linje 18 med Brunnsparken när den går till Johanneberg. Visst, jag förstår att det stora flödet åker enbart till Regnbågsgatan-Lindholmen med alla arbetsplatser och skolor, men rätt ska vara rätt. Ska man till Eriksberg och är från Göteborg så reagerar man ju.
Nej, de går inte varannan minut utan var fjärde minut. Visserligen går det 37 bussar i timmen men det är det maximala tidsavståndet som räknas. Det stora problemet är dock inte det utan ihopklumpningen. Kapaciteten totalt i morgonrusningen är fullt tillräcklig men det är extremt ojämn spridning av resenärerna mellan bussarna. Till att börja med är det inte alls bra att alla riktiga bussar till Lindholmen går via Nordstan. Vissa bussar borde förstås gå via Lilla bommen istället (då måste givetvis skrytbilarna med nummer 55 flytta på sig). Då blir det mycket mindre risk att flera bussar kommer samtidigt vid samma hållplats. Nu är det väl inte så många som vill åka från Lilla bommen i morgonrusningen, och därför ska bussarna via Lilla bommen vara de enda som passerar Brunsparken. Bussarna som går via Nordstan måste komma österifrån. Observera dock att detta inte räcker för att sprida ut resenärerna. Det kommer ändå vara vanligt med två bussar i rad vid Nordstan och vid Brunnsparken/Lilla bommen. Därför måste både Nordstan och Brunnsparken/Lilla bommen ha två olika linjer till Lindholmen vardera med samma turtäthet (föreslagsvis 7,5 minuter). Sen måste de fyra linjernas sträckning planeras så att så många resenärer som möjligt går på vid hållplatser som bara har en linje till Lindholmen. Då kan man minska trängseln betydligt och ändå sparar man in 5 bussar i timmen.

Nu är det ju inte så att trängseln endast är i högtrafik. Tvärtom är det mycket stor trängsel även övriga tider på de turer på linje 16 som körs med vanliga ledbussar. Det är ett större problem eftersom trängseln då är hela vägen mellan Nordstan och Eriksberg. Linje 58 är inte en fungerande avlastning av två skäl. Dels går den för sällan för att locka resenärer och dels tidtabellen är inte anpassad till linje 16, så ofta går det två turer på linje 16 utan en linje 58 mellan, vilket givetvis innebär mycket hög belastning på den senare av bussarna på linje 16. Återigen är krävs det att båda linjerna har samma turtäthet för att det ska fungera.

M

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 augusti 2017, 09:00:50 AM
Det är väl tveksamt om det gått. Men bussarna var nedslitna även interiört och man hade således fått kosta på dem rejält om de skulle fortsätta användas. Det hade säkert varit mer fördelaktigt att köpa nya dubbelledade bussar i så fall vilket Västtrafik inte tycks ha varit intresserade av.

Motorn hade inte varit något problem däremot avgasreningen hade varit ett stort problem.

/M

janjoh

Ja du har helt rätt, avgångarna är inte sunkroniserade mellan linjerna till Norra älvstranden. Ofta kommer linje 58 alldeles bakom 16. Sen blir det glapp om ett par minuter tills nästa klunga. Men jag tycker i alla fall detta är en klar förbättring mot förra hösten eller i våras. Det märks skillnad i rusningstrafik :). Men, antalet resenärer ökar kraftigt till Lindholmen och detta med busstrafik från samma gållplats, Nordstan,  kommer inte att hålla för det blir alltfler passagerare. En försening av dörrar eller passagerare som hindrar ngn buss skapar enorma köer. Dessutom är det allt färre som betalar. Det är Västtrafiks problem, men detta märks och det talas om det bland passagerarna. Framförallt på spårvagnsersättningen 6E sa många att de slutat stämpla. Det är inte bra. Men Göteborg har ju valt detta öppna system. Jag tror det kommer behövas kontrollanterna på hållplatserna, eller värdar som kollar biljetter när resenärerna går på.

Erling.L

att färre stämplar har ju gjort att bolagen kräver att bussarna skall ha krs system (kundräkningssystem) men när man pratar med kontrollanterna så säger de att de inte märkt nån större skillnad på fuskåkare så folk har ju sina biljetter men stämplar dem inte mer än för o aktivera dem

vad det gäller 24m bussar tvivlar jag vi får se fler då de är så mycket dyrare o hellre då hoppas att trafikverket släpper igenom 21m bussar o vill minnas att när nya bron är klar skall väl lindholmen/eriksberg få vagnar via västsvenska paketet och är väl en del av de vagnar som är med i m33 beställningen
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

