En mystisk motorväg i Polen

Startat av Niklas Bygdestam, 03 september 2016, 06:44:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det finns 4 motorvägar som korsar gränsen mellan Tyskland och Polen. Det är faktiskt riktigt bra. Det är fler än det är på många andra gränser mellan länder i Europa. Egentligen är det väl inget märkvärdigt med den saken. Det är många gränser i Europa idag där det går en motorväg som fortsätter över gränsen till nästa land, inte minst Öresundsbron som exempel. Men de här motorvägarna över gränsen mellan Tyskland och Polen är faktiskt lite speciella. Bygget av samtliga 4 påbörjades nämligen före andra världskriget och projekterades av Nazityskland. En annan intressant sak med dessa motorvägar är att de när de byggdes faktiskt inte alls gick över en gräns. Det som idag är västra Polen var nämligen en del av Tyskland. Det var efter 1945 som denna del blev en del av Polen. Polackerna "ärvde" därför dessa gamla tyska motorvägar. Men de färdigställde inte dessa under kommunisttiden. Underhållet på dessa var dessutom minimalt eller många gånger rentav obefintligt. Från 1990-talet och framåt har intresset för motorvägarna tagit fart. De har dels underhållits och renoverats men de har också färdigställts och sedan har polackerna förlängt dessa för sina nuvarande behov. Fast några ställen även på de kompletterade motorvägarna visar att de var ruinmotorvägar under en lång tid.

Men en motorväg är än idag inte kompletterad. Detta är egentligen den intressantaste av dem. Det är den nordligaste som går över gränsen mellan Berlin och Stettin (Szczecin på polska). Den var tänkt en gång i tiden att vara en paradmotorväg mellan Berlin och Königsberg eller nuvarande Kaliningrad. Men denna blev långt ifrån färdigställd utan blev en stor ruinmotorväg. Tids nog blir det motorväg mellan Berlin och Kaliningrad, men polackerna planerar att dra den på vissa delar på en annan sträcka. Det är därför knappast troligt att vissa av ruindelarna någonsin kompletteras. Men här kommer ett bildreportage där vi åker från Berlin och så långt österut den här motorvägen når. Få se om någon orkar läsa detta ;)

Vägen vi ska följa heter E28. I Tyskland heter den även A11 och i Polen A6. Den sista ruindelen heter väg 142.



Vi börjar alltså i Berlin. Här på Berliner Ring som är ringmotorvägen runt Berlin. Skyltningen visar hur man åker ut på den här motorvägen.



Vi åker på själva motorvägskorsningen nu och snart är vi på.



Sådär ja! Då är vi på rätt motorväg nu på väg åt Kaliningradhållet. :)



Ännu så länge är det en alldeles normal tysk motorväg, varken mer eller mindre. Inte särskilt spännande alltså ;)



Fast nu hände faktiskt något. På ett avsnitt finns den gamla betongbeläggningen kvar från förr. Och i dåligt skick dessutom. Det skakar och går riktigt illa här. Ett tecken på att den här motorvägen ändå inte prioriteras så högt ändå ens i Tyskland?



Fast nu blev det som vanligt igen.



Nu har vi kommit mot gränsen till Polen. Den lilla byggnaden till höger med blå garageport tillhör gränskontrollanterna och är till för tullkontroll vid behov. Jag tog inte fler bilder vid själva gränsen, men det är inte så mycket mer än så här faktiskt.



Nu är vi i Polen. Motorvägen är den här biten ännu finare än i Tyskland. Men polska motorvägar som är antingen är nybyggda eller renoverade är i utsökt fint skick. Och här är verkligen inget undantag...ja ännu så länge i alla fall :)



Bensinstationerna vid polska motorvägar är oftast toppmoderna :)



Vi fortsätter. Polsk skyltning för en avfart. De brukar ha riktigt prydlig skyltning i Polen. Som synes är motorvägen i mycket fint skick rent allmänt...ja ännu så länge ;)



I Polen har de ofta belysning på motorvägarna vid vissa trafikplatser. Detta saknas nästan jämt i Tyskland.



Titta! Nu börjar det hända saker! Nu är kommer vi in på avsnitt som inte är renoverade. Den gamla tyska betongbeläggningen ligger kvar här. Och skakigt är det nu :)



Och här skyltar de mot Ystad. E65 kommer in här också. Men vi ska inte alls dit :)



Nu börjar den intressanta delen komma. Skyltningen vill till varje pris leda av trafiken från motorvägen. Den markerar att de viktiga vägarna åker av härifrån. Och de har målat även det vanliga högra körfältet som svängfil. De vill få bort trafiken från motorvägen som leder framåt.



