Nya boggivagnar i Nacka/Värmdö

Startat av Jonas Strömblad, 19 juli 2009, 10:17:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juli 2009, 22:53:30 PM
Men det är ju så de flesta kommer att köra den, så är man van att köra ZF Ecomat lådorna.

Nu lär ju inte dessa bränslebesparingar vara tomma löften. I-shift har nu funnits på andra ställen i kollektivtrafiken så pass länge att man har gott om "kött på benen". Och självklart lär det finnas besparingar även om förare inte kör snålt och rätt. Dessa förare bidrar ju till en högre bränsleförbrukning även på vanliga automatare...

Vad gäller låsningen till automatläge så har jag förstått detta som att det sliter väldigt på det manuella läget om du inte gör rätt, glömmer växla etc. Har varit med om förare som envisats att köra på manuell på motorväg och därefter sedan "glömt" växla ner vid avfarter med resultat en hostande motor och hackig gång. Detta förfarande lär slita på lådan.

För vanlig körning finns det absolut ingen anledning att använda det manuella läget, men som sagt kan det vara bra vid vissa manövrar och krypkörning etc...

M

Citat från: Johan B skrivet 19 juli 2009, 22:48:59 PM
Precis vad jag också hört. Standard på B12BLE ska vara individuell framhjulsupphängning. Stel framaxel sitter dock på B7RLE och till den tror jag inte att det går att få något annat heller.
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M

Johan B

Citat från: M skrivet 20 juli 2009, 13:56:33 PM
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M

Tack för hjälpen att få detta utrett. Så nu är det alltså bara normalgolvschassierna som har kvar den individuella upphängningen? Som standard eller tillval? Kanske dags att uppdatera ert hemsidematerial Volvo  ;)?

Simon Bertilsson

Citat från: RoTe skrivet 20 juli 2009, 12:18:58 PM
Ja det är väldigt onödigt då man verkligen MÅSTE ha manuella läget när man finlirar på trånga utrymmen. Lådan vägrar växla ner mjukt! Dessutom fattas kickdown funktionen på dessa snikvarianter.

Det med? Illa...

RoTe

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2009, 18:14:54 PM
Det med? Illa...

Japp, men det fattas på de flesta av våra "riktiga" automater också så man är van...

JAB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 20 juli 2009, 18:14:54 PM
Det med? Illa...

Däremot så känner styrenheten av hur snabbt du trampar på pedalen, trampar du pedalen i botten snabbt så får du snabbare acc än om du trampar ned den långsamt, men den funktionen kopplas ur när växellådan är i läget M.

Naturligtvis kan man ju programmera bort den funktionen också.


M

Citat från: Johan B skrivet 20 juli 2009, 15:57:28 PM
Tack för hjälpen att få detta utrett. Så nu är det alltså bara normalgolvschassierna som har kvar den individuella upphängningen? Som standard eller tillval? Kanske dags att uppdatera ert hemsidematerial Volvo  ;)?
Precis Höggolvade B12M och B12B går att få med dinosauriefötter (Individuell) men alla låggolv, Lågentre är med stel axel.

/M

Greger Larsson

Citat från: M skrivet 20 juli 2009, 13:56:33 PM
Det är ett par år sedan man tog bort den individuella frammvagnen på lågentre varianterna. Numera är det en stel axel.

/M

Jaha ja, där visar det sig hur uppdaterad man är ;)
Samtidigt uppstår några frågor här:
1. Har båda varianterna förekommit parallellt på B12BLE:n eller är det från något visst chassinr som den stela axeln är införd? Eller var det i samband med introduktionen av B7RE som det blev stel axel på båda? Eller fanns även B7RLE med individuell upphängning?
2. I Volvos reklammaterial på nätet(som jag länkade till tidigare) anges att båda chassityperna har "independent front suspension". Är det fel eller kan man säga att det är separat fjädrat trots stel axel?
3. Anses det numera bättre ur komfortsynpunkt med stel axel eller finns någon annat skäl(körbarhet, prisfråga?) till att man har det numera? När separat hjulupphängning infördes ansågs ju det ge bättre komfort.

/GL

Marc


homer

Bussarna har M läge på vxl väljaren, dvs man kan låsa den växel man har i så den inte växlar i en backe eller rondell

Fredde

Citat från: Marc skrivet 21 juli 2009, 21:41:07 PM
Nu är en handfull ut i trafik!

Visst är det så. I Fredags 17/7 var det 5 st som rullade... 8 ska till Älvsby och 4 till Ramsmora.

Är förarna nöjda med bussarna? Jodå det kan man lugnt säga.. Och jag förstår dom! :)


HB

Citat från: Fredde_J skrivet 22 juli 2009, 23:44:57 PM
Visst är det så. I Fredags 17/7 var det 5 st som rullade... 8 ska till Älvsby och 4 till Ramsmora.

Är förarna nöjda med bussarna? Jodå det kan man lugnt säga.. Och jag förstår dom! :)



Kul att dom mottagits positivt. /Henrik/