Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: B8RLE skrivet 10 februari 2024, 11:30:10 AM

Titel: Farväl CX
Skrivet av: B8RLE skrivet 10 februari 2024, 11:30:10 AM
Idag slutar en epok som pågick från 1950 när tunnelbanan i Stockholm öppnades. Av de gamla CX-vagnarna är nu bara C14 som är kvar. Kommer  dessa tåg nu att utgöra en avfärdstur idag 12:30 från Liljeholmen (?)
https://sl.se/farval-cx
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Nico skrivet 10 februari 2024, 13:37:39 PM
Tyvärr varar inget för evigt och CX-vagnarna har ju, mer eller mindre, nått sin tekniska livslängd. Ur en synvinkel är det dock trist, speciellt om man ser på det nostalgiskt.

Ett CX-tåg som kom inslamrande vid plattform, med bromsgnissel och sedan ljudet när kompressorn gick igång samtidigt som dörrarna öppnades är ju en upplevelse som följt en genom livet. Lutar man sig tillbaka och sluter ögonen så...  Lite var de även som ett levande väsen medan C20 och C30 känns (i alla fall för min del) artificiella och själlösa.

Trevligt att lite av detta bevaras, men nuvarande Spårvägsmuséet har ju tyvärr inte mycket plats. Trist även att det sedan tidigare bevarade CX-tåget inte heller verkar göra annat än samla damm. Utfärder är väl inte att tänka på...
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 februari 2024, 20:36:11 PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/
Inslag i Rapport ca 19.30 och lokaltv
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Gunnar D skrivet 11 februari 2024, 10:42:02 AM
(https://i.postimg.cc/xTrfCbRz/C6-Nah28okt71-Web.jpg)

När C6 var nya. Nybodahallen 28 okt 1971.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 februari 2024, 01:15:15 AM
Underbart Gunnar, älskar bilden.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 13 februari 2024, 22:33:44 PM
Ja, det var en trevlig bild! Utanför nuvarande spår 19 kanske?

Finns många funderingar kring tunnelvagnar, en jag kommer på såhär direkt är vilken kan ha varit den första C12:an att ha SL-märke i fronten från leverans. 1084 är den högsta jag sett bild på utan märke.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 14 februari 2024, 17:20:25 PM
Är inte det här taget västerifrån i kvällssolen, d.v.s i hörnet närmast Hägerstensvägen-Kilabergsvägen? Tycker att man ser vägmärkena för Essingeleden söderut däruppe.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Gunnar D skrivet 14 februari 2024, 18:51:42 PM
Om jag minns rätt är bilden tagen på e.m. med kort tele (85 mm) från asfaltsytans hörn vid portvakten/bilparkeringen

/Gunnar
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 14 februari 2024, 19:56:59 PM
Citat från: Bältes-Assar skrivet 14 februari 2024, 17:20:25 PMÄr inte det här taget västerifrån i kvällssolen, d.v.s i hörnet närmast Hägerstensvägen-Kilabergsvägen? Tycker att man ser vägmärkena för Essingeleden söderut däruppe.

Ja, så blir det ju förstås!
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2024, 08:21:21 AM
För det första så är benämningen Cx på så många olika vagntyper helt fel. Det är både respektlös och amatörmässigt att kalla veterantåget med C2or och C3or för Cx.

Varför?

Jo, för att det går inte ens att jämföra en C2 och en C14. Det är totalt helt olika vagntyper både interiört och exteriört.

Ni som är intresserade av tunnelbanan borde ju hata benämningen Cx.

Då får man till svar: "Ja, men det är ju ett samlingsnamn för de äldre tunnelbanevagnarna!"

Det är ju som att kalla C20 och C30 för C230. För det är ett samlingsnamn för tunnelbanevagnar som inte är C1-C15. Nej, tack!!

Det är ju inte konstigt att så många tunnelbanevagnar har gått till skroten om man inte ens kan ha respekt nog att kalla vagnarna för vad de är vid deras rätta benämning.

I New york är man mycket stolt över sin tunnelbana och har således sparat många olika vagntyper som man har satt ihop i ett tåg som man kallar för "Train of many colors". Tänk om man kunde gjort likadant här. Eller vad sägs om:

C2-C3-C4-C5 i ett tåg? 2 st av varje som skulle bildat ett fullängdståg.

