Några tankar om högertrafikens betydelse i Sverige

Startat av Niklas Bygdestam, 29 juli 2017, 01:36:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius

Vägmärke för väjningsplikt fanns inte i Sverige på vänstertrafikstiden. Termen "väjningsplikt" fanns f.ö. inte heller i trafikreglerna till lands. Vid utfart på huvudled var det alltid stopplikt. I övrigt skulle man lämna företräde åt den som kom från vänster. Just från gränsen mellan Haparanda och Torneå finns det en film på youtube som visar hur det gick till. Det tycks ha fungerat trots frånvaron av skyltar.

https://www.youtube.com/watch?v=e7XTmTGkbJ8

Niklas Bygdestam

Citat från: Harald Nordius skrivet 24 september 2017, 21:27:49 PM
Vägmärke för väjningsplikt fanns inte i Sverige på vänstertrafikstiden. Termen "väjningsplikt" fanns f.ö. inte heller i trafikreglerna till lands. Vid utfart på huvudled var det alltid stopplikt. I övrigt skulle man lämna företräde åt den som kom från vänster. Just från gränsen mellan Haparanda och Torneå finns det en film på youtube som visar hur det gick till. Det tycks ha fungerat trots frånvaron av skyltar.

https://www.youtube.com/watch?v=e7XTmTGkbJ8


I Europa finns det inte kvar någon del av Europas fastland som har vänstertrafik. Före andra världskriget var det vänstertrafik i bland annat dåvarande Tjeckoslovakien, Ungern och delar av Österrike. Sverige var sist ut på fastlandet med vänstertrafik 1967, sedan dess är det bara öar i Europa som saknar kontakt med fastlandet som har vänstertrafik, dvs Storbritannien, Irland, Cypern och Malta. Alla dessa är öar som saknar landgräns till högertrafik.

Men i Asien och Afrika finns det landgränser. Jag har inte sett några av dessa gränser i verkligheten, men på bild ser de ut som det gör på länken ovan. De verkar ha samma princip som man förr hade mellan Sverige och de landgränser som fanns då.

Jag tror faktiskt inte att dessa kvarvarande länder nyter till högertrafik i första taget. De har inget att vinna på det. Istället kommer man nog fortsätta där att ha dessa gränspassager som ser ut på detta sätt.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Precis. Något byte till högertrafik för dagens stora industrialiserade vänstertrafikländer i Afrika och Asien är nog nästan helt otänkbart. Tänk på att de är betydligt större än lilla Sverige, har en betydligt mer utbyggd infrastruktur än vad vi hade 1967, samt enbart högerstyrda fordon från bl.a de starka producentländerna Indien, Sydafrika, Japan och Australien. Jämför med oss som satt här uppe i vårt lilla hörn i världens utkant och körde ute i vänstra dikeskanten med vänsterstyrda fordon.

Det finns ju önationer i Stilla Havet som gått över från höger- till vänstertrafik i modern tid, för att kunna dra nytta av just Australiens och Japans begagnade bilmarknad med högerstyrda fordon.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 29 september 2017, 07:43:51 AM
Precis. Något byte till högertrafik för dagens stora industrialiserade vänstertrafikländer i Afrika och Asien är nog nästan helt otänkbart. Tänk på att de är betydligt större än lilla Sverige, har en betydligt mer utbyggd infrastruktur än vad vi hade 1967, samt enbart högerstyrda fordon från bl.a de starka producentländerna Indien, Sydafrika, Japan och Australien. Jämför med oss som satt här uppe i vårt lilla hörn i världens utkant och körde ute i vänstra dikeskanten med vänsterstyrda fordon.

Det finns ju önationer i Stilla Havet som gått över från höger- till vänstertrafik i modern tid, för att kunna dra nytta av just Australiens och Japans begagnade bilmarknad med högerstyrda fordon.


Jag tror inte att något land idag med vänstertrafik kommer att ställa om till högertrafik. Inget land har något att vinna på det. Det finns naturligtvis U-länder som inte har byggt ut någon infrastruktur att tala om. Vägstandarden är i våra mått mätt låg och de kanske har lite blandade bilar med ratten på olika sidor då de mest köpt billigt begagnat från lite olika länder. Men ändå så tror jag inte att det görs i första taget längre.

Om nu det trots allt ställs om någonstans så kan jag tänka mig två varianter:

1. Det ena är att någon diktatur i världen vill visa sin makt. Och i diktaturer förekommer det att regimen gör helt onödiga förändringar rent generellt i landet. Där kan jag tänka mig en tokig diktator som bestämmer att antingen byta vänster- till högertrafik, eller från höger- till vänstertrafik, enbart i ett enda syfte, att få ha makt. Sånt vansinne förekommer tyvärr.