Men vi håller oss envist kvar på motorvägen. Observera spärrfältet de har målat istället för höger körfält och skyltningen som vill leda ut oss från motorvägen. Men vi håller oss som sagt var kvar på motorvägen :D



Då har vi precis åkt förbi avfarten. Lägg märke till påfarten som syns till höger som är byggd i gatsten.



Nu åker vi vidare. Lägg märke till att nu är det inga mitträcken heller. Och underhållet är väl en blandning av minimalt och obefintligt. Lite trafik är det på motorvägen men inte alls som det var innan. Motorvägen känns faktiskt lite ödslig nu :)



Och nu får vi bara köra i 70. Ja med tanke på vägens skick så förstår man varför de skyltat den för 70, men det är faktiskt nästan ingen som håller 70 här. Det är en motorväg, och folk kör på den i farter för en motorväg.



Ser man på! Varningsmärken för avsmalnande väg och mötande trafik. Körfälten går ihop här. Hur ska det här gå?



Jo vi kommer ut på ett avsnitt som är ombyggt till landningsbana för flygplan, alltså en flygraka. Plötsligt är det underhållet igen :)



Men nu tog även flygrakan slut. Och det Och den motsatta halvan av motorvägen, dvs den andra körbanan tog också slut. Så nu åker vi på en "halv motorväg" och har mötande trafik. Vi åker åter igen på den gamla tyska betongen som inte verkar underhållen sedan detta byggdes.



Men broarna avslöjar ändå att det är en motorväg vi åker på :)



Titta! Vad har vi här då? Ja ofta är det rastplatser på motorvägar, och det är det ju tydligen även på den här. Vi åker in och tittar på hur den här rastplatsen ser ut :)



Avfarten eller infarten till rastplatsen känns som en liten skogsväg.



Ja så här ser rastplatsen ut. Ingen asfalt eller stensättning utan bara grus och knappt det. Några bänkar med bord där man kan äta sin matsäck och dricka sitt medhavda kaffe. En papperskorg som man kan lägga skräpet i. Till vänster skymtar en anslagstavla med lite information om skogen och friluftsområdet. Inte alls illa. Här kan man fika, koppla av och njuta av naturen. Hela rastplatsen känns väldigt friluftsmässig och inte alls som att den ligger vid en motorväg :)



Rastplatsen ligger inte så långt från en bro som går över motorvägen. Så man kan lika gärna passa på att promenera till bron och titta lite på den :) Förresten, lägg märke till att bron saknar räcken  :-\



Så här ser det ut uppe på bron. Den är helt gräsbevuxen. Troligen har det aldrig någonsin rullat fordon över den här bron. Lastpallen som syns på bilden täcker över ett hål för en brunn.



Så här ser sedan "vägen" ut efter bron. Kanske har det rullat lite fordon i form av traktorer eller liknande, men det måste ha varit väldigt länge sedan i sådana fall.



Och så här ser motorvägen ut när man står uppe på bron. Nu ser man tydligt att det just är en "halv motorväg". Enbart den ena körbanan är färdigbyggd och troligen knappt underhållen sedan öppnandet. Den andra körbanan är som synes påbörjad men aldrig färdigställd.



Vi fortsätter på motorvägen igen. Och titta vad har vi här? En skylt som visar att det ligger ett hotell. Det är ju vanligt med hotell vid motorvägar, och tydligen ligger det ett även vid den här motorvägen. Det måste undersökas :D

Och så ska vi ta oss en titt på den här bron också när vi ändå är här. Lägg märke till att den här har räcken och dessutom kör det en bil över bron :)



Avfarten ser ut så här. Liten och smal.



Vi kommer in i ett litet samhälle som heter Strumiany som ligger alldeles bredvid motorvägen. När motorvägen byggdes hette samhället Karlsbach.



Tydligen ska det finnas fartkamera i Strumiany, men jag såg ingen. Kan skylten sitta för syns skull för att skrämma fartsyndarna lite :)



Och här har vi hotellet. Jag vågade inte komma närmare. Det såg nämligen inte så inbjudande ut. Det är en stor järngrind och den lilla trästugan är en vaktkur. Det fanns även bevakningskamera där. Därför vågade jag inte komma närmare. Bilden är tagen i smyg.



Järngrinden och vaktkuren igen. Följer man vägen in så kommer man troligen till hotellet, vad det nu kan vara för ett skumt ställe. Lägg märke till bevakningskameran uppe på vaktkuren.



En skylt vid grinden för hotellet. Troligen ser hotellet ut som på bilden om man vågar ta sig in i området. Det lär finnas ett spa på hotellet. Enligt deras hemsida är det fräscht och fint där inne. Men varför vaktkur och kamera ute på landet för ett hotell? Ja, jag vågade inte undersöka i alla fall.

Men visst, om någon trots detta är sugen på att boka ett rum där så, här är hemsidan: http://www.strumianyspa.pl/ ;)



Så här såg det ut i övrigt i Strumiany. Ett lugnt litet lantligt samhälle där troligen alla känner alla. En lantlig liten by helt. Gårdarna såg gammaldags ut, men jag såg att de hade traktorer som var minst lika moderna som de som finns i Sverige, troligen ännu modernare. Lite kontraster alltså. Men deras bönder har nog köpt de fina traktorerna för att visa att de fått pengar.



Innan vi fortsätter på motorvägen så kan man lika gärna ta sig en titt på bron över motorvägen. Det är gatsten på vägen som går på bron. Denna gatsten ser faktiskt väldigt välhållen ut.



Detaljer från en brunn på uppe bron. Här ser man att det ursprungligen är tyskt. Det står Hoffmann på brunnen.



Och en annan detalj som visar på dess tyska ursprung. Det står DIN och en sifferkod. DIN står för Deutsches Institut für Normung och är den organisation i Tyskland som sätter ut tekniska normer.



Utsikt över motorvägen från bron. Här kan man se att det har vuxit träd på den icke färdigställda vänstra körbanan. Men den finns ändå.



Men vi fortsätter på motorvägen. Fler ödsliga broar passeras som saknar räcken och annat



Här kommer vi till en gammal avfart med gatsten och allt :)



Men nu hände något. Plötsligt har de snyggat upp motorvägen. De har tagit bort den gamla tyska betongen och lagt asfalt. Detta tar bort lite av den gamla motorvägskaraktären faktiskt. Och den andra körbanan är så övervuxen med träd att det är svårt att ens ana att den finns. Så här är det svårt nu satt fatta att det är en gammal ofullständigt motorväg man åker på och inte bara en länsväg som den nu ser ut som.



Men lugn! Nu kommer en bro och åter igen så framgår det tydligt att vi åker på en gammal ofullständig motorväg :D



Och här har vi en bro till. Den här verkar faktiskt devis uppsnyggad vid något tillfälle märkligt nog.



Vi fortsätter. Den vänstra körbanan är nu så igenvuxen med träd att det nu åter igen är svårt att fatta att den existerar. Även här är det svårt att se att det är en ofullständig gammal motorväg vi åker på.



Men nu blir det intressant! Det som svänger höger är inte längre motorvägen. Det är en avfart som trafiken går på. Motorvägen går rakt fram genom träden. Så ska man följa motorvägen får vi gå genom den lilla gluggen som syns bland träden.



Alltså, som jag sa, ska vi följa motorvägen så får vi ta oss genom lilla gluggen bland träden. Det andra var en avfart som svängde av åt höger. Men vi tar nu inte avfarten utan fortsätter på motorvägen :D



Så här ser motorvägen ut när vi fortsätter.. Detta är ungefär mitt på motorvägen. Träden växer tätt här.



Nu blev det någon yta i betong. Det visar sig att det är ovanpå en vägport.



Här är utsikten från vägporten när man är på motorvägen.



Och så här ser vägporten ut underifrån. Motorvägen går alltså över denna.



Men vi fortsätter envist på motorvägen ett tag till. Det ligger en del nedfallna träd som försvårar ytterligare att ta sig fram här. Och jag som trodde att motorvägar skulle vara lättillgängliga ;)



Vad har vi här då? Jo nu kommer vi över en bro där vi har den korsande vägen dit avfarten leder som var på några bilder innan. Här har de faktiskt nyligen gjort ingrepp. De har skrapat bort jord och det är alldeles nytjärat. Jag råkade trampa i tjäran så det fick jag erfarenhet av. Troligen för att undvika att den förfaller för att skydda vägen nedanför. Vi ska se bron underifrån också lite senare.

Observera! Motorvägen går rakt framåt om nu någon trodde något annat ;)



Vi fortsätter ändå på motorvägen. Plötsligt kommer ett räcke och den här skylten mitt på motorvägen. Skylten betyder att fordonstrafik är förbjuden. Det var så dags att upplysa det just här mitt på. Undrar vem som lyckats ta sig fram till skylten med ett fordon med alla nedfallna träd osv. Det går inte ens att komma hit med cykel :)

Men vi fortsätter en bit till på motorvägen.



Och då kommer vi över en järnvägsbro. Här går en dubbelspårig elektrifierad järnväg. Ser i princip ut som en svensk stambana :)



Tittar man åt andra hållet ser man att det är en liten hållplats på järnvägen. Och jodå, det stannar tåg där, riktigt moderna tåg till och med :)



Men nu "ger vi upp"! Motorvägen är ju extremt svårtillgänglig nu. Så nu blir det att ta sig tillbaks till avfarten. Så här ser det ut när man åker av på den.



Och när man svänger ut från avfarten ser det ut så här. Det är motorvägen som går över bron där framme. Detta är alltså den bron som var nytjärad upptill :)



Och så här ser samma bro ut på nära håll.



Vi har kommit till en liten by som heter Lisowo. När motorvägen byggdes hette byn Vossberg. Hållplatsen vid järnvägen tillhör Lisowo. Här ser man bron där motorvägen går över järnvägen underifrån, som vi tidigare såg ovanifrån.



En stationsskylt på hållplatsen vid järnvägen.



Och så här ser tågen ut som stannar i Lisowo. Som synes är tågen mycket moderna. De utgör faktiskt en skarp kontrast mot omgivningen :)



Så här ser det ut i själva byn Lisowo. En liten insomnad by där alla känner alla. De ser misstänksamma ut när en främling kommer märkte jag. Troligen känner byborna sig trygga med varandra och ser direkt när det kommer någon som inte bor där och vill nog veta vad den personen har där att göra.



Ytterligare en miljöbild från Lisowo. Det här blir min sista bild från detta extremt långa bildreportage.

När jag befinner mig i Lisowo kan jag inte låta bli att fundera på hur byn hade sett ut om motorvägen hade blivit helt klar och det hade varit full trafik på den. Troligen hade det legat en stor modern bensinstation där i anslutning till motorvägen. Denna hade ju då blivit en arbetsplats för en del av Lisowos invånare.

Ja nu har jag visat ett bildreportage från min favorit bland motorvägar. Den känns verkligen speciell att köra på. Dessutom finns det en lite mystisk känsla runt den här motorvägen och dess omgivningar :D

Och så undrar jag om någon orkade läsa detta extremt långa bildreportage :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Nico

Visst orkade i alla fall jag läsa och det med lätthet. Just övergivna platser och annat liknande har ofta en stor dragkraft och detta var ett mycket fascinerande reportage. Bilderna är nästan lite lätt suggestiva i vissa fall. Samtidig så syns inte alla detaljer direkt så det var mycket bra med de förklarande bildtexterna. Blir sugen på att själv ge mig ut på upptäcksfärd.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

#2
Vägreportage är alltid intressanta. Speciellt bilderna tagna uppifrån viadukterna. Tänk vad vi här på många håll i Sverige hade gett för förmånen att ha motorvägssträckor förberedda på detta vis! Visserligen är de byggda under en mörkare tidsperiod, men är ändå en skänk från historien. Istället lever vi med idel överklaganden och bråk om nya vägsträckor, samt dödsfall och andra olyckor på de gamla smala vägarna under tiden.
Synd bara att alla bilderna var högställda, då bredden säkerligen hade varit mer intressant än en en tredjedel himmel och en tredjedel instrumentbräda. Bara ett tips inför framtida liknande reportage.

Jag kan nog ändå tänka mig att om ytterligare 30-40 år, då Polens ekonomi kommit ytterligare en bit på väg, så lär dylika halvklara vägnät snarare återställas till ursprungligt planerat skick, istället för att helt nya vägar görs.

Jörgen

Kul bildserie att se hur det kan se ut i andra länder då man själv aldrig varit där.
Skulle vilja åka dit själv någon gång i framtiden, och hitta andra intressanta och kanske övergivna ställen.
Mvh: Jörgen

pnott

Sånt här går jag igång på. Tack för intressant bildserie!

Freke

Tack för en läcker berättelse om en häftig väg! På Google Maps lyckades jag följa den österut till lat/lon 53.629290,16.139492!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk


Niklas Bygdestam

Verkligen roligt att detta uppskattades! Det var betydligt fler än jag trodde som också skulle läsa detta. Jag hade inte trott det :D

Citat från: Nico skrivet 03 september 2016, 10:03:56 AM
Visst orkade i alla fall jag läsa och det med lätthet. Just övergivna platser och annat liknande har ofta en stor dragkraft och detta var ett mycket fascinerande reportage. Bilderna är nästan lite lätt suggestiva i vissa fall. Samtidig så syns inte alla detaljer direkt så det var mycket bra med de förklarande bildtexterna. Blir sugen på att själv ge mig ut på upptäcksfärd.

