Haveri - Första snön i Umeå

Startat av Håkan W, 15 november 2008, 19:59:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Håkan W

Första snön i Umeå för i år, och som ett brev på posten så blir det problem Bärnstensvägen.
Snackade kort med föraren och han tyckte att det var dålig kvalite på en helt ny buss. Jag
kunde inte låta bli att ta till den gamla "det var bättre för" snacket". För det var ju så att för 15 år sen
så fanns det ju "on-spot" och de var ju onekligen ganska bra mellan varven.

Första bilden ser man inte så mycket av den gått av vägen. Men från aktern syns det bättre.







Hyfsat svårt att få till bilderna med kameramobil, men dokumentationen får gå före det estitiken.

Yujin Zhang

Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).

Ersa

Det ingår i internutbildningen att aldrig någonsin stanna på hpl Kvartsvägen (näst längst ut på linje 1 mot Carlshöjd) vid halka, utan låta folket kliva av uppe på krönet i korsningen istället. De nya B9S är väldigt bekväma, men har enligt uppgift ungefär samma vinteregenskaper som föregångaren "28:an" med dåliga däck, dvs mindre bra. Har utvecklingen hos Volvo inte gått så mycket framåt de senaste decennierna?




Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).

Om man prompt ska ha Volvo tillverkar ju de även ledvagnar med bakmotorer, men sådana vill ju tyvärr ingen köpa i Sverige. :(

Danne B.

Citat från: Håkan W skrivet 15 november 2008, 19:59:19 PM
Jag kunde inte låta bli att ta till den gamla "det var bättre för" snacket". För det var ju så att för 15 år sen så fanns det ju "on-spot" och de var ju onekligen ganska bra mellan varven.

Hade man On-Spot på bussar? Var detta vanligt? Vilka bussar hade det?

//Danne

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
Tja...vad ska man säga, B9S är B9S. ::) ;D
De klarar sällan halka i Sthlm så vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland (ja, brist på andra bussmodeller, som är i produktion, är väl den vanligaste ursäkt).

Så kom det klassiska Klagomål Swebus igen..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Yujin Zhang

Citat från: Bussmicke skrivet 15 november 2008, 20:12:16 PM
Så kom det klassiska Klagomål Swebus igen..

Och den här kommentar är lika (o)nödig som dina (ständiga) kommentarer om Skåne?

Hagri

Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:10:32 PM
Om man prompt ska ha Volvo tillverkar ju de även ledvagnar med bakmotorer, men sådana vill ju tyvärr ingen köpa i Sverige. :(
Är det bättre med drift på släpet?

Ersa

Citat från: Danne B. skrivet 15 november 2008, 20:12:07 PM
Hade man On-Spot på bussar? Var detta vanligt? Vilka bussar hade det?

Ledvagnar av 80-talsmodeller levererade till bl.a Jämtlandsbuss och Polarbuss hade ofta on-spot. Huruvida 28:an på bilden ovan och systern 27 hade det vågar jag inte svara på, men gamla Polarbuss 93, 94 och 95 hade denna utrustning som nya:






Ersa

Citat från: Hagri skrivet 15 november 2008, 20:22:23 PM
Är det bättre med drift på släpet?

Det vet jag inte, men de Scania CN113ALB som Polarbuss & Veolia körde med fastnade då aldrig lika enkelt som en Volvo B10MA.

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:21:52 PM
Och den här kommentar är lika (o)nödig som dina (ständiga) kommentarer om Skåne?

Och ni är så fixerade vid Norrland så det liknar ingenting..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 november 2008, 20:05:22 PM
vet inte hur Swebus tänkte när det de skaffade såna till Norrland

Upphandling = Lägsta anbudet = Billigaste bussmodellen? Vinnaren måste ju ha lite vinst för att kunna bedriva trafik.
Scania hade för lång leveranstid för den korta trafikstarttiden och jag antar att en Volvo "B12BLEA" är dyrare än en B9S.

Danne B.

Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:23:14 PM
Ledvagnar av 80-talsmodeller levererade till bl.a Jämtlandsbuss och Polarbuss hade ofta on-spot. Huruvida 28:an på bilden ovan och systern 27 hade det vågar jag inte svara på, men gamla Polarbuss 93, 94 och 95 hade denna utrustning som nya

Där ser man! Tackar för infon!!!

//Danne

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 15 november 2008, 20:27:24 PM
Upphandling = Lägsta anbudet = Billigaste bussmodellen? Vinnaren måste ju ha lite vinst för att kunna bedriva trafik.
Scania hade för lång leveranstid för den korta trafikstarttiden och jag antar att en Volvo "B12BLEA" är dyrare än en B9S.

Du får väl ta och placera lite barlast över höger drivhjul.

Fredde

Ja dom är ju inte optimala på vinter´n... Levereras dom med enbart rullmönster?

/Fredde (nu snöar det i Sthlm ;D)