Men som vanligt så är det ju inte så viktigt för någon, inte ens entusiaster utan man klumpar ihop allt och kallar allt för Cx bara...
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 15 februari 2024, 09:37:34 AM
Nåja, SL skriver själva på sin hemsida (https://sl.se/aktuellt/puls/en-gammal-trotjanare-gar-ur-tiden) att Cx-benämningen kom till för att C1-C15 var samkörbara med varandra. Således finns det ju åtminstone ett praktiskt skäl till varför de klumpades samman, medan C20 (och senare också C30), som inte kan köras tillsammans med Cx-vagnarna, inte hör till Cx. Det har alltså inte med åldern på vagnarna att göra, utan åldern är snarare en korrelation till samkörbarheten.

Att C20 och C30 inte klumpas samman som "de nya vagnarna" följer samma logik - de är inte samkörbara med varandra, varför det inte finns någon anledning att ha en gemensam benämning på dessa.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Peter Rost skrivet 15 februari 2024, 11:27:20 AM
Citat från: Gunnar D skrivet 11 februari 2024, 10:42:02 AM(https://i.postimg.cc/xTrfCbRz/C6-Nah28okt71-Web.jpg)

När C6 var nya. Nybodahallen 28 okt 1971.

Mvh Gunnar

Mycket trevlig bild, Gunnar!

Om jag minns rätt så dröjde det väl ett antal år innan den reguljära trafiken med C6 kom igång på allvar.

//Peter
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Gunnar D skrivet 15 februari 2024, 15:05:59 PM
För min del står Cx för C6-C15 pga likartat frontparti och inredning. C6 fanns ju också kvar till slutet.

Den första C6, 2651, levererades 1970 och resten fr.o.m. 1971. Inför förlängningen Vårberg-Fittja 1 okt 1972 var C6 i trafik i alla fall.

/Gunnar
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2024, 18:56:54 PM
Citat från: toddetoddelito skrivet 15 februari 2024, 09:37:34 AMNåja, SL skriver själva på sin hemsida (https://sl.se/aktuellt/puls/en-gammal-trotjanare-gar-ur-tiden) att Cx-benämningen kom till för att C1-C15 var samkörbara med varandra. Således finns det ju åtminstone ett praktiskt skäl till varför de klumpades samman, medan C20 (och senare också C30), som inte kan köras tillsammans med Cx-vagnarna, inte hör till Cx. Det har alltså inte med åldern på vagnarna att göra, utan åldern är snarare en korrelation till samkörbarheten.

Att C20 och C30 inte klumpas samman som "de nya vagnarna" följer samma logik - de är inte samkörbara med varandra, varför det inte finns någon anledning att ha en gemensam benämning på dessa.

Jag tycker i alla fall att det är mycket märkligt att ha ett gemensamt namn för C1-C15 bara för att de är samkörbara med varandra.

Problemet med benämningen Cx är att nyinvigda entusiaster eller folk som åkt tunnelbana på 00-talet eller tidigare än så tror att Cx är en vagntyp för alla "Gamla tunnelbanevagnar". Allt blir så fel. Att till och med föraren i lördags sa Cx hela tiden fick en ju att undra hur det egentligen står till. Sen blev han äntligen rättad och han började ropa upp C14 i högtalaren.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2024, 19:09:32 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 15 februari 2024, 15:05:59 PMFör min del står Cx för C6-C15 pga likartat frontparti och inredning. C6 fanns ju också kvar till slutet.

Den första C6, 2651, levererades 1970 och resten fr.o.m. 1971. Inför förlängningen Vårberg-Fittja 1 okt 1972 var C6 i trafik i alla fall.

/Gunnar

Precis! C6-C15 är fas 2 kan man kalla det av Stockholms tunnelbanevagnars historia. Så ska benämningen Cx in någonstans så är det i så fall bland dom. Men fortfarande är det något som skaver. Det blir återigen helt fel eftersom C6 och C15 också är väldigt olika varandra på många sätt. Det finns enligt mig 4 st generationer tunneltåg i Stockholms tunnelbana.

