Dagens tur med Edlunds Trafik 7701 (bilder)

Startat av Jacob, 09 november 2011, 19:36:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Dagens tur gick till Alunda och tillbaka, med Mattsson bakom ratten såklart :)

På vägen dit..


Mattsson åker iväg ensam...


...eftersom jag skulle stå kvar och fotografera när han kom tillbaka, för han ville visa upp sina nya navkapslar ;)








Den eminenta busschauffören :)


Den snygga stolsklädseln




På hemvägen var det dimma...

...och motsol.


Det var allt! Tack Fredrik för åkturen och jag hoppas ni gillade detta bildsvep :)
//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Christer K

Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 09 november 2011, 19:36:22 PM
Den snygga stolsklädseln

Ja, Vännäs Buss kan det där med färgval. Stolstyget matchar verkligen firmafärgerna lila på vitt.
Trevliga stolar för övrigt. Volvos egna? Tänk om även Roslagspendlarna hade kunnat få sådana. :)

Men herr Mattsson bör genast ta fram pensel och svart färg till strålkastarnas sargar. Så där får det inte se ut! :-X

Jacob

Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2011, 00:45:29 AM
7701?

Ja inventarienummer ska det bli ;)

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2011, 01:04:59 AM
Trevliga stolar för övrigt. Volvos egna? Tänk om även Roslagspendlarna hade kunnat få sådana. :)
Men herr Mattsson bör genast ta fram pensel och svart färg till strålkastarnas sargar. Så där får det inte se ut! :-X

Ja det är Volvos egna. Det är dessa jag hela tiden tjatat om att jag skulle vilja se i Nobina 7394-7399 ;) samt 7400-7424 om det nu går att få VDL med Volvosäten. Det är ju denna typ av stolar som sitter i Keolis gamla Vegor. Men Nobinas 00xx-B9S har väl denna typ av stolar, dock utan skinnet på nackstödet? Det här är Volvos näst bekvämaste stolstyp, som t.ex Swebus kör med. Den bekvämaste typen finns på bild i denna länk: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47408.0 Denna typ av stolar finns i Nobinas 54xx flygbussar i Uppland. Riktigt sköna! Synd att inte Swebus satte in sådana i sina bussar..

På tal om ögonskuggan så sade Mattsson idag att han skulle bättra på den ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

De bekvämaste passagerarstolarna jag åkt med satt i Swebus Express 49xx-vagnar. Ingen stol i någon 9700 och OmniExpress i samma företag har kunnat matcha dessa stolar, vilket även pendlarna på 899:an brukade säga.
Från årsmodell 2002 och framåt har jag aldrig varit 100% nöjd med en enda Volvobuss. Enligt min privata åsikt var 2001 det sista året som riktiga Volvobussar byggdes. Förutsatt att de monterades i Finland såklart.

Volvo från Västerbotten i 77xx-serien? Ska det bli postdiligenser av dem? ;D

Jacob

De som satt i 49xx-vagnarna var av samma modell som sitter Swebus alla andra Volvobussar, även om jag kan tycka att stolarna i 00xx och 68xx är något hårdare, men det kan ju bero på att stolarna blir nersuttna efter en tid och därmed mjukare eller så har stolsmodellen helt enkelt blivit hårdare med åren.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Hårdare med åren tror jag knappast. Vännäsbussen ovan från 2000 har ju hårdare "billigare" stoppning än stolarna som satt i Swebus Express 49xx från 2001. Och sätena 5602-5609 blev ju aldrig "nersuttna" och särskilt mjuka med åren, trots i stort sett samma ålder. Om stolarna (som enligt mig är olika som natt och dag) nu är av exakt samma modell, måste man ha provat olika material i stoppningen i dem. Kanske en specfråga?

Bussföraren

Volvo har väl aldrig tillverkat egna stolar, den stolsmodell som ni är ute efter är den som i begynnelsen satt i Delta byggen från början av -90 talet och sedan vidareutvecklats.

Den kan även hittas b.la i Irizar

yngrot

Ersa: trevlig länk du hade där uppe lite Wiima är aldrig fel  :D  Snygg den S-L röda var ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jacob

Citat från: Ersa skrivet 10 november 2011, 03:11:08 AM
Hårdare med åren tror jag knappast. Vännäsbussen ovan från 2000 har ju hårdare "billigare" stoppning än stolarna som satt i Swebus Express 49xx från 2001. Och sätena 5602-5609 blev ju aldrig "nersuttna" och särskilt mjuka med åren, trots i stort sett samma ålder. Om stolarna (som enligt mig är olika som natt och dag) nu är av exakt samma modell, måste man ha provat olika material i stoppningen i dem. Kanske en specfråga?

Jo det kan ju ha att göra med hur man stoppar sätena också såklart.

Citat från: Bussföraren skrivet 10 november 2011, 08:35:47 AM
Volvo har väl aldrig tillverkat egna stolar, den stolsmodell som ni är ute efter är den som i begynnelsen satt i Delta byggen från början av -90 talet och sedan vidareutvecklats.

Den kan även hittas b.la i Irizar

Då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga påstående, har alltid trott att dessa är volvos egna.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Jacob skrivet 10 november 2011, 10:46:53 AM
Då ber jag om ursäkt för mitt felaktiga påstående, har alltid trott att dessa är volvos egna.

Chassin kan Volvo göra, men vad gäller kaross, stolar och inredning verkar 9700 och 9900 än idag bestå av produkter utvecklade av Delta Plan, sedermera Carrus. Även om man självklart gärna vill ge sken av att det är ett "Volvo helbygge".

Undrar hur Volvo Bussar AB mått idag, om de inte köpt upp Carrus helt? Levt på Säfflekonstruktionen 8500? B9S-export utomlands? ::)

Bussmicke

7701, verkar ju rena vansinnet med så höga nummer på så litet bolag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert T

Citat från: Bussmicke skrivet 10 november 2011, 15:15:48 PM
7701, verkar ju rena vansinnet med så höga nummer på så litet bolag.

Kan det ha något med radionummer hos UL att göra?

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 10 november 2011, 15:22:33 PM
Kan det ha något med radionummer hos UL att göra?

Följdfråga: Har då även Knivsta Buss och KR Trafiks vagnar fyrsiffriga radionummer hos UL?