CF-modell i skala 1:87

Startat av Björn Forslund, 04 juli 2014, 10:10:52 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej

JECO tar fram en modell i skala 1:87 av Scania CF7661 i SJ/SL-utförande med varianter.
Nu efterfrågas olika målningar och vilka typiska linjenummer som passar. Fanns det bussar med samma dörrkonfiguration/skyltskåp på annat håll i landet också?

Kom med förslag! Enbart i SL-trafik fanns det ju många varianter om man räknar med de bussar som såldes till olika privatbolag och sedan rullade som inhyrda. Gärna bilder också, så JECO kan få till korrekta målningar/märkningar

Jan E

#1
Hej, en så'n här modell och målning vill jag ha! 





Bilden har jag tagit då jag var deltidsförare vid Handengaraget 1977. Den visar en CF6661, men utseendet var väl lika som CF7661?

Det vore bra att få med texten Busstrafiken Stockholm Södertörn. Reklamskylten skulle man kunna vara utan eller ha som extra att sätta dit om man vill.

Har uppdaterat bildlänken, hoppas den fungerar bättre nu.

Hälsningar

Jan E

Björn Forslund

BSS hade förvisso CF7661, men de skiljde sig från SJ:s genom att ha enkeldörr bak samt större skyltskåp fram med plats för destrulle. Baktill saknade de helt skyltskåp.

LYR



Nu äntligen kan vi få se och snart köpa Jecos CF-buss och så här säger Jecos Jan Wallin:

"Nu är snart CF bussar här. Har vi tur så finns det till Hjulmarknaden.
Här kommer ett smakprov på några provmodeller".


/LYR

Jan E

De ser fina ut. Ser fram emot Södertörn- och Björknäsvarianterna. En lite fråga: det verkar vara gammal registreringsskylt på den SL-röda bussen. De blev väl inte röda under tid de gamla registreringsskyltarna var i bruk? Hoppas jag har fel.


Jan E

Gunnar D

Citat från: Jan E skrivet 25 oktober 2014, 21:28:56 PM
De ser fina ut. Ser fram emot Södertörn- och Björknäsvarianterna. En lite fråga: det verkar vara gammal registreringsskylt på den SL-röda bussen. De blev väl inte röda under tid de gamla registreringsskyltarna var i bruk? Hoppas jag har fel.


Jan E

Jodå, det fanns CF omlackade i SL-oxblod redan våren 1969. Så du har fel  ;)

/Gunnar

Björn Forslund

För att få korrekta modeller vände sig Janne bl a till mig, och jag försåg honom med en drös bilder på CF från olika år. Vi kan nog utgå från att modellerna är målade och försedda med linje- reg- och inventarienummer som bussarna på bilderna.

Björn Forslund

Citat från: Jan E skrivet 25 oktober 2014, 21:28:56 PM
De ser fina ut. Ser fram emot Södertörn- och Björknäsvarianterna. En lite fråga: det verkar vara gammal registreringsskylt på den SL-röda bussen. De blev väl inte röda under tid de gamla registreringsskyltarna var i bruk? Hoppas jag har fel.


Jan E

Tyvärr så stämmer denna variant inte så bra med BSS o BSBV :s bussar. Största skillnaden är att de hade enkel bakdörr och stort skyltskåp fram. SJ :s variant fanns bara hos SL/SJ och de bolag som köpte dessa bussar begagnade.

1896

Så den kommer att finnas i Wasa lack ?  ??? Hur och vart beställer man denna ?  ???

Björn Forslund

Citat från: Kung Vasa skrivet 26 oktober 2014, 14:44:21 PM
Så den kommer att finnas i Wasa lack ?  ??? Hur och vart beställer man denna ?  ???

Kolla här:
www.mjhobby.se


LYR



På MJ-mässan i Älvsjö kunde jag komma åt att fotografera  akterpartiet på CF-bussarna och det ser helt riktigt ut med linjenummer och reg-plåtens placering -
men backlampan ska vara för vitt ljus - det kommer säkert att ändras till produktionsstarten.
/LYR

LYR

Idag har Jeco presenterat sina egna priser på bussarna -se länken:
http://www.mjhobby.se/prodlist3.asp?qsLang=swe&c=1905

/LYR

Nico

Det var mera min prisklass...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mattias Petersson

Finns även köpa här bussarna själv sugen köpa några i Dec månad...

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=522&entity=58458
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

1896