Högtalare på ut sidan bussen

Startat av Stefan P, 23 januari 2009, 12:47:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag har hört talas om utvändiga högtalare på buusarna, tror mig ha sett sådna också?
Vilken funktion hade de och varför kom de till?

mvh Stefan P

Cyklisten

Det är för utrop typ "Linje... sju mot... Svågertotp" för resenärer med nedsatt syn som väntar på hållplatsen.

Stefan P

Hej

Tack för svaret. När försvann de?

mvh Stefan P

Fredde

CitatHej

Jag har hört talas om utvändiga högtalare på buusarna, tror mig ha sett sådna också?
Vilken funktion hade de och varför kom de till?

mvh Stefan P

De bussar (Volvo B9S) som kom till Stockholm med trängselskatteförsöket 2005 har detta. Sitter en knapp där man väljer om man vill snacka med de utanför eller i bussen. Har bara testat den en gång och det hörs ganska bra.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 23 januari 2009, 12:47:07 PM
Hej

Jag har hört talas om utvändiga högtalare på buusarna, tror mig ha sett sådna också?
Vilken funktion hade de och varför kom de till?

mvh Stefan P

Sådan högtalare fanns på bussarna när jag bodde i Uppsala på 1960-talet. Jag hörde bara den användas vid ett par tillfällen när bussföraren brände förbi hållplatsen med ett "den är fullsatt" i den yttre högtalaren. Någon enstaka gång användes den också vid Stora Torget för att säga att det gick bra att gå in genom bakdörrarna också. Det fanns nämligen i rusningstid nämligen att man skickade ut konduktörer som sålde och viserade vid bakdörrarna. En av dem var för övrigt oerhört skicklig. Han måste ha haft minst fyra händer och praktiserat vid tunnelbanan i Tokyo för han var en mästare i att packa bussarna fulla. 90 resenärer i en gammal Volvo SKV med Boxer-kaross från 1950-talets början lär ha varit rekordet. Eller 120 personer i en ödla. Det kändes rejält i Carolina-backen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Ax

Det finns sådana bussar här i Uppsala. Men dom högtalarna används aldrig.

Endast när vissa chaufförer tycker det är jättekul att trycka på den knappen så nästa chaufför får åka med hpl utropet utanför bussen istället för i bussen.  >:(

HJP

Citat från: Cyklisten skrivet 23 januari 2009, 12:49:14 PM
Det är för utrop typ "Linje... sju mot... Svågertotp" för resenärer med nedsatt syn som väntar på hållplatsen.
****
SL hade utvändiga hötalare på H32 Büssing. Vid två tillfällen har jag använt den:

1. Bussen var mer än överfull (klar överlast), och någon skulle stiga av vid bakdörrarna. Då ropade jag ut att jag inte tänkte öppna framdörrarna. Kön utanför, var mycket lång.

2. För att skoja med en kompis, som jag fick syn på, på stan.  Inte enligt regelboken, men inte heller något allvarligt. Lite hyss måsta man tillåta   ;)

HJP

tobbe_uppsala

GUB 514 har jag hört några gånger när jag kliver av vid portalgatan så hör jag bussen plinga som  när nån ska kliva av och ibland hör jag att den säger ''nästa Djäknegatan'' det är ganska lustigt ( i högtalaren utanför bussen ) det är en scania omnicity :P haha

Ante

Här i Umeå har de nya bussarna (kan inte svära på att det är alla) utvändiga högtalare...

Magnus

I Örebro har stadsbussarna också det. Iaf några

Mattias Andersson



Här i göteborg har både bussar och spårvagnar denna funktionen med
utvändigt utrop.
Ja.ännu sålänge är det bara spårvagn M31 som fått detta,men nya M32 skall
med börja monteras igång snart.
Dem gamle trotjänarna från 60 talet tror jag dock inte kommer få detta.
Det är ju i samband med nya skyltsystemet Itid som håller på och sättas in som dem
sätter igång utrop på utsidan för och ytterligare förbättra servicen för våra resenärer,
framförallt då för synskadades fördel.
Den är ju ganska okej och jobba med,men en nackdel är att den reflekterar en del mot framrutan
när det är mörkt,jämfört med C90 systemet.

Knut

Tror dette fortsatt er på plass i Oslo på byrutene og Spårvagnen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Zella

Ja det e bra med utvändig högtalare... t.ex när skyltsystemet har pajat, låst sig eller nåt så ropa man linje och dest två gånger vid inkörning samt en gång extra när man öppnat dörrarna... he he ändå får man frågor.

Nupski

Citat från: Mattias Andersson skrivet 23 januari 2009, 14:37:22 PM

Här i göteborg har både bussar och spårvagnar denna funktionen med
utvändigt utrop.
Ja.ännu sålänge är det bara spårvagn M31 som fått detta,men nya M32 skall
med börja monteras igång snart.
Dem gamle trotjänarna från 60 talet tror jag dock inte kommer få detta.
Det är ju i samband med nya skyltsystemet Itid som håller på och sättas in som dem
sätter igång utrop på utsidan för och ytterligare förbättra servicen för våra resenärer,
framförallt då för synskadades fördel.
Den är ju ganska okej och jobba med,men en nackdel är att den reflekterar en del mot framrutan
när det är mörkt,jämfört med C90 systemet.

Alla vagnar kommer att få iTid installerat. Reflektionerna löser man med en tidtabell och lite tejp  ;D. Finns ju inget vettigt att se på den panel om allt funkar.

Optimal

Vissa av Busslink Stockholms Omnicity har det. Är knappen upptryckt så låter det bara inne i bussen. Är den nertryckt så låter det både inne och ute. På Nya omnilink så låter det inne eller enbart ute, dock ej både inne och ute.