Andra gången linje 743 Götabro och 828 Hjortkvarn försvinner..
https://www.bussmagasinet.se/2023/11/storslakt-av-busslinjer-i-orebro-lan/
/Bussmicke
www.bussmicke.se
Vissa av linjerna kan ju kanske bli lokala skollinjer?/Ulf
Ja om dem behövs för grundskoleelever så ja i viss mån.
Men detta är isåfall bara ett sätt att flytta över kostnaderna från den regionala kassan till den enskilda kommunen och om linjerna berör fler än en kommun så uppstår det ännu fler problem.
Plus att man kanske inte vill låta andra än grundskoleelever åka med (att tiderna sällan passar andra heller) eller att man som på ett par ställen inom Norrköpings kommun där Ötraf dragit in linjer har krav på förhandsbokning två dagar i förväg för att i mån av plats kunna åka med skolbussen.
När jag utredde busstrafiken i länet för mer än 10 år sedan lades skoltiderna om så att de tidtabellslagda skolskjutsarna skulle passa även för andra resor. Skoltrafiken anslöt till annan kollektivtrafik med fungerande byten osv. Nedläggningen bottnar i politiskt tjafs mellan regionen och berörda kommuner. Länstrafiken i Örebro har av hävd låtit skolskjutseleverna åka på barntaxa, vilket jag ifrågasatte redan när jag gjorde utredningarna. Skolskjutsar är en primärkommunal uppgift. Nu kommer man alltså inte överens om vad ett skolkort ska kosta. Därför avvecklar man möjligheterna för allmänheten att åka med och för över kostnaderna till kommunerna. Besparingen för samhället torde vara minimal. Däremot cirkulerar rykten om att driften i egen regi är tvåsiffriga procenttal dyrare än den upphandlade trafiken. Om samhället verkligen skulle spara något på nedläggningarna så är det i så fall en indikation på att kommunerna är bättre upphandlare än regionen, vilket väl inte är helt orimligt.
Tragiskt...
Det vore kul att se statistik på ex 763 Laxå-Hasselfors vilka som åker med de(fåtaliga)turerna.
Hjortkvarn borde kunna trafikeras av en"interregional"busslinje Närke-Östergötland./Ulf
Att regionens trafik är dyr är lätt att förstå. Personalkostnaderna för en ej fungerande trafikledning. Det var skillnad när Nobina hade verksamheten. All trafikledning i Stockholm ingen i Örebro. Märkligt att det fungerade bättre då.
Nu har de minst två trafikledare från 04.00 - 01.00 varje dag samt minst 2 yttre som åker runt i bil.
Hör en bussförare av sig så måste en yttre trafikledare åka ut och kolla. Är det verkligen så besvärligt att det måste göras något åt saken.
Sedan tas inget beslut om vad som ska göras utan trafiken ska bara rulla på.
// Christer K
Tidsfråga innan den börjar upphandla igen tippar jag på.
Det blir ju i så fall ett väldigt intressant inspel till den ständigt pågående debatten om att det skulle finnas stora pengar att spara, samtidigt som trafiken skulle bli bättre för både personal och resenärer, om huvudmännen tog tillbaka den i egen regi. Just nu är det väl framför allt pendeltågen i Stockholm som varit mest i ropet.