2. Det andra jag kan tänka mig är något ställe där det än idag råder olikheter inom vad som ska föreställa ett land. Jag tänker då på Hongkong som exempel. Hongkong är en fd brittisk koloni och britterna byggde upp infrastruktur där efter brittisk standard, inklusive vänstertrafik. Idag tillhör det Kina som i övrigt har högertrafik. Än idag har Hongkong vänstertrafik. Att ställa om till högertrafik där skulle vara ett gigantiskt projekt. Men om någon framtida ledare i Kina vill visa sin makt och genomföra vansinnigheter så, är detta inte omöjligt faktiskt.

I Europa finns som jag redan nämnt inget fastland längre med vänstertrafik. Det är bara Storbritannien, Irland, Cypern och Malta som har det idag. Samtliga är öar och saknar broar eller tunnlar till fastlandet. Inget av dessa länder kommer troligen att ställa om till högertrafik. De har inget att vinna på det. Av dessa länder är det bara i Storbritannien det kan tänkas en dag komma en fast vägförbindelse via en bro eller tunnel. Som det ser ut idag går det bara järnvägstunnel, där biltåg finns med. Som jag redan nämnt så har de byggt så att man åker av från motorväg direkt in på terminalen på ena sidan Engelska kanalen. Och sedan när man åker av biltåget på den andra sidan Engelska kanalen åker man ut direkt på nästa motorväg. Men alltså ingen vägtunnel. Men det har dessemellan förts på tal att bygga en sådan. Och då med motorvägsstandard. Men även om nu detta skulle byggas skulle det inte innebära att Storbritannien skulle ställa om till högertrafik. Deras vägnät är alldeles för utbyggt idag för att det skulle vara genomförbart utan gigantiska belopp. Dessutom med alla deras bilar som inte längre skulle vara rätt för trafiken. Så även om de struntar i Brexit och annat och stannar i EU, inför euro som valuta med mera så kommer de ändå behålla vänstertrafiken, även om så både politiker och folket skulle vilja få högertrafik där.

Jag fick dock veta för några månader sedan att ett land till under 1960-talet eventuellt hade kunnat ställt om till högertrafik, ungefär samtidigt med Sverige faktiskt. Detta gäller Cypern. Ett land som i motsats till Sverige inte har något att vinna på det, då de har högerstyrda bilar där. Men detta fick jag veta av en cypriot:

Cypern var ju brittisk koloni. Cypern blev självständigt först 1960. Men självständigheten var inte alls självklar under den tid då landet fick sin självständighet. Grekcyprioter hade planer istället på att gå samman med Grekland och bli en del av Grekland. Under 1960-talet hade inte Cypern alls lika utbyggt vägnät heller som t ex Sverige hade. Så där hade nog själva vägnätet troligen varit enklare att ställa om än det var i Sverige. Bilarna var dock högerstyrda då det var fd brittisk koloni. Hade Cypern gått ihop med Grekland var det meningen att det skulle ställas om till högertrafik fick jag veta. Då är det troligt att detta hade skett någon gång under 1960-talet, alltså ganska samtidigt med Sverige.

Men nu blev aldrig Cypern en del av Grekland. Man fick självständighet istället. Därmed försvann planer på att ställa om trafiken och anpassa efter grekerna. Som självständigt land var det bara att bestämma själva och det var givetvis lättare att behålla vänstertrafiken. Troligen sparade man en hel del pengar på detta med, för landet hade de första åren inte så stark ekonomi. Detta har ju istället vuxit fram genom åren.

Ställa om till högertrafik på Cypern idag då? Den cypriot jag pratade med tittade på mig som om jag inte var riktigt klok när jag nämnde den saken ;D Det är alltså rätt osannolikt. Alla deras bilar och bussar är högerstyrda. Busstrafiken är givetvis anpassad för vänstertrafik. Cyprioterna kör med högerstyrda bilar precis som engelsmän. Men inte bara detta. Vägnätet på Cypern är idag mycket väl utbyggt. De har byggt fullt med motorvägar på Cypern. De har byggt ut ett bra nät av motorvägar på Cypern. Men dessa motorvägar är givetvis byggda för vänstertrafik. Så den cypriotiska vägstandarden är hög idag. Så omläggning till högertrafik på Cypern är ytterst osannolikt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 september 2017, 08:05:33 AM
2. Det andra jag kan tänka mig är något ställe där det än idag råder olikheter inom vad som ska föreställa ett land. Jag tänker då på Hongkong som exempel. Hongkong är en fd brittisk koloni och britterna byggde upp infrastruktur där efter brittisk standard, inklusive vänstertrafik. Idag tillhör det Kina som i övrigt har högertrafik. Än idag har Hongkong vänstertrafik. Att ställa om till högertrafik där skulle vara ett gigantiskt projekt. Men om någon framtida ledare i Kina vill visa sin makt och genomföra vansinnigheter så, är detta inte omöjligt faktiskt.

