Senaste bussen hos Flygplatsparkering MA...(Bilder)

Startat av Patrik, 16 april 2011, 16:03:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

När blev den MAs egendom? såg den i onsdags på 12 tror jag. Ingen buss man saknar direkt ;) bra att ni gärna tar den :D

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

D_skalis

/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

bisquit

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 17 april 2011, 19:00:19 PM

 

    Ja, det är ju "svensk" kvalite ;)

    Våran 502 ser ungefär likadan ut den med plus att man har fått förstärkt innertaket vid förarplatsen med.

    //Niclas

   


Nej nej inte Svensk kvalitet. Utan polsk plast.
Är ju bara delar av, motor och chassi som är ifrån Sverige!
Till och med Scania chefen har en gång uttalat sig om att Maxci var sista riktiga Scaniabussen.

Niclas Rosenius

Citat från: bisquit skrivet 19 april 2011, 19:43:51 PM

Nej nej inte Svensk kvalitet. Utan polsk plast.
Är ju bara delar av, motor och chassi som är ifrån Sverige!
Till och med Scania chefen har en gång uttalat sig om att Maxci var sista riktiga Scaniabussen.

   Får faktiskt rätta dig lite, 501 och 502 är byggda i Danmark.

   //Niclas

Janne Rickman

Citat från: bisquit skrivet 19 april 2011, 19:43:51 PM

Nej nej inte Svensk kvalitet. Utan polsk plast.
Är ju bara delar av, motor och chassi som är ifrån Sverige!
Till och med Scania chefen har en gång uttalat sig om att Maxci var sista riktiga Scaniabussen.

Det är inte polsk-plast, Det är dansk-plast, eftersom 501 och 502 är byggda i Danmark.

/Janne

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 april 2011, 20:51:31 PM
Får faktiskt rätta dig lite, 501 och 502 är byggda i Danmark.

Någon väsentlig skillnad i kvalitet syns dock inte, vart än OmniCityn är ihopskruvad. Det var en rätt mörk period kvalitetsmässigt efter att Omnin ersatt CN113-serien i början av 2000-talet. Möjligtvis har dagens OmniCity/Link II åter kommit upp i samma kvalitet? Jag kan inte uttala mig här då jag bara kört "serie 1", så uttala er får ni som kört nyare Omnis göra istället.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2011, 22:31:36 PM
Någon väsentlig skillnad i kvalitet syns dock inte, vart än OmniCityn är ihopskruvad. Det var en rätt mörk period kvalitetsmässigt efter att Omnin ersatt CN113-serien i början av 2000-talet. Möjligtvis har dagens OmniCity/Link II åter kommit upp i samma kvalitet? Jag kan inte uttala mig här då jag bara kört "serie 1", så uttala er får ni som kört nyare Omnis göra istället.

Buss byggd av polska arbetare i Sverige = svensk kvalitet.
Buss byggd av polska arbetare i Polen = polskt skrot.

Det är  någonting där jag inte har förstått.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2011, 22:39:54 PM
Buss byggd av polska arbetare i Sverige = svensk kvalitet.
Buss byggd av polska arbetare i Polen = polskt skrot.

Det är  någonting där jag inte har förstått.

När det gäller OmniCity av första generationen är det inte "svensk kvalitet" även om den hade varit ihopskruvad av 43:e generationens Sörmlänningar på Scania i Södertälje. Helsvensk, ja. Men inte mer. ;)

Men nog är det intressant att samma personer som ogillar Solaris pga att det är en polsk buss, samtidigt kan hylla alla polskbyggda Vegor och OmniLinkar... ::)

yngrot

Polskbyggda bussar har med all rätt haft dåligt rykte då de i början just var dåligt byggda . Men nuförtiden upplever jag de väldigt bra byggda och hopsatta kör 8700  och 8500  och där är det tydlig skillnad 8700 bra 8500 dålig ..  och alla vet väl vilken som byggs i Sverige??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bisquit

Citat från: yngrot skrivet 20 april 2011, 03:18:30 AM
Polskbyggda bussar har med all rätt haft dåligt rykte då de i början just var dåligt byggda . Men nuförtiden upplever jag de väldigt bra byggda och hopsatta kör 8700  och 8500  och där är det tydlig skillnad 8700 bra 8500 dålig ..  och alla vet väl vilken som byggs i Sverige??

Kan bara instämma med dig Yngrot. Inte alltid det är fel på en buss, bara för att den är byggd i ett lågavlönat öststatsland. 8700 som exempel är ju helt kanon i all typ av trafik. Samt inte lika plastig som sin lillebror 8500. Sen måste jag erkänna att, nya generationens Omni är okej. Men ändå, idag byggs tyvärr inte bussar, som man gjorde förr! Oavsett vilket land de kommer ifrån.
Kommer väl ihåg för 2 år sedan. När Weidermans i Kumla. Hade köpt in nya bussar. Från 3 olika fabrikat. 1 byggd i Sverige, 1 byggd i Tyskland, 1 byggd i Polen. Alla 3 hade barnsjukdomar i början. Så ibland spelar det inte roll ifrån vilken fabrik, bussen kommer ifrån. 8)

Mikael Ringmarck

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2011, 22:31:36 PM
Någon väsentlig skillnad i kvalitet syns dock inte, vart än OmniCityn är ihopskruvad. Det var en rätt mörk period kvalitetsmässigt efter att Omnin ersatt CN113-serien i början av 2000-talet. Möjligtvis har dagens OmniCity/Link II åter kommit upp i samma kvalitet? Jag kan inte uttala mig här då jag bara kört "serie 1", så uttala er får ni som kört nyare Omnis göra istället.

Tummen upp för Omnilink II, både ur förares och resenärs perspektiv!

Idag tog jag min första åktur med Omnicity II (Busslink 7478) och man får ju säga att de ser otroligt fräscha ut. Blev dock besviken då samma gamla vanliga knarrande ljud finns kvar. För mycket plast i taket!  :o

Jacob

Kommer denna att få bagagehylla vid barnvagnsutrymmet? kommer även Neoplanerna att få det?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!