Tyck till om sommar/vintertid

Startat av Fredde, 12 augusti 2018, 13:39:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Ni har väl gjort er röst hörd gällande sommar/vintertid?
Frågan är uppe i EU om det ska vara som idag eller om vi ska återgå till att ha samma tid året runt.
Det är 4 dagar kvar att rösta, detta är dock enbart rådgivande.
I länken nedan kan man rösta för det man själv föredrar.

"Efter ett antal förfrågningar från medborgare, från Europaparlamentet och från vissa EU-medlemsstater har kommissionen beslutat att undersöka hur de nuvarande EU-sommartidssystemen fungerar och för att bedöma huruvida de ska ändras.

I detta sammanhang är kommissionen intresserad av att samla synpunkter från EU-medborgare, intressenter och medlemsstater om de nuvarande EU-sommartidsarrangemangen och eventuella förändringar av dessa arrangemang.

Mer bakgrundsinformation om sommartidsarrangemang finns på konsultwebbsidan."


https://ec.europa.eu/eusurvey/runner/2018-summertime-arrangements?surveylanguage=SV%20kan%20man%20avge%20sina%20synpunkter.

1896

Det där hade jag glömt, men om vi ska ha en fast året runt tid, ska det vara nuvarande vintertid, som ju är den "riktiga" tiden, eller ska det vara sommartid ? Personligen så tycker jag att det är trevligt med ljusa sommarkvällar, samtidigt som jag tycker att det är lite fjolligt att hålla på att ändra klockan en gång i halvåret.