janjoh

Kontrollanterna vill rädda sitt anseende med att de har just "kontroll" på att fler inte fuskåker så de kan meddela sin chef att de gör ett bra jobb. Men man ser när de görs kontroller och mängder av passagerare går av spårvagnen eller bussen när de ser kontrollanterna. Man behöver ha civilklädda eller storkontroller vid hållplatser så risken att folk flyr av fordet inte sker. Dessutom fler kontroller eftersom det i dagsläget är fler o fler turer men inte fler kontroller..  När det är fler passagerare och trängsel ökar fuskåkandet, tyvärr. Fenomenet finns i Stockholm med i tunnelbanan, men inte mycket i busstrafiken eftersom där kollar chauffören biljetten.
På spårvagnarna i Stockholm går en värd runt och kollar biljetter. Kanske skulle det också vara något för Göteborg?
Det skulle ju även öka tryggheten som är ifrågasatt i vissa områden i stan när vem som helst kan gå ombord.

buskörare

Oj, inte värd att byta bakaxel på? Vi byter väl typ varje år på våra B9:or.

Adrian Langemar

Citat från: janjoh skrivet 29 augusti 2017, 19:53:07 PM
Dessutom är det allt färre som betalar. Det är Västtrafiks problem, men detta märks och det talas om det bland passagerarna. Framförallt på spårvagnsersättningen 6E sa många att de slutat stämpla. Det är inte bra. Men Göteborg har ju valt detta öppna system. Jag tror det kommer behövas kontrollanterna på hållplatserna, eller värdar som kollar biljetter när resenärerna går på.
Att det är mycket färre som stämplar nu beror på att många nu betalar med appen. Ja, tack och lov slipper vi spärrar och framdörrsköer i Göteborg. Jag betalar gärna någon krona extra för att slippa det.

Citat från: janjoh skrivet 30 augusti 2017, 15:03:01 PM
Kontrollanterna vill rädda sitt anseende med att de har just "kontroll" på att fler inte fuskåker så de kan meddela sin chef att de gör ett bra jobb. Men man ser när de görs kontroller och mängder av passagerare går av spårvagnen eller bussen när de ser kontrollanterna. Man behöver ha civilklädda eller storkontroller vid hållplatser så risken att folk flyr av fordet inte sker. Dessutom fler kontroller eftersom det i dagsläget är fler o fler turer men inte fler kontroller..  När det är fler passagerare och trängsel ökar fuskåkandet, tyvärr. Fenomenet finns i Stockholm med i tunnelbanan, men inte mycket i busstrafiken eftersom där kollar chauffören biljetten.
Vilket beror på att man nästan inte har några kontroller på bussarna i Stockholm. Vill man fuska där så är det lätt.

Citat från: janjoh skrivet 30 augusti 2017, 15:03:01 PM
På spårvagnarna i Stockholm går en värd runt och kollar biljetter. Kanske skulle det också vara något för Göteborg?
Det skulle ju även öka tryggheten som är ifrågasatt i vissa områden i stan när vem som helst kan gå ombord.
Man har slutat med det i Stockholm och infört stämplingsmaskiner på hållplatserna istället. Det blev fler som betalade då. Det handlar om en fördubbling av personalkostnaden för att lösa ett behov som inte finns. Jämfört med tunnelbanan i Stockholm med alla spärrar och ordningsvakter är det alltid mycket lugnare på spårvagnarna i Göteborg.

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:48:23 PM
Oj, inte värd att byta bakaxel på? Vi byter väl typ varje år på våra B9:or.
Det handlar om Västtrafiks extrema ålderskrav och inget annat. Där har vi ett verkligt problem som kostar oerhörda summor pengar.

Anders N

Vad har ni för ålderskrav där nere på västkusten?
Vad har vi själva för krav här uppe i Stockholm? Är det fortfarande 16 år?

janjoh

De har bytt bakaxel på en del av dubbelled B9S 4103-4109 som är snart lika gamla som 4100-4103 var när de togs ur trafik. De är i bra skick interiörmässigt men motorn börjar vara trög.

Jag tycker man ska satsa på dubbelled på linje 16. Det är bra för Västtrafik att ha linjen som en linje i framkant när de visar stombusstrafik.


Bussfanatikern

Citat från: Anders N skrivet 30 augusti 2017, 18:04:43 PM
Vad har ni för ålderskrav där nere på västkusten?
Vad har vi själva för krav här uppe i Stockholm? Är det fortfarande 16 år?

10 år i Göteborg och 16 år i Stockholms innerstad förutom på stomlinjerna 1-4 där man har sänkt till 12 år.

Bussfanatikern

Citat från: buskörare skrivet 30 augusti 2017, 16:48:23 PM
Oj, inte värd att byta bakaxel på? Vi byter väl typ varje år på våra B9:or.

Det fanns säkert en massa andra fel på den bussen som tillsammans gjorde att det inte var lönsamt.