C1-C5 (1949-1996) 47 år.
C6-C15 (1970-2024)54 år.
C20 (1996- jag gissar på 2040) 44 år.
C30 — - -
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Nico skrivet 15 februari 2024, 19:11:02 PM
Citat från: Sca.CN113 skrivet 15 februari 2024, 18:56:54 PMJag tycker i alla fall att det är mycket märkligt att ha ett gemensamt namn för C1-C15 bara för att de är samkörbara med varandra.

Problemet med benämningen Cx är att nyinvigda entusiaster eller folk som åkt tunnelbana på 00-talet eller tidigare än så tror att Cx är en vagntyp för alla "Gamla tunnelbanevagnar". Allt blir så fel. Att till och med föraren i lördags sa Cx hela tiden fick en ju att undra hur det egentligen står till. Sen blev han äntligen rättad och han började ropa upp C14 i högtalaren.

I första hand var ju CX en samlande benämning som användes internt. Troligen då även mer på senare år, då det före C20 (med C1-C15 etc.) inte fanns någon direkt orsak att använda en beteckning som CX. Jämför i övrigt med all annan yrkesjargong, förkortningar och annat fikonspråk som används inom olika yrkesgrupper.

Om nu tunneltågföraren under sista resan ropade ut CX får man väl räkna även det till kategorin freudianska felsägningar osv. Man kan väl anta att förarna sannolikt själva [internt[ bara kallat C6 och C14 för just CX för att skilja dessa från C20 (är väl ingen direkt utåt som säger C25 om de uppgraderade varianterna heller) och C30.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: B10M skrivet 15 februari 2024, 19:48:44 PM
Fattar inte varför ni stör er på "CX". Det är väl uppenbart att C1-C15 är gemensam grupp av vagnar, skillnaderna mellan C1 och C15 är obetydliga i jämförelse med C20 och C30. Då behöver det finnas ett samlingsnamn för hela gruppen. Jämför med "pedalvagn", "mustang" och så vidare.

Den stora händelsen i lördags var ju att det var sista turen med CX i tunnelbanan. Att det dessutom var sista turen med C14 är en petitess i sammanhanget.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 februari 2024, 05:31:01 AM
Skillnaderna är faktiskt mindre mellan C20 och C30 än mellan C1 och C15.

Medan C1 var helt och hållet mekaniska så är C15 en modern och steglös tunnelbanevagn med gångegenskaper som inte går att jämföra med C1.

C20 och C30 är byggda på samma plattform om jag inte minns fel.

Jag tror att du hakar upp dig på att karosserna ser ganska lika ut men även där skiljer sig både yttermåtten och innermåtten. 
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 februari 2024, 05:35:13 AM
"Den stora händelsen i lördags var ju att det var sista turen med CX i tunnelbanan. Att det dessutom var sista turen med C14 är en petitess i sammanhanget."

Så om jag förstår dig rätt så hade det kvittat för dig om det rullade in 8 vagnar med C14 eller om museitåget med C2or och C3 hade kommit in på plattformen?

Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 16 februari 2024, 08:08:36 AM
Är det inte lite onödigt att bråka om begreppen när det inte finns någon motsägelse? Det var sista turen för den sista typen av Cx tåg och många var där. Föraren såg lite ledsen ut och fick en stor kram av en kollega. Det tyckte jag var fint. När jag åkte med sista tåget till Bagarmossen för 30 år sen var det inte alls lika gulligt  :-*
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 16 februari 2024, 08:37:36 AM
Ja, ifall man är totalt ointresserad av tunnelbanevagnarna så kan jag helt förstå det.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 16 februari 2024, 19:16:57 PM
Om man är intresserad av tunnelbanan så är det väl inte så konstigt att man förstår vad folk menar när dom säger att det är sista Cx tåget?

Snart rullar väl den sista Scanian i Stockholm också, kommer du stå där då och klaga på alla som säger att det är sista Scanian och kräva att de säger att det är den sista CL94 i stället?
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 17 februari 2024, 05:34:10 AM
Eftersom du är ointresserad av tunnelbanan så förstår jag att du inte bryr dig.

Jag är inte intresserad av bussar direkt, men eftersom det här är ett forum för att i första hand diskutera bussar så fick jag ta en bussmodell som namn, tyckte jag.

Jag ville egentligen bli medlem i spårvägssällskapet för att kunna skriva fakta och vett där men jag lyckades inte bli medlem.

Jag måste korrigera min skrivelse vad gäller C1-C5. De fanns ju allt från 1949-2002 naturligtvis.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 februari 2024, 17:04:52 PM
Min film från resan är ute nu.


Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Gunnar D skrivet 17 februari 2024, 18:39:11 PM
(https://i.postimg.cc/7YjFhsWq/C4-bg5apr64-Web.jpg)

Mycket trevlig film! Önskar jag varit med.

Ovan invigningsdagen 5 apr 1964 för T-bana 2 med C4 vid Örnsberg.

Mvh Gunnar
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: david96 skrivet 17 februari 2024, 19:04:24 PM
Snart 60 år sedan.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Sca.CN113 skrivet 17 februari 2024, 20:13:09 PM
Citat från: Gunnar D skrivet 17 februari 2024, 18:39:11 PM(https://i.postimg.cc/7YjFhsWq/C4-bg5apr64-Web.jpg)

Mycket trevlig film! Önskar jag varit med.

Ovan invigningsdagen 5 apr 1964 för T-bana 2 med C4 vid Örnsberg.

Mvh Gunnar

Åh vilken fin bild!
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: admin skrivet 17 februari 2024, 20:32:54 PM
Då Bussnack är Svenska omnibusföreningens föreningsforum så ligger fokus i första hand på bussar och busstrafik. Annat kan givetvis förekomma under »Ordet är fritt« men fortfarande gäller frihet under ansvar. Denna tråd drog dock nu iväg för långt och har städats en del och återöppnas därför. Vi förutsätter att vidare inlägg håller en god ton.

Annars hänvisar vi i första hand vidare diskussioner i ämnet till Spårvägssällskapets forum (https://forum.sparvagssallskapet.se/) för den som känner sig hugad.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Bussmicke skrivet 21 februari 2024, 01:18:12 AM
Nackdelen med SSS forum att det skriv så otroligt alldeles för mycket text, nästan som en roman.
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 26 februari 2024, 23:39:04 PM
En högst vardaglig bild för ett tag sedan:
(https://i.postimg.cc/bwtWS2jF/IMG-3833.jpg) (https://postimg.cc/rDqQvssS)
T-Centralen 230426
(För mig är dom saknade :'( )
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Rte6 skrivet 13 mars 2024, 13:10:59 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 februari 2024, 22:33:44 PMJa, det var en trevlig bild! Utanför nuvarande spår 19 kanske?

Finns många funderingar kring tunnelvagnar, en jag kommer på såhär direkt är vilken kan ha varit den första C12:an att ha SL-märke i fronten från leverans. 1084 är den högsta jag sett bild på utan märke.

1130 var första C12:an med SL-emblem (modell 77) på fronten vid leverans.

Jag kan också berätta för att det är kul att berätta historia. 1080 var första C12:an som hade den nya SL-emblemet (modell 77) på sidorna vid dörrarna vid leverans, istället för SL-emblem (modell 67). Så det dröjde alltså till sommaren 79 innan man över gick till (modell 77).

Mvh
Rte6
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 13 mars 2024, 16:36:19 PM
Mycket intressant, tack för svar  :)

Men dröjde det då ett tag eller fick de märket innan de sattes i trafik?
Bilden jag sett på 1084 var i trafik december 1980 (utan märke). Men hur det blev med 11-vagnarna?
Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Rte6 skrivet 13 mars 2024, 18:21:17 PM
Man beslutade nog troligen 1981 att C12:orna skulle ha front-emblem. Troligen i samband med beställningen av andra serien av C12 1130-1165.
1129 levererades i okt 1980 och avslutade den första serien. (utan front-emblem)
Det dröjde ett år innan C12 började levereras igen. 1130 levererades i okt 1981. (med front-emblem)
1981 började man troligen klistra på front-emblem på de tidigare levererade C12:orna (1001-1129).
Det fanns fortfarande C12:or 1983 som saknade front-emblem.

Titel: SV: Farväl CX
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 13 mars 2024, 22:50:52 PM
Tack igen!

Lite lustigt ändå att C12 fick emblem medan äldre vagnar inte fick det, C6 när de var gröna t.ex. med nåt enstaka undantag.