Det råder mig veterligen inte några som helst oklarheter om vad Hong Kong och Macao (som också har vänstertrafik) är. De är bägge "Särskilda administrativa regioner" under den konstitutionella principen "Ett land, två system". Dessa bägge storstäder har alltid varit ekonomiska motorer i regionen, och pengar som flödar in har den kinesiska staten aldrig haft något emot. Att ha flera olika system, språk och vänster/högertrafik inom en nation är inte något som är direkt underligt eller anmärkningsvärt för t.ex kineserna, medan dylika koncept verkar vara väldigt svårt att greppa för många som lever i mer likriktade centralstyrda (höll nästan på att skriva "totalitära") enhetsstater som Sverige... som inte ens klarar av att greppa självstyret på närbelägna Åland. ::)

Niklas Bygdestam

Citat från: Ersa skrivet 30 september 2017, 10:45:57 AM
Det råder mig veterligen inte några som helst oklarheter om vad Hong Kong och Macao (som också har vänstertrafik) är. De är bägge "Särskilda administrativa regioner" under den konstitutionella principen "Ett land, två system". Dessa bägge storstäder har alltid varit ekonomiska motorer i regionen, och pengar som flödar in har den kinesiska staten aldrig haft något emot. Att ha flera olika system, språk och vänster/högertrafik inom en nation är inte något som är direkt underligt eller anmärkningsvärt för t.ex kineserna, medan dylika koncept verkar vara väldigt svårt att greppa för många som lever i mer likriktade centralstyrda (höll nästan på att skriva "totalitära") enhetsstater som Sverige... som inte ens klarar av att greppa självstyret på närbelägna Åland. ::)


Ännu så länge är det inga problem för Hongkong eller Macao. Kina accepterar att dessa regioner har kvar sin vänstertrafik. Troligen en sak som även ur kinesiskt perspektiv är bekvämast så. Att ställa om skulle nog ses som besvärligt inte bara för Hongkong och Macao lokalt utan säkert även ur mer centralt kinesiskt perspektiv då man måste motivera anledningen och troligen måste man också bidra med pengar till Hongkong och Macao för detta.

Det enda problemet med detta är att Kina inte precis är känt för att vara demokratiskt. Som det ser ut nu så accepteras dock Hongkongs och Macaos särställningar, vilket gör att även vänstertrafiken accepteras. Men den riskfaktor som finns är att det skulle komma någon sinnessjuk galning till ledare likt Kim Jong Un i Nordkorea. En sådan skulle faktiskt kunna få för sig att tvångsomställa bara för att visa makt.

Tvångsomställningar har skett förut, även om det inte var trafikstruktur i närheten av den som framförallt Hongkong har. Då menar jag på när nazisterna ockuperade dåvarande Tjeckoslovakien, Österrike och Ungern. Där var det vänstertrafik i Tjeckoslovakien och Ungern, samt i delar av Österrike innan, men där tvångsomställde nazisterna, trots högerstyrda bilar.

Rent allmänt skulle alltså en sinnessjuk dåre som liknar Kim Jong Un komma på sådana här vansinnigheter, bara för att just visa sin makt.

Jag vill gå tillbaks lite till Cypern igen. Det var alltså 1960 som landet fick självständighet efter att ha varit brittisk koloni. Detta efter att cyprioterna hade kämpat mot kolonialstyret under 1950-talet. Men detta var verkligen ingen självklarhet. Ärkebiskopen på Makarios som hette Makarios blev också Cyperns första president 1960. Men han var från början inte alls ute efter självständighet utan att landet skulle bli en del av Grekland.

Om nu Cypern inte hade blivit självständigt utan istället blivit en del av Grekland så är det intressant att fundera på om grekerna hade accepterat vänstertrafiken där eller inte. Vi vet i sig inte om Cypern då hade blivit en direkt del av Grekland, likt Gotland är till Sverige, eller om de hade blivit som Åland är till Finland. Men oavsett rollen, så enligt den cypriot jag pratade med så planerades tydligen övergång till högertrafik om Cypern hade blivit en del av Grekland, vilket de alltså aldrig blev.

Man förstår att de hade annat än trafik att tänka på när Cypern blev självständigt 1960. Och eftersom det också stod klart att de inte skulle gå ihop med Grekland utan hålla sig självständiga blev det ju ointressant med högertrafik.

Och ställa om till högertrafik idag? Finns nog inte en enda cypriot som ens tänker tanken. Bilarna högerstyrda. Och ett antal motorvägar som binder ihop städerna på ön. Cypern har ett förvånansvärt omfattande motorvägssystem. Man har absolut ingenting att vinna på högertrafik där.

