H17O, H18A, H23B, H27N

Startat av Mr:bussis, 20 mars 2012, 00:28:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr:bussis

Vad betyder beteckningar som följande:

H17O,H18A,H23B.H27N?



Mvh Bussis//...




EDIT: Rubriken "Hej" har förtydligats /Admin

Bussfanatikern

#1
H18A = Scania CN-113 MaxCi, dörrar 1+1+1. H27N = Tidigare Näckrosbuss Volvo B-10MA 55 Säffle, dörrar 2+2+2. H17Ö = Lidingös Scania CN-113 CLB, dörrar 2+2+1. Vad gäller H23B så vet jag bara att det är Volvo B-10MA 55 Säffle 2000, dörrar 1+1+1. Resten får någon annan komplettera med.     

Ersa

Någon H17O har väl aldrig funnits? Det måste vara enbart H17Ö som menas.

Här är en rätt användbar länk annars. Dock inte med särskilt mycket specialfakta om varje modell:
http://homepage.mac.com/kgberglund/bussgaraget/listasssl2c.htm

Karsten

Jag känner inte heller till H18A eller H23B. Är dessa påhittade eller har de funnits?

Mikael T Nilsson

Citat från: Karsten skrivet 20 mars 2012, 06:21:32 AM
Jag känner inte heller till H18A eller H23B. Är dessa påhittade eller har de funnits?

Hej,

Jodå, dessa littera har funnits. H18A var de Scania Maxci-bussar med dörrställning 1-1-1 som nylevererades till Råsta 1994. Dessa flyttades senare vidare till Nyboda och Norrtälje.

H23B var vagnarna 5411-5413 med dörrställning 1-0+1-0, om jag minns rätt huvudsaklingen avsedda för Viking Line-trafiken mellan Stockholm och Kapellskär. De syntes dock mycket i vanlig SL-trafik. Vagnarna tillhörde Norrtälje.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Det har ju funnits många märkliga underlittera som egentligen saknat betydelse.

De bussar av SL:s standardtyper som såldes till Swebus 1993 och placerades i Ösmo erhöll vid återkomsten till SL Buss underlittera S oavsett modell.
H3S var t.ex en helt vanlig SL H3

F.Å

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 mars 2012, 07:05:14 AM
Hej,

Jodå, dessa littera har funnits. H18A var de Scania Maxci-bussar med dörrställning 1-1-1 som nylevererades till Råsta 1994. Dessa flyttades senare vidare till Nyboda och Norrtälje.

5033 och 5034 stannade kvar i Råsta och togs över av Linjebuss. Mycket trevliga exemplar.

Mikael T Nilsson

Citat från: F.Å skrivet 20 mars 2012, 16:24:17 PM
5033 och 5034 stannade kvar i Råsta och togs över av Linjebuss. Mycket trevliga exemplar.

Ja, just det, det stämmer. Dessa vagnar blev kvar i Råsta och övergick till Linjebuss 1995.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

K R

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 mars 2012, 07:05:14 AM
H18A var de Scania Maxci-bussar med dörrställning 1-1-1 som nylevererades till Råsta 1994.

Hej!

Dessutom hade dessa 5 st H18A (5030-5034) den längre hjulbasen.

mvh K R

Mikael T Nilsson

Citat från: K R skrivet 20 mars 2012, 20:40:10 PM
Hej!

Dessutom hade dessa 5 st H18A (5030-5034) den längre hjulbasen.

mvh K R

Tack! Ja, det stämmer också.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mr:bussis

Det fanns  en enda B10 M, med beteckningen H23B..

Vagnen hette 5628 eller 5629 som var nya i Botkyrka,senare i Handen. Numera i täby om dessa inte är skrotade...


H23B betyder = En extra barnvagnsplats..


Mvh mr bussis//...

Fredrik Klint

Citat från: Mr:bussis skrivet 24 mars 2012, 22:44:25 PM
Det fanns  en enda B10 M, med beteckningen H23B..

Vagnen hette 5628 eller 5629 som var nya i Botkyrka,senare i Handen. Numera i täby om dessa inte är skrotade...


H23B betyder = En extra barnvagnsplats..


Mvh mr bussis//...

H23B var 5411-5413, saknade mittdörr och var främst tänkta för linjen till Kapellskär.
Tror du syftar på "H20B" 5630, den avvek på smådetaljer som extra bagageutrymme och dubbla backstrålkastare på var sin sida om bakre skyltskåpet, fanns kanske mer avvikelser? Men denna littera var aldrig officiell mig veterligen men vagnen var märkt H20B inuti. I vagnlistor och liknande stod det H20A. Om litterasystemet fortsatt att användas är det inte helt otänkbart att 5677-5681 fått heta H20B.

Vill också minnas att den gamla CN113 ledvagnen 1342 var märkt H33 eller kanske rentav H33A inuti, trots att den aldrig hade littera. Kvarne eller någon annan kanske minns och kan bekräfta?

Mr:bussis

Vagnen 1342 var inte textad med H33A, Var textade med logga 1342 ovanför förarplats..

Vagn 1342 kom ifrån eskilstuna och dom Textade inte bussen mëd H33A utan bara med 1342...  Vill minnas mig att denna 1342 Var en yngre förmåga än H33 serierna..  Samma serier som Huddinge hade 5559 -5561...


Mvh Mr bussis//...

Fredrik Klint

Citat från: Mr:bussis skrivet 24 mars 2012, 23:55:14 PM
Vagnen 1342 var inte textad med H33A, Var textade med logga 1342 ovanför förarplats..

Vagn 1342 kom ifrån eskilstuna och dom Textade inte bussen mëd H33A utan bara med 1342...  Vill minnas mig att denna 1342 Var en yngre förmåga än H33 serierna..  Samma serier som Huddinge hade 5559 -5561...


Mvh Mr bussis//...

Då kan det ha varit H32 som stod inuti den, och precis som du skriver så hade den ju aldrig littera. Detta var något "hemsnickeri"...

Bussmicke

De Scania ledbussar SL Buss tog hit från Näckrosbuss fick littera H32N. MInns jag rätt så var det bara 6540-6545(?)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.