Huvudmeny

Busslinkflytt...

Startat av Fredrik Klint, 31 juli 2009, 18:26:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 13:52:33 PM
Är de inte lite märkligt när man har olika avtal?  visserligen kanske ålderkraven är desamma me Ösmo har väl betydligt hårdare krav vad gäller Låggolv än vad handen har.


någon som vet hur Sl kollar kraven? är de genom att kolla linjerna eller vill man ha listor på vad som tillhör garagen?

För varje avtal redovisas regelbundet en fordonslista som har att uppfylla villkoren för var tid i resp. avtal.
Sedan gäller att utsättningen sker på rätt sätt så vagntyper etc. stämmer, även om fler områden är inblandade i trafikeringen.

/Ted

Matte

Citat från: homer skrivet 01 augusti 2009, 20:06:05 PM

ok, själv har jag sett b9s på 869 (heter den så?) mellan Gullmars och Dalarö

Japp det har du alla gånger sett. Efter som Södertörn kör med sina vagnar över hela sina olika trafilkområden.

Nico


Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:22:58 AMNej, de rör sig inte obehindrat överallt på Kroppaplan i Farsta./
1950-talets byggnadsingenjörer tänkte sig nog inte en utveckling där bussarna skulle bli högre ju lägre golvet blev.  

Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:16:24 AM
Du menar H35?  ;)

Tja, med tanke på att det nästan låter som att det är en dubbeldäckare som beskrivs i citatet överst så känns ju inte heller H35 så långsökt... även om jag nog alltid kommer att tänka på Atlantean när jag hör H35.   :D  ;)

Sen brukar man ju ofta få bassning här ifall man använder sig av för mycket interna beteckningar... och i det här fallet visste jag inte ens om att det fanns någon om jag ska vara ärlig. Ingen av de jag oftast dribblar bussar med använder sig heller av H-beteckningar, ens i de fall det fortfarande sitter sådana på bussarna, så jag har typen fått ett littera så undrar jag om någon vet om det.

Själv skulle jag faktiskt välkomna litteran igen då det mycket lättare snabbt går att avgöra vad det är för en typ av vagn. Intern klassning finns ju visserligen, men är ganska plottrig i mitt tycke när man vid utsättning ska hålla isär om det är led, regional, färg osv. istället för att kanske veta att man behöver en H? eller en H! och sen bara behöver smaska dit något  sådant...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 02 augusti 2009, 08:16:24 AM
Du menar H35?  ;)

/Ted

Tjoho! Jo, H35 är ju 4,3 meter hög. En B9S kan nog på sin höjd vara 3,4 meter hög, men jag ska göra en jämförande studie i Björknäs i eftermiddag.

Nico


Citat från: Karsten skrivet 02 augusti 2009, 10:54:52 AM
Tjoho! Jo, H35 är ju 4,3 meter hög. En B9S kan nog på sin höjd vara 3,4 meter hög, men jag ska göra en jämförande studie i Björknäs i eftermiddag.

I det här fallet är det ju min groda som satte fart på det hela. Man ska nog hålla sig ifrån tangentbordet när kvällen blir för sen... det är alldeles för lätt att kasta om siffror och få 3,4 till 4,3... Mea culpa!  :-X  :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

homer

När trängselbussarna kom var åtminstånde Swebus vagnarna dekorerade med klistermärke vid förarplatsen som berättade att dem var 3,5 meter höga, men eftersom dem då inte skulle kunna användas till den trafik dem var tänkta på (från södermälarstrand och upp på centralbron) så bytte man enkelt ut lapparna som numera berättar att bussarna klarar 3,4 meter

Anders Lundén

Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2009, 22:00:52 PM
Stämmer att det är så på papperet, men det är betydligt hårdare avgränsningar mellan Trafikområde Roslagen än vad det förefaller vara inom Trafikområde Södertörn. I alla fall håller man på norra sidan hårdare på sina vagnar och det är inte bara att flytta bussar obehindrat. T.ex. finns vissa vagnar med utrustning för att även klara UL-trafik och dessa kan man inte bara rakt av flytta osv. utan sådant sköts ganska noggrant.

Även inom Södertörn så äger områdena Handen resp Nynäshamn sina egna bussar. Bussarna har sina hemområden och kan inte flyttas hursom haver p g a fordonsbegränsningar, utrustningar, avtal mm. Nynäshamn t ex har mycket lågentrékrav, dock inte på all sin trafik därför kan t ex 5687-5688 rulla där. Att man sedan kör på varandras linjer har med optimeringen av fordon/tjänster att göra. Nynäshamn kör en del på Handenlinjer precis som t e x Norrort o Norrtälje delar linjer.
Utlåning av bussar förekommer naturligtvis också vid behov. Men då måste man vara vaksam att "rätt sorts" búss lånas ut.