Gå ihop med Grekland igen? Nej, knappast. Visserligen ser sig grekcyprioter sig som ett brodersfolk till grekerna. Och visserligen brukar Cypern nästan varje år på Eurovision ge högsta poäng till Grekland så ofta att alla andra tycker att det är rent löjeväckande, så till och med publiken buar ut den cypriotiska juryn för att detta har blivit så fånigt. Men därifrån till att säga upp sin självständighet är faktiskt avståndet ändå mycket långt.

Och därmed är också vänstertrafikens framtid på Cypern väldigt säker :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Det känns långsökt och rätt fördomsfullt att dra paralleller mellan Kina och Nordkorea, då de är två väldigt olika länder ideologiskt och styrelsemässigt. Att någon ensam diktator skulle ta över det vinstdrivande Kina inom en rimlig framtid, är ungefär lika troligt som att samma sak skulle ske här i Norden under samma tid. Dvs noll. Korruption och andra ekonomiska brott är väl det värsta en kinesisk ledare kan göra idag, och sådana ekonomiska brottslingar blir numera avsatta väldigt snabbt. Även om de befinner sig högt upp. Så bara genom att föreslå att förstöra marknadssystemen i Hong Kong och Macao och därtill få till stånd en helt onödig trafikomläggning lär nog leda till att man "försvinner" från toppen rätt fort.
Dessutom tycker jag att jämförelsen med Östeuropa 1939 haltar rejält, då det knappt fanns någon vidare fordonstrafik i Europa då. Inte ens majoriteten av transporterna av Wehrmacht under anfallet mot Polen skedde med fordon, utan främst med häst och vagn på leriga grusvägar. Även om propagandan givetvis förfalskade bilden av en enbart modern armé. Att jämföra dagens högteknologiska moderna Kina med det historiska fattiga Europa på 30-talet i samma inlägg blir bara missvisande och märklig.

Rent allmänt kan man nog ändå summera det hela med att det främst är vi européer som både historiskt och idag är låsta till enhetstänk och centralism, och anser detta vara "normen". Vi skapar riken med ett enda riksspråk där en enda dialekt är den "rätta", och där man måste köra på samma sida i hela riket. Regionala skillnader är inte bara onaturligt och konstigt, utan hotar även centralmaktens kontrollbehov. (Jmf reaktionerna från centralmakten på Kataloniens omröstning dessa dagar). Dessutom var ju nazisterna inte ute efter att skapa lydriken i öst, utan att utradera dessa länder och deras befolkning och infrastruktur fullständigt. Då Generalguvernementet mer eller mindre var en del av det tyska riket skulle det därför rent logiskt vara tysk högertrafik och tyskt normalspår (1435 mm) på järnvägarna även där. Jämfört t.ex med det av USA ockuperade Japan 1945-1952 samt Okinawa 1945-1972 rådde fortsatt vänstertrafik före, under och efter ockupationen.
Det känns lite som att asiaterna inte alls har samma tankebanor som västerlänningar, utan där är man sedan länge är vana med decentralism och regionala skillnader inom länder. Man ställer där om trafik från höger till vänster (eller tvärtom) främst av praktiska skäl, och inte politiska centralistiska skäl.

gunn-mas

Det er mulig et fåtall vet om det, men det fins faktisk en vegstrekning i Sverige som aldri har hatt venstrekjøring. Lengst nord-vest i Jämtland, på grensa til Nord-Trøndelag nær Bjørkvattnet. Sørfra begynner vegen ved Nordli kirke ved fylkesveg 74 og går nordover via Tunnsjøen og Limingen til fylkesveg 773 ved Røyrvik. På ca ei mil av denne strekningen går vegen innom Sverige og ut igjen i Norge ved Østnes. På den svenske biten av denne vegen hadde man ingen forbindelse med det øvrige svenske vegnettet, bare til Norge i begge ender. Derfor var det naturlig at denne korte biten av vegen også hadde høgrekjøring. Det er Norges Automobilforbunds Vegbok som forteller dette. Først sent på 1970-talet ble vegen bygd mellom Bjørkvattet og Gäddede. Men da var jo venstretrafikken for lengst opphørt.

Freke

Av de länder som idag kör på vänster sida och skulle kunna vinna på ett byte till högertrafik, skulle jag säga Guyana och Surinam i Sydamerika. De är omgivna av högertrafikländer och har rätt så okomplicerade vägnät. Thailand kan man kanske också kunna tänka sig. Övriga vänstertrafikländer lär nog bli kvar. Med framtidens bilar som antingen är självkörande eller har ratt/pedaler som går att flytta mellan höger och vönster sida, så lär höger- eller vänstertrafik bli mindre viktigt.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk