"Varför är bussarna gröna?"

Startat av 76, 24 juli 2008, 23:14:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

76

Följande konversation utspelade sig idag på linje 20 ute i Sunnersta:

Vid en hållplats kliver en pappa med dotter (5-6 år gammal) på bussen:
Dottern: Pappa, varför är bussarna gröna?
Pappan (som har lite problem med att använda kortet i biljettmaskinen och inte vill bli störd just då): Jag vet inte, fråga busschauffören.
Dottern: Varför är bussarna gröna?
Busschauffören (dvs jag): Ehhh.. ???... ???... :P.... :-X...ehm...jo... jag vet inte.
Dottern: Hemma har vi guuuuuula bussar!  ;D

Vid det här laget så hade Pappan lyckats registrera busskortet i maskinen och de försvann bakåt i bussen. Naturligtvis så låg den här frågan och gnagde resten av mitt arbetspass, och jag vänder mig därför till BS samlade expertis.

Varför är stadsbussarna i Uppsala gröna?

Tillägg: Det här kanske skulle ligga i bussnack snarare än busstrafik, nån snäll moderator får väl ta ett beslut och flytta om så behövs.

Simon Bertilsson

Samma förhållande som i Skåne då.
Där symboliserar iaf det gula de skånska rapsfälten och det gröna symboliserar naturen och miljön.

Björn Forslund

Uppsala hade ju tidigare en klassisk beige färg med blå dekor. Många bussbolag hade beige i olika varianter förr i tiden, kanske syntes vägdammet mindre?
Kan nämna t ex Södertörnsbolager, Vaxholms Trafik, SLO och kanske även SJ:s gamla gula färg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juli 2008, 00:13:39 AM
Uppsala hade ju tidigare en klassisk beige färg med blå dekor. Många bussbolag hade beige i olika varianter förr i tiden, kanske syntes vägdammet mindre?
Kan nämna t ex Södertörnsbolager, Vaxholms Trafik, SLO och kanske även SJ:s gamla gula färg.

Det var i början av 1970-talet (1973?) som Uppsala övergick till grön färg på bussarna. Någon speciell anledning till att man valde just grönt känner jag inte till. Jag antar att man tog in olika designförslag och tyckte att den gröna var den snyggaste. Gröna bussar fanns vid den tiden i bland annat Malmö.
När jag bodde i Uppsala 1964-1970 hörde jag många som tyckte att den beige (med dragning mot gult) designen var tråkig. Men för mig skall en Uppsala-buss se ut så och jag har aldrig riktigt förlikat mig med den gröna färgen. I dag får man väl i alla fall glädja sig åt att Uppsala är en av relativt få städer i vårt land som har bussar i egen design. Vilka fler: jag kommer på Luleå, Skellefteå, Umeå, Östersund, Karlstad...
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristian

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2008, 08:00:50 AMI dag får man väl i alla fall glädja sig åt att Uppsala är en av relativt få städer i vårt land som har bussar i egen design. Vilka fler: jag kommer på Luleå, Skellefteå, Umeå, Östersund, Karlstad...
Räknas Enköping?

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2008, 08:00:50 AM
Det var i början av 1970-talet (1973?) som Uppsala övergick till grön färg på bussarna. Någon speciell anledning till att man valde just grönt känner jag inte till. Jag antar att man tog in olika designförslag och tyckte att den gröna var den snyggaste. Gröna bussar fanns vid den tiden i bland annat Malmö.
När jag bodde i Uppsala 1964-1970 hörde jag många som tyckte att den beige (med dragning mot gult) designen var tråkig. Men för mig skall en Uppsala-buss se ut så och jag har aldrig riktigt förlikat mig med den gröna färgen. I dag får man väl i alla fall glädja sig åt att Uppsala är en av relativt få städer i vårt land som har bussar i egen design. Vilka fler: jag kommer på Luleå, Skellefteå, Umeå, Östersund, Karlstad...


Det var 1972 som de allra första bussarna blev gröna i Uppsala. De första gröna bussarna var Uppsalas första Scania CR 111. Efter detta började bussar lackas om i grönt så t ex CR 76 och CR 110 blev alla gröna men även ett antal Scania CF lackades också om i grönt
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Cyklisten

Man har blivit så pass miljöfixerat att grönt alltid = miljö  ;D Men vad sägs om algblommning, gröna tuborgflaskor mitt i skogen, gröna mögliga avfallshögar mm?
Men det verkar som att allting behöver marknadsföras på något knepigt sätt. Grön färg är fin, men inte när den missbrukas  8)

Björn Forslund

Nu när det är inne med retro, varför inte återgå till de gamla klassiska färgerna? Jag skulle gärna se Uppsalas gamla färger på bussarna igen! Och vad gäller SL kunde man gärna återgå till den varmt röda färgen som fanns innan Dagen H.
Jämför med Helsingfors spårvagnar. Där började man måla de då nya ledvagnarna i en "modern" grå-röd färgsättning, men nu är alla (utom reklammålade) i den klassiska grön-gula färgen sedan många år.

Ersa

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juli 2008, 13:23:23 PM
Nu när det är inne med retro, varför inte återgå till de gamla klassiska färgerna? Jag skulle gärna se Uppsalas gamla färger på bussarna igen! Och vad gäller SL kunde man gärna återgå till den varmt röda färgen som fanns innan Dagen H.

Här är du helt inne på min linje. Oxblodsrött med vitt tak ser jag gärna som en "nygammal" färg i SL-land, speciellt med tanke på att oxblodsrött inte bleks lika snabbt som dagens röda nyans. I Umeå vill jag se någon ny version på rödorange med vitt tak för att skilja tätortsbussar från landsbygdsbussar (som Skåne och Uppland gör).

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 juli 2008, 00:13:39 AM
Många bussbolag hade beige i olika varianter förr i tiden, kanske syntes vägdammet mindre?

Detta får mig att tänka på UL-färgerna från 2003 som innebar grå bussar med en mörkröd rand. Dessa vagnar såg sällan smutsiga ut jämfört med de SL-röda. Nu när alla grå (äkta) UL-vagnar lackats om till "Skånebussar" ser man verkligen all smuts på dem...  :(

Martin Maltkvist

När en skolkamrat såg en av mina bilder från Eskilstuna yttrade han något om snorgröna bussar.
Jag personligen skulle hellre se att stadens bussar hade lackering enligt bussen på denna bild.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Forslund

Hellre då den gamla färgen från den tiden då Mellansvensk Omnibusstrafik körde stadstrafiken i Eskilstuna. Gult med blå rand!

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 juli 2008, 10:09:55 AM
Hellre då den gamla färgen från den tiden då Mellansvensk Omnibusstrafik körde stadstrafiken i Eskilstuna. Gult med blå rand!
Mellan vilka år körde de i staden och kan någon länka till bild på lacken?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin


Martin Maltkvist

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Björn Forslund

Ja, en mycket snygg lack i de "rätta färgerna"!
Mellansvenska Omnibuss körde i E-tuna fram till ca 1966, då Wallenberg tog över och införde samma blå färg som Södertälje Omnibuss hade. Denna färg kan ses på SSS vagn 9000, Scania/SKV (vilken inte är en fd EOT-vagn, utan kommer från TGOJ)