MAN med kändis bakom ratten...

Startat av Fredrik Klint, 18 oktober 2011, 21:58:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 20 oktober 2011, 18:20:08 PM
Ser att 7039 har "kvällsbelysningen" tänd.

Dessa MAN har (en form av, inte lika exklusiv som vissa bilar) Day Running Lights, jämför med Peters bild på 7042 som har "dagbelysningen" på, viket bla innebär släckta bakljus.

Godkänt av EU, men är en rent bedrövlig funktion som bör bekämpas av de svenska bussbolagen. Jag kan gå med på att ha sidomarkeringsljusen släckta på varselljusläget dagtid, men bakljusen tycker jag skall vara tända i alla ljusvredets lägen då motorn snurrar.

5783

Snygga bilder och i denna miljö passar dessa bussar. Inte ute på Värmdölandet med extraljus på taket och höga stolar. Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.

Ersa

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:13:19 PM
Snygga bilder och i denna miljö passar dessa bussar. Inte ute på Värmdölandet med extraljus på taket och höga stolar. Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.

Stockholms län är säkert den enda regionen i EU som jobbar på att få 100% lågentrékrav på hela landsbygden, utan krav på fjädrade förarstolar. Vet någon var man kan köpa ett njurbälte förresten? Är det något SL kan bidra med?
Men inte är det väl tal om bälteskrav på samma landsbygdslinjer? Vad jag vet är det bara bälteskrav på vissa enstaka specifika landsbygdslinjer. I länets norra tredjedel är antalet 2½ st linjer. 676, 677 samt halva 639.

5783

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2011, 21:25:17 PM
Stockholms län är säkert den enda regionen i EU som jobbar på att få 100% lågentrékrav på hela landsbygden, utan krav på fjädrade förarstolar. Vet någon var man kan köpa ett njurbälte förresten? Är det något SL kan bidra med?
Men inte är det väl tal om bälteskrav på samma landsbygdslinjer? Vad jag vet är det bara bälteskrav på vissa enstaka specifika landsbygdslinjer. I länets norra tredjedel är antalet 2½ st linjer. 676, 677 samt halva 639.

Ärligt talat så vet jag inte. Jag är så j***a trött på de som bestämmer att de skall rulla bussar med 2-2-2 dörrar ut till Värmdö men sen så kör Keolis B9SALE med 1-1-1 och världens sämsta placering av barnvagnsplats. Men jag ger mig är innan det blir för mycket OT.

Carl Eric

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:29:33 PM
Ärligt talat så vet jag inte. Jag är så j***a trött på de som bestämmer att de skall rulla bussar med 2-2-2 dörrar ut till Värmdö men sen så kör Keolis B9SALE med 1-1-1 och världens sämsta placering av barnvagnsplats.

Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.

Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

Citat från: Daniel S skrivet 20 oktober 2011, 21:13:19 PM
Stockholm måste vara enda staden i hela Europa som kör innerstadsbussar på landsbygden med bälten och höga stolar. Var busstyp på sin plats.

Jag håller inte riktigt med, utan jag får känslan av att det är exakt samma visa i (delar av?) Tyskland. All trafik i och runt Kiel (KVG, VKG, Autokraft) kör enbart med låggolvsbussar vare sig man åker i innerstaden eller en timme ute på landsbygden. Likaså har jag vid två av tre tillfällen fått åka Lions City (med höga ryggstöd och bälten) på tågersättning Kiel-Lübeck som tar bra lång tid. Tredje gången användes en Setra stadsbuss med väldigt många år på nacken (20 kanske?), därav normalgolv.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 20 oktober 2011, 21:42:52 PM
Jag håller inte riktigt med, utan jag får känslan av att det är exakt samma visa i (delar av?) Tyskland. All trafik i och runt Kiel (KVG, VKG, Autokraft) kör enbart med låggolvsbussar vare sig man åker i innerstaden eller en timme ute på landsbygden. Likaså har jag vid två av tre tillfällen fått åka Lions City (med höga ryggstöd och bälten) på tågersättning Kiel-Lübeck som tar bra lång tid. Tredje gången användes en Setra stadsbuss med väldigt många år på nacken (20 kanske?), därav normalgolv.

Men inte eftersträvar Kiel ett totalt normalgolvsförbud på all linjetrafik på hela landsbygden i sin Landkreis?
(Ja, jag vet att just Kiel är en "kreisfreie Stadt" mellan Plön och Rendsburg-Eckernförde, men du förstår nog vad jag menar) :)

Mikey

Jag har faktiskt inte så bra koll på vad de eftersträvar eller ej, men jag vet bara att det är 100% låggolv (Citaro, Lions City) på sträckorna Kiel-Schönberg/Laboe/Raisdorf/Preetz etc för att det är de sträckor jag oftast åker. Och det är ju inte precis några korta sträckor inne i stan...

TobbeH

Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 21:32:21 PM
Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.

Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!

Det brukar gå man vagnar på 429X ganska ofta och så har jag sett att det brukar gå en på 429 runt 5 tiden på vardags mornarna.
Trafikledare i Slussen

Fredde

Citat från: Carl Eric skrivet 20 oktober 2011, 21:32:21 PM
Fast nu så förkommer det ju inte jätteofta att MAN-vagnarna letar sig ut på Värmdö. Har ju inet superkolla på enskilda avgångar men av vad jag har observerat så förkommer bara MAN-vagnarna planenligt på 437 avgång Slussen 07:40.

Mölnvik kör det mesta ut till Gustavsberg, Ingarö och Värmdö, och de har bara Scaniaboggi och B9S. Djurö körs av Ramsmora som bara har Scania boggi och led. Älvsby har också bara Scania!

Det förekommer MAN-led på 425, 425X, 428X, 429X, 433-440. Dock med varierande "oftahet".


Carl Eric

Citat från: Fredde_J skrivet 21 oktober 2011, 21:12:36 PM
Det förekommer MAN-led på 425, 425X, 428X, 429X, 433-440. Dock med varierande "oftahet".



Okej, tack för info!

Har Björknäs omlopp på 433 och 434? Har bara sett vagnar från Ramsmora och Mölnvik...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikko

Citat från: yngrot skrivet 20 oktober 2011, 12:04:59 PM
Det ser ju bättre ut på GUB vagnen med dimstrålkastare . Vid inköp lär dessa inte kosta många kronor extra inte heller speglar. Kan dock tänka mig att Keolis spegel är billigare när de väl byts.

Såg att de nya MAN-bussarna som nu står på GUBs depå saknar dimstrålkastare fram.