Ja övergivna platser har en viss dragningskraft helt klart. Vi är många som är fascinerade av detta. Och detta är ju något som faktiskt är så originellt som en övergiven motorväg de sista delarna i bildreportaget. Det är en lite mystisk känsla när man kommer mot Lisowo på den här motorvägen. Lite av en "spökmotorväg" faktiskt. Även omgivningen runt omkring känns mystiska. Hotellet med sin vaktkur och bevakningskamera var bara en del i vad man upplever där. Om ni ser ungefär i mitten av bilderna så är det en gammal avfart i gatsten. Vid den avfarten finns det påbörjat byggandet av en mack också. Tyvärr fick jag inte med den macken på bild. Troligen har de aldrig byggt klart macken heller när detta påbörjades i slutet av 1930-talet. Avfarten och macken ligger bara mitt i åkern och ingen som helst bebyggelse finns i närheten. Men om detta byggts klart kan man anta att macken troligen funnits kvar än idag och varit en betydelsefull större bensinstation idag tillhörande något större bolag osv. Säkert hade det legat ett matställe där också tillhörande t ex McDonald's eller Burger King där med. Ja man kan fundera på hur det skulle ha varit där.

Jag kommer troligen att återvända till samma plats i november. Och då kan jag ta bild på ruinen från macken också :)

Byarna längs med motorvägen känns lite slutna och insomnade. De reagerar när man kommer där som främling. Och lite mystisk miljö är det i omgivningarna där.

Citat från: Ersa skrivet 03 september 2016, 11:09:41 AM
Vägreportage är alltid intressanta. Speciellt bilderna tagna uppifrån viadukterna. Tänk vad vi här på många håll i Sverige hade gett för förmånen att ha motorvägssträckor förberedda på detta vis! Visserligen är de byggda under en mörkare tidsperiod, men är ändå en skänk från historien. Istället lever vi med idel överklaganden och bråk om nya vägsträckor, samt dödsfall och andra olyckor på de gamla smala vägarna under tiden.
Synd bara att alla bilderna var högställda, då bredden säkerligen hade varit mer intressant än en en tredjedel himmel och en tredjedel instrumentbräda. Bara ett tips inför framtida liknande reportage.

Jag kan nog ändå tänka mig att om ytterligare 30-40 år, då Polens ekonomi kommit ytterligare en bit på väg, så lär dylika halvklara vägnät snarare återställas till ursprungligt planerat skick, istället för att helt nya vägar görs.

Angående de halva motorvägarna så var det så tyskarna byggde motorvägar alldeles när kriget bröt ut. Före kriget öppnades inte motorvägarna förrän de var kompletta. Men strax före och under kriget snålade de och byggde halvfärdiga motorvägar med bara ena körbanan klar. Den andra körbanan fick vänta på bättre tider. Broar över motorvägarna däremot byggdes kompletta vilket framgår av bilderna. Broar däremot som motorvägen själv går över byggdes däremot inte alltid kompletta. Där hände det att man bara byggde hälften, dvs bara för den körbana man öppnade och sedan väntade man med att bygga den andra när det blev bättre tider. Avfarterna var inte alltid kompletta heller. Det var inte alls ovanligt att man helt enkelt byggde något som vi tycker närmast var plankorsningar, men även dessa halvfärdiga korsningar skulle när det blev bättre tider sedan kompletteras till riktiga avfarter. Idén med detta var att de helt enkelt när det var kärvare tider mer prioriterade hur långa sträckor man öppnade än att de så att säga var kompletta. Under en viss tid kunde de t ex öppna ett visst antal mil motorväg och med detta hade de sett till att ytterligare viktiga städer knöts ihop med motorvägsnätet istället för att bygga kompletta motorvägar men då hade kanske bara halva längden eller ännu mindre byggts och så hade de inte nått dessa städer heller. Det kan påtalas att motorvägsbyggena gick trögare på grund av kriget då resurserna gick till det, liksom att byggjobbarna som annars skulle byggt motorväg nu istället skickades ut i kriget.

Det ska tilläggas att dessa motorvägar i gränsområdet mellan Tyskland och Polen har ett dunkelt förflutet.

Citat från: Jörgen skrivet 03 september 2016, 11:15:40 AM
Kul bildserie att se hur det kan se ut i andra länder då man själv aldrig varit där.
Skulle vilja åka dit själv någon gång i framtiden, och hitta andra intressanta och kanske övergivna ställen.

Tack! Men just denna motorväg är alltså väldigt speciell :)

För att rent allmänt ta upp de tyska och polska motorvägarna så byggdes de alltså under en tid då västra Polen var tyskt. Även långt före nazitiden så var städer som Stettin, Liegnitz och Breslau lika tyska som t ex Hamburg eller München. Idag heter städerna Szczecin, Legnica och Wrocław. Efter 1945 gjordes det upp om att Polen skulle flytta sina gränser enligt önskemål från inte minst Josef Stalin. Han ville nämligen ha en bit av Polens östra delar. Så i gengäld fick Polen som ersättning en del av Tyskland som motsvarade i storlek. Tyskarna som bodde i området skulle flytta därifrån. Istället flyttade det in polacker som huvudsakligen kom från den östliga del som istället erövrades av Stalin och blev en del av Sovjetunionen. Därför blev det östliga polacker som flyttade in i detta område som innan hade varit tyskt.

