En CR76 vid Sjöbo torg i Borås 1969

Startat av Bengt H, 22 juli 2020, 22:52:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt H

Vagn 165 i Borås som var den enda Scania-Vabis CR76 hos Stadsbussar i Borås. Som synes utrustades även denna buss med skidställ bak vintertid, något som gällde för alla bussar hos Stadsbussar under denna tid, Det var väl tämligen ovanligt med skidställ på CR76? När någon skola hade friluftsdag med skidåkning kunde det vara fullt med skidor i ställen på bakgaveln.




zjbus

#1
Tack för ditt trevliga fotografi.
Det var svårt att se reg.nr men PA 293 ska det vara www.svenskbusshistoria.se/go?id=659

yngrot

Skidställ fanns ju förr på varje buss.. Ibland hoppade ungdomar upp och stog på dem  inte så bra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ulf Berlin

Undras om möblerna från Ulricehamn gick att köpa på postorder...?/Ulf
(Ja,i Borås var det ju lång tid som äldre bussar gick i trafik.Hade bolaget inte"råd"att skaffa CR76or?)/Ulf

Bengt H

#4
Det var ingen föråldrad vagnpark som gick i trafik i övrigt i Borås efter dagen H. 40 bussar var nya högerbussar varav fem gick i trafik som omställningsbussar ett par år före omläggningen. Samtliga Volvo B58 respektive B755 med kaross från Säffle. Därutöver knapp 30 vagnar, huvudsakligen Volvo/Hägglund från åren 1957-1964. Anledningen till den enda CR76 var att det var Volvo som gällde i Borås och inget annat. Erfarenheterna av denna enda buss gav heller ingen anledning till en ändrad inställning. Hög bränsleförbrukning, dålig passagerarkapacitet samt ständiga verkstadsbesök jämