Huvudmeny

10 Augusti

Startat av 1896, 10 augusti 2018, 15:48:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Idag 10 Augusti 2018 är det exakt 390 år sedan Regalskeppet Vasa sjönk, på 350 årsdagen, 10 Augusti -78, inträffade två svåra tågolyckor i Sverige. minns rubrikerna än idag: "- SJ:s svarta dag." Den 24 April 1961 bärgades skeppet, jag har en kusin som är född den 24 April -63, hennes mor, alltså min moster, var född -37, och avled -98 just 61 år gammal, "Cancer."

Nico

Inte för att detta direkt bryter mot några regler på så vis... även om det kan sägas tangera regeln om privata diskussioner... oxå då sådana som man för med sig själv. Annars är denna typ av inlägg (lite i stil med Expressens spalt "Jag mötte Lassie") något som nog platsar bättre på ett eget Facebook-konto ellr motsvarande.

Hur som helst så visst kan man leka. Sånt här sifferrabblande blir dock ganska meningslöst om man betänker att du inte inte verkar ha tänkt på förändringar över tid. Visserligen är 10 augusti ett gemensamt datum, men det behöver ändå inte vara så att det alltid infallit på samma dag om man säger så. Det som spökar här är dels skiftet till den gregorianska kalendern, som i Sverige genomfördes 1753 (om än att det beslutades redan omkring 1699), och dels att den dåtida svenska kalendern var 10 dagar efter den gregorianska och 1 dag före den julianska.

Skiftet gjordes genom att de sista dagarna i februari 1753 togs bort. Efter den 17 februari hoppade alltså kalendern direkt fram till den 1 mars. Trots att det egentligen är fler dagar så blev det i slutänden 11 dagar som togs bort (ett antal skottdagar hade rykt under de 3-4 tidigare decennierna). 10 augusti 1628, eller för den delen 6 november 1632, infaller alltså egentligen inte på samma datum idag utan skulle efter 1753 istället ha inträffat längre fram i augusti respektive november.

Regalskeppet Vasa sjönk alltså egentligen för 390 år och 11 dagar sedan. Man ändrar dock normalt sett inte historiska datum. Detta är även samma fenomen som medför att den ryska revolutionen kallas för oktoberrevolutionen. Enligt den julianska kalendern som ryssarna då fortfarande följde (och vissa ortodoxa kyrkor fortfarande använder) så skedde det inträffade just i slutet på oktober medan det för större delen av övriga världen hunnit bli november.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Ni vill verkligen inte förstå, eller hur ? Sifferrabblande, ja, men ni måste förstå det enkla innan jag går vidare till det mer avancerade.

Jag har läst mig till att då Regalskeppet Vasa sjönk, så var det drömmen om en enad värld som sjönk, nu är skeppet alltså bärgat, då måste man se det positiva, alltså att drömmen lever igen.

Den myndighet som i normalfallet ska kopplas in på detta, är tyvärr fullständigt inkompetent enligt min erfarenhet, därför hade jag hoppats på att ni ville lyssna.


Nico

Tyvärr blev jag (och säkert många med mig) kuggade redan på grundkurserna i telepati samt konsten att spå i téblad och kaffesump. Är övertygad om att jag inte är alltför dum i huvudet, men har fördenskull ändå inte en susning om vare sig vad du menar eller vad du är ute efter.

Mitt råd kvarstår, dvs. om du inte redan har gjort det så skaffa ett konto på Facebook eller liknande socialt media. Annars är ett hett tips att du skriver sånt här på Flashback. Där tror jag att du skulle kunna hitta många likasinnade att utbyta gemensamma erfarenheter med. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

1896

Nu tycker jag att du är rent oförskämd mot mig. Du lider ju inte av det du inte vet, och varför kan det inte vara så att jag vet något revolutionerande som du inte vet ? Det ligger förvisso i människans natur att vara rädd för det okända, men det är alltid du Nico som käftar emot värst när jag gör trevande försök att utveckla detta. Försök att se saker och ting i ett fågelperspektiv istället, och du ska se att en helt ny värld öppnar sig för dig. Och nej, jag tänker inte följa ditt råd.

Ersa

Vad är det "revolutionerande" i texten då? Det kommer ju aldrig någon sammanfattning eller slutförklaring, så hur ska läsarna av dina inlägg komma fram till någon revolutionerande slutsats?

1896

Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2018, 17:13:18 PM
Vad är det "revolutionerande" i texten då? Det kommer ju aldrig någon sammanfattning eller slutförklaring, så hur ska läsarna av dina inlägg komma fram till någon revolutionerande slutsats?

För det första så måste jag alltid censurera mig själv, annars tas inlägget bort eller tråden låses, så jag är tvingad att uttrycka mig försiktigt om ämnet ska leda framåt, för det andra så brukar det bara resultera i att jag får gå i något sorts självförsvar, istället för att få möjligheten att komma till slutpoängen, tyvärr.

Kanske borde jag skriva en lång förklarande tråd där det viktigaste berörs, men jag kan ju inte lita på att tråden får vara kvar, och då är det ju ogjort ändå.

Ersa

#7
Vad hindrar dig från att skriva klart ett helt inlägg, med slutpoängen som sista stycket? Dvs redan i trådens första inlägg? Dvs som alla debattörer, ledarskribenter och bloggare gör. Istället för att hålla på med någon gissningslek där övriga forumdeltagare utan ledtrådar måste gissa vad det är du vill ha för svar.
Med tanke på att dessa önskade svar helt uteblir, kanske man kan tolka att intresset verkar vara tämligen lågt?

Till sist ser jag inte Nicos råd som en förolämpning. Snarare har han rätt i att på Facebook, Flashback och även i sin egen blogg lär publiken för dyliga inlägg vara betydligt större än i detta lilla bussforum, med sin väldigt begränsade läsekrets.

Sundås

Vad är det här svammeltrådar som börjat du börjat skapa?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Walter

Ja det revolutionerande kommer visst inte fram denna gång heller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

1896

Karl IX blev förövrigt just 61 år gammal.

Om du tar tiden och lägger den på en linje och märker ut viktiga och allvarliga händelser, då kommer du att upptäcka att historien upprepar sig hela tiden, och det där beror ju på någonting.

Visst är det lätt att kliva över allt sifferrabblande, men det är oerhört dumt att göra det, då det är blodigt allvar.

Om ni först vill inse och förstå att ni inte vet hur det är, så kan vi gå vidare utifrån det.


1896

Ni springer ärenden som ni inte förstår vidden av.

Walter

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 oktober 2018, 10:17:00 AM
Ni springer ärenden som ni inte förstår vidden av.

Ditt svammel gör att vi inte förstår. Förklara vill du inte heller.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

#13
Återigen: Det finns inga hinder att komma med en slutförklaring i ett enda längre inlägg, som kan avsluta tråden. Dock verkar kortare inlägg med efterföljande gissningslekar inte vara så populära bland övriga deltagare i just detta forum.

1896

Det är jävligt komplicerat, och att förklara allt kortfattat i en tråd låter sig inte göras, att skriva en lång tråd i ämnet när hotet om att tråden blir raderad hänger över det hela, är det inte värt besväret.