Motorvägarna som gick från Tyskland fanns alltså redan då 1945. Men polackerna hade inget större intresse i dessa. Istället investerade de i vägar mer inåt landet närmare orter som Warszawa och Krakow. Och de byggde egentligen inga motorvägar under kommunisttiden. Några undantag gjordes, men det byggdes väldigt lite. Därför förföll de gamla tyska motorvägarna i västra Polen.

Men från 1990-talet och framåt hade det blivit ändring. Plötsligt fick de nytt intresse i saken. Men de började renovera de som låg mer inåt landet då av dessa och sedan bearbetade sig ut mot tyska gränsen.  Därefter förlängde de motorvägarna österut. Ett tydligt exempel kan ni läsa om i den här tråden: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68403.0.html

Där beskriver jag hur en av dessa numera nått ända fram från Tyskland och ända fram till Ukraina nu. Östligaste biten är gammal tysk motorväg från 1930-talet som polackerna "ärvde". Den västligaste biten är en splitter ny polsk motorväg som nu nått gränsen och går till Ukraina. Alltså en motorväg som går ända från Berlin till Ukraina om man ska vara noga.

Jag skulle kunna ta upp massor av mer saker. Men det orkar ni nog inte läsa om, om ni ens orkade läsa detta ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Blue

Även motorvägen från gränsstationen vid Olszyna på (A15 i Tyskland och väg nummer 18/E36 i polen) såg ut så i många år.
Alla broar var färdiga för motorväg men det fanns bara beläggning på ena sidan och standarden var oerhört dålig, alla betongplattorna hade vippat lite grand och resultatet blev att det var som att köra ner för en fem centimeter hög kant var tionde meter.
Inget roligt att köra dubbelbemannat där om det var din tur att ligga och sova!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Greger Larsson

Citat från: Freke skrivet 04 september 2016, 23:24:26 PM
Tack för en läcker berättelse om en häftig väg! På Google Maps lyckades jag följa den österut till lat/lon 53.629290,16.139492!

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Ja, onekligen har man förberett sträckningen på något sätt, kollade också Google Maps och kom lika långt. Kanske har man en gång i tiden röjt av ett "reservat" för vägen.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 06 september 2016, 22:33:43 PM
Ja, onekligen har man förberett sträckningen på något sätt, kollade också Google Maps och kom lika långt. Kanske har man en gång i tiden röjt av ett "reservat" för vägen.


Det är riktigt att det finns ett reservat för motorvägen. Det är detta som jag på några av de sista bilderna följer till fots en lite bit. Det är dock jobbigt att gå till fots på detta reservat. Men det är alltså en lång sträcka som vallen finns, broar finns osv, men saknar vägbeläggning. Men stora delar skulle nog kunna ställas i ordning.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Blue skrivet 06 september 2016, 20:08:59 PM
Även motorvägen från gränsstationen vid Olszyna på (A15 i Tyskland och väg nummer 18/E36 i polen) såg ut så i många år.
Alla broar var färdiga för motorväg men det fanns bara beläggning på ena sidan och standarden var oerhört dålig, alla betongplattorna hade vippat lite grand och resultatet blev att det var som att köra ner för en fem centimeter hög kant var tionde meter.
Inget roligt att köra dubbelbemannat där om det var din tur att ligga och sova!


Det stämmer! Och jag har antytt lite om detta redan. Vägen du tänker på är mycket riktigt E36 som går från Berlin till Legnica i Polen. Lokalt i Tyskland heter den A15 och i Polen A18 för att sedan stråla samman med E40/A4 som kommer söderifrån från Dresden.

Totalt finns det idag en komplett motorväg idag numera som går från Berlin till Ukraina via Cottbus, Legnica, Wrocław, Opole, Katowice, Kraków, Tarnów och Rzeszów. Av detta är det sträckan mellan Berlin och Opole som är en gammal tysk motorväg. Opole hette på den tiden Oppeln. Sträckan mellan Katowice och Kraków är ett av extremt få motorvägsbyggen som gjordes i Polen under kommunisttiden. Detta motorvägsbygge var tänkt att nå den gamla tyska motorvägen i västra Polen. Men det var först i modern tid under 2000-talet som man verkligen knöt ihop dessa till en längre motorväg. Det är denna som nu till slut sedan förlängts österut till Ukraina. Det är detta jag nämner i den här inlägget http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,68403.0.html

Det stämmer att det fanns avsnitt på denna motorväg som var "halv motorväg" dvs bara ena körbanan existerade under lång tid. Dessutom var betongen i ännu sämre skick än på den motorväg som jag visar bilder ifrån. Det skakar så i skarvarna att man nästan undrar om bilen ska gå sönder, samma sak med en buss om man kör på detta. Men under åren 2005-2006 kompletterades de sista delarna som bara var "halv motorväg". Så hela sträckan är idag hel motorväg med två körbanor. Tyvärr finns dock den gamla betongen kvar på sträckan närmast den tyska gränsen. Om man åker österut känns vägen alltså bedrövlig på denna sträcka. Det skakar värre. Men åker man västerut är det en nylagd körbana och där är det hur fint som helst. Tids nog kommer denna att få ny beläggning, men de prioriterar utbyggnader av motorvägsnätet i Polen före byte av beläggning på sträckan. Man menar ju på att motorvägen är komplett trots beläggningen.

När man kommer till Wrocław så är kontrasterna stora. Man kan faktiskt ana att det är en gammal tysk motorväg trots att beläggningen är ny. Det syns lite på broarna när man ser stilen. Men motorvägen känns väldigt fräsch där. Dessutom har de byggt stora bensinstationer, snabbmatställen och köpcentrum där. Dessa ligger i anslutning till den gamla tyska motorvägen. Bland annat finns ett mycket stort IKEA-varuhus som faktiskt är en kopia av det vi har här i Uppsala :)

Men ska vi ta upp om "halva motorvägar" så finns det faktiskt ett avsnitt till som vi ännu inte nämnt. E30 (även A2 i Polen) mellan tyska gränsen och Rzepin såg också ut så tills för bara några år sedan. Det var först 2012 som denna blev helt klar. Detta är en del i motorvägen mellan Berlin och Warszawa. Jag skriver inte mer om denna bit, men kan återkomma om nu mot all förmodan intresse skulle finnas :)

Ursäkta mina långa svar! Men det här är ett ämne som jag verkligen har ett starkt intresse för ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Freke

#11
Citat
Ursäkta mina långa svar! Men det här är ett ämne som jag verkligen har ett starkt intresse för ;)

Ös på med vägnörderiet!!! 😀 Nuvarande E28 mellan Elblag och Kaliningrad (Elbing-Königberg) ser också ut att vara en "halv motorväg", förmodligen den östra delen av tänkta motorvägen Berlin-Königberg.

Mer läsning https://de.wikipedia.org/wiki/Reichsautobahn_Berlin%E2%80%93K%C3%B6nigsberg?wprov=sfla1

Niklas Bygdestam

Citat från: Freke skrivet 07 september 2016, 21:31:20 PM
Ös på med vägnörderiet!!! 😀 Nuvarande E28 mellan Elblag och Kaliningrad (Elbing-Königberg) ser också ut att vara en "halv motorväg", förmodligen den östra delen av tänkta motorvägen Berlin-Königberg.

Mer läsning https://de.wikipedia.org/wiki/Reichsautobahn_Berlin%E2%80%93K%C3%B6nigsberg?wprov=sfla1


Det stämmer att delen mellan Elbląg och Kaliningrad (Elbing-Königberg) är den östra delen av samma tänkta motorväg. Det som saknas är alltså delen mellan Lisowo och Elbląg om man ska bygga klart den ursprungligt tänkta sträckan.

Sträckan mellan Elbląg och Kaliningrad är dock idag inte lika ödslig som den del som går mellan Stettin och Lisowo. De har nämligen renoverat delen mellan Elbląg och Kaliningrad på senare år. Ryssarna har renoverat delvis på sin del. Den ser visserligen fortfarande ut som en ruffig halvfärdig motorväg men den har full trafik och är i så att säga "bruksskick" ändå. På polsk sida mellan polsk-ryska gränsen och Elbląg är vägen helrenoverad idag. Den delen är i toppskick. Dock är motorvägen fortfarande "halv". Broar och avfarter avslöjar att den är en motorväg men själva vägen har ny beläggning och allting är fräscht idag. Det ser fräscht ut idag, men inte alls så spännande som det jag visade på bild :)

Det troliga är ändå att de inte kommer att satsa på just den ursprungligt tänkta sträckan mellan Lisowo och Elbląg. Istället kommer man nog gå på den redan byggda motorvägsdelen runt Stettin, på väg en bit norrut mot Goleniów där E28 sedan avviker från E65 och går österut mot Koszalin, Słupsk, Gdynia, Gdańsk och Nowy Dwór Gdański till man kommer till Elbląg. Dessa delar är på sina håll redan under byggnad. Bland annat pågår nu ombyggnad av vägen mellan Elbląg och Gdańsk via Nowy Dwór Gdański till motorväg. När denna är klar blir det faktiskt ändå möjligt att åka hela vägen mellan Berlin och Kaliningrad på motorväg, även om detta då skulle gå omvägen via Łódź och Gdańsk innan man kommer till Elbląg för att fortsätta till Kaliningrad :)

Men med tiden är det på gång att få en motorväg från Goleniów till Gdańsk och då kan man säga att det blir färdigt. Dock inte efter ursprungsplanen, då det blir förändrad sträcka. Den polska satsningen bygger nämligen mer på att nå de viktiga polska orterna och inte gamla tyska intressen, som inte helt stämmer med dagens polska.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredrik W

Citat från: pnott skrivet 03 september 2016, 12:31:22 PM
Sånt här går jag igång på. Tack för intressant bildserie!

Håller med!

Niklas Bygdestam

Eftersom vi ändå är inne på den här polska motorvägarna och dess ursprung från tysk tid så kan vi även ta upp motorvägen mellan Berlin och Warszawa.

Vid gränsen över floden Oder går det en bro som byggdes redan under 1930-talet. På den tiden var det ingen gräns utan var helt och hållet Tyskland. Bron stod aldrig klar under många år. Det var först i början på 199-talet som denna färdigställdes. Detta som en del i att det dåvarande Östeuropa hade öppnats.

Från gränsen till Rzepin var det också en "halv motorväg" dvs bara ena körbanan som var öppen för trafik. Men tittade man noga såg man även här att det egentligen var en motorväg. Efter Rzepin gick det vanlig landsväg vidare österut.

Under 1970-talet hade de dåvarande kommunistländerna ett större projekt på gång. Det skulle vara en olympiad i Moskva och inför detta fanns det storslagna planer att bygga en motorväg hela vägen mellan Berlin och Warszawa. Denna var lite tänkt som en paradväg genom det dåvarande östblocket och skulle helt enkelt visa östblockets "förträfflighet". Bygge av detta påbörjades i Polen. Mellan Września och Konin byggdes det en motorväg och detta påbörjades 1977. Men det blev inte mycket mer än så. Av dessa storslagna planer blev inte ens en bråkdel klara. Och delen mellan Września och Konin byggdes även efter att olympiaden redan avslutats. Olympiaden var nämligen sommaren 1980. Väster om Września fortsatte vägen som en enklare fyrfältsväg mot Poznań. Väster om Poznań fortsatte landsvägen som var en bit till breddad till en fyrfältsväg innan den blev en vanlig landsväg. Det var först på 1990-talet och framåt som man drog igång bygget vidare. Man storsatsade i slutet av 1990-talet och efter 2000 med att förlänga denna del vidare mot Łódź österut och mot Nowy Tomyśl västerut. Men sedan stod det still et tag. Delen mellan Nowy Tomyśl och gränsen till Tyskland prioriterades inte så mycket då heller. Man satsade rent generellt mer på utbyggnader inåt landet då de nationella intressena gick före de internationella. Så 2008 hade inte ens sträckan från Nowy Tomyśl och västerut ens påbörjats. Men inför EM i fotboll 2012 började det komma krav att motorvägen mellan Tyskland och Warszawa skulle stå färdig. Och detta lyckades också. En ny sträcka byggdes mellan Nowy Tomyśl och Rzepin. Mellan Rzepin och tyska gränsen kompletterades den halva motorvägen som redan fanns så den blev komplett med båda körbanorna. Därmed hade man i ett första skede öppnat motorväg från Berlin till Łódź. Några månader senare öppnades också mellan Łódź och Warszawa. Detta innebar att det nu äntligen blev motorväg hela vägen mellan Berlin och Warszawa. Den sista delen öppnades också allldeles de sista veckorna före det att EM i fotboll hade inletts. Så man klarade i sista stund att få motorvägen klar före EM i fotboll 2012.

Men  är inte klart. Det planeras att den här motorvägen ska förlängas till gränsen till Vitryssland. Men detta står ganska still nu. Istället prioriteras andra motorvägsbyggen i Polen. Trafik till Vitryssland är inte så högt prioriterat i Polen. Dels anser de att trafikmängden inte är tillräcklig för att motivera motorvägsbygge där före en del andra byggen. Men sedan har troligen Polens kyliga ansträngda relation till regimen i Vitryssland och dess diktatur en vis betydelse. Men på sikt är detta planerat.

Men än dröjer det alltså innan 1970-talets storslagna planer om en motorväg mellan Berlin och Moskva blir verklighet.

Orkade någon läsa? ;)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.