Karsten

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 10:58:43 AM
I det här fallet är det ju min groda som satte fart på det hela. Man ska nog hålla sig ifrån tangentbordet när kvällen blir för sen... det är alldeles för lätt att kasta om siffror och få 3,4 till 4,3... Mea culpa!  :-X  :P  ;)

Så kan det gå ibland! Nu har jag i alla fall konsulterat Swebus fordonsdata för B9S och B12MA samt även tittat på dessa bredvid varandra på ramp. Det skiljer 5 cm i höjd mellan de två modellerna, B12MA är 3,25 och B9S 3,30 hög.

Nico


Citat från: Anders Lundén skrivet 02 augusti 2009, 16:54:31 PMÄven inom Södertörn så äger områdena Handen resp Nynäshamn sina egna bussar. Bussarna har sina hemområden och kan inte flyttas hursom haver p g a fordonsbegränsningar, utrustningar, avtal mm. Nynäshamn t ex har mycket lågentrékrav, dock inte på all sin trafik därför kan t ex 5687-5688 rulla där. Att man sedan kör på varandras linjer har med optimeringen av fordon/tjänster att göra. Nynäshamn kör en del på Handenlinjer precis som t e x Norrort o Norrtälje delar linjer.
Utlåning av bussar förekommer naturligtvis också vid behov. Men då måste man vara vaksam att "rätt sorts" búss lånas ut.

Säger inte emot det. Det enda var att tidigare inlägg antydde att det verkade gå aningen enklare att låna mellan varandra söder om stan än norr om. Visst lånar alla ut till alla om behov uppstår, men ibland kan det nog vara lite kinkigt i vissa lägen. T.ex. om Norrort har en reservvagn på Danderyds sjukhus så får visst Norrtälje (eller för den delen även Råsta) normalt sett låna den om det går att lösa. Det jag därför mera funderade över var att man kanske hunnit längre med en känsla av förbrödring mellan garagen inom TO Södertörn än vad man kanske hunnit inom TO Roslagen.  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 22:46:14 PM
Säger inte emot det. Det enda var att tidigare inlägg antydde att det verkade gå aningen enklare att låna mellan varandra söder om stan än norr om. Visst lånar alla ut till alla om behov uppstår, men ibland kan det nog vara lite kinkigt i vissa lägen. T.ex. om Norrort har en reservvagn på Danderyds sjukhus så får visst Norrtälje (eller för den delen även Råsta) normalt sett låna den om det går att lösa. Det jag därför mera funderade över var att man kanske hunnit längre med en känsla av förbrödring mellan garagen inom TO Södertörn än vad man kanske hunnit inom TO Roslagen.  :D  ;)

Nja så menade jag inte. Men sedan är Ösmo och Handen kanske mer vana att lösa mera tillsammans. Det har vad jag vet alltid funnits en anda mellan garagen att hjälpas åt. Kan vara från tiden medans Ribby-Ösmo fanns så hade Handen radion efter viss tid och Ösmo och Nynäshamns förare prickar sig i Handen via telefon efter stängning på garaget. Och jag menade att Södertörn har sina egna bussar mellan garagen att det har chefer sagt då vi i Jordbro vill behålla våra egna bussar som har vart i Jordbro sedan starten. Men svaret va efter en fråga att vi vill ha våra bussar att det är Södertörns bussar och dom kan en dag va i Ösmo eller i Handen. Och det är den infon jag försökt förmedlat. Men kanske lite klumpigt då jag som sagt har dyslexsi som heller inte är hemligt på denna sidan.

Nico


Nää, klumpigt eller så var det inte. Snarare just tvärtom, dvs. att jag faktiskt får en känsla av att ni kanske kommit längre på väg vad gäller att smälta ihop garagen till ett gemensamt trafikområde. Att Handen tar hand om Ösmo på uddatider hjälper nog till en hel del.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Matte

Citat från: Nico skrivet 02 augusti 2009, 23:57:00 PM
Nää, klumpigt eller så var det inte. Snarare just tvärtom, dvs. att jag faktiskt får en känsla av att ni kanske kommit längre på väg vad gäller att smälta ihop garagen till ett gemensamt trafikområde. Att Handen tar hand om Ösmo på uddatider hjälper nog till en hel del.  :D

Ja sedan är det annat också. Men den gamla Ribby-Ösmo andan finns nog kvar hos alla äldre. För det fins förare som kört på alla garagen på dom garagen som finns nu. Sedan så har det ju hela tiden vart ett utbyte av körnngar. Jag har nog utbildning på alla "Ösmo" linjer utom 783. Och dom kör som sagt det mesta med "sina" vagnar på alla möjliga "Handen" linjer med så har det vart i åratal. Va väll den svängen Ösmo va Swebus som dom körde sitt eget.