Volvo 8500 vs 8700

Startat av Magnus, 21 februari 2009, 00:23:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Vad är det för skillnad på Volvo 8500 och 8700 egentligen? Förutom utseendet då. Läser man om dom på Volvo's hemsida så verkar dom vara ganska lika och det verkar som man kan få dom i lika utföranden också.

AO

8500 görs i aluminium vilket gör den lättare. 8500 går att få med I-Shift, vet inte om det går med 8700 men det kanske någon annan har bättre koll på.
8500 finns i ledad version med höggolv till skillnad mot 8700. Både dessa går dock att få som ledad med lågentré, 8500 med mittmotor (B9S) och 8700 med bakmotor.

CS

Citat från: AO skrivet 21 februari 2009, 00:30:07 AM
8500 görs i aluminium vilket gör den lättare. 8500 går att få med I-Shift, vet inte om det går med 8700 men det kanske någon annan har bättre koll på.
8500 finns i ledad version med höggolv till skillnad mot 8700. Både dessa går dock att få som ledad med lågentré, 8500 med mittmotor (B9S) och 8700 med bakmotor.
Visst finns I-shift till 8700, grön express hos Orusttrafiken för att nämna några. Det är ju en chassifråga och inte beroende på kaross.

Kinslayer

8700 känns bättre hopskruvad än 8500....men dom senaste varianterna av 8500 som vi har fått är faktiskt riktigt bra och sköna att köra tycker jag men jag föredrar 8700 om jag får välja (jag kör båda typer av bussar dagligen).

Fredrik Gelin

Volvo 8500 byggs som sagt i aluminiumprofiler i Säffle, medan 8700 byggs i Polen med Rostfritt stål.
Volvo 8500 byggs främst för den skandinaviska marknaden medan 8700 säljs till hela europa.
Dock är bussarna "konkurrenter" eftersom de är avsedda för samma typ av trafik.
//Fredrik

D_skalis

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 21 februari 2009, 10:18:15 AM
Volvo 8500 byggs som sagt i aluminiumprofiler i Säffle, medan 8700 byggs i Polen med Rostfritt stål.
Volvo 8500 byggs främst för den skandinaviska marknaden medan 8700 säljs till hela europa.
Dock är bussarna "konkurrenter" eftersom de är avsedda för samma typ av trafik.
//Fredrik

Det måste vara stor skillnad i vikten på dom.
Vad väger bussarna?
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se

yngrot

8700 är väl en efterträdare till de hederliga Wiima men dock sämre kvalitet...och de går väl precis som Wiima mer stadigt på vägen än 8500 Säffle
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

CS

Citat från: yngrot skrivet 21 februari 2009, 13:16:02 PM
8700 är väl en efterträdare till de hederliga Wiima men dock sämre kvalitet...och de går väl precis som Wiima mer stadigt på vägen än 8500 Säffle
Var får du det ifrån? Det är ju ofta samma chassi och borde således ha relativt liknande vägegenskaper förutsatt att det är samma saker under karossen.
Olika individer beter sig olika beroende på skötsel, årsmodeller osv.
Är mycket tveksam till att du skulle känna stor skillnad mellan en ny 8700 och 8500 med exakt samma typ av chassi och årgång, rent väghållningsmässigt då.

Simon Bertilsson

Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 21 februari 2009, 14:36:16 PM
Är 8700 den modellen som på Carrustiden hette Vega, liksom 9700 är fd Carrus Star?
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?

Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?

Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.

Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

8500 är Säffle, 8700 är Carrus.
Mer om jämförelsen mellan modellerna här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18244.0

Svemicke

Undrar hur en 9500 hade sett ut om den funnits. Visserligen är väl 9700 det enda snygga i karossväg man kunnat prestera i Finland, enligt mig. Carrus Fifty tyckte jag också om, men den ska ju inte beskyllas för att vara snygg precis.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ulf Rådeström

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
8500 och 8700 är väl snarare ett efterspel av att Volvo köpte upp karossfabriker? 8500 är ju Säffle och 8700 är Carrus. Volvo gjorde väl aldrig helbyggen förr?

Vad gäller B9S så finns väl den både som 8500 och 7500?

Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.

Men är inte 8500 längre än 8700 eller ser det bara ut så?

Volvo har egentligen aldrig gjort helbyggen...inte ens idag.
8500, 8700, 9700 o alla modellnamn är ett chassi och en påbyggd kaross och INTE en helbyggd buss.
En helbyggd buss har chassi och kaross i bärande delar tillsammans.

Däremot vad du nog förväxlar är att man säljer bussen som en "komplett uppbyggd buss" vilket är stor skillnad. Alltså..man säljer bussen som en buss, inte som ett chassi och en kaross.

Vad gäller växellådorna så är det som sagt chassibetonat, så du kan få vad du vill till bussen sålänge det är möjligt med chassit, oavsett kaross.

Längden är precis lika...det beror på vad chassit tillåter...axelavstånd, och totalvikt på bussen inklusive kaross. 8700 och 8500 har en mängd olika längder från 12m till 14,5m.

//Uffe

Svemicke

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 21 februari 2009, 16:08:44 PM

Däremot vad du nog förväxlar är att man säljer bussen som en "komplett uppbyggd buss" vilket är stor skillnad. Alltså..man säljer bussen som en buss, inte som ett chassi och en kaross.


Förväxlade inte, men det var marknadsföringsmässigt jag menade. Förr sa man ju Volvo B10B/Säffle eller Carrus. Nu säger man 8500 eller 8700.

Hade bussen varit ett helbygge hade väl alltihop byggts här i Viared?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 21 februari 2009, 15:30:46 PM
Sedan skrev någon Orusttrafikens Grön Express. Jag vill nog hävda att man bytt växellåda på dessa för när kompisen var nere och körde vagn 64 (tror jag) så var den med automat. När han körde den andra gången hade den fått I-shift.

Rör det sig inte om två olika bussar då? Orusttrafiken bytte ut alla sina bussar på Grön Express år 2005. De då fyra år gamla Volvo B10BLE Carrus Vega byttes mot Volvo 8700 på B12BLE. De gamla inventarienumren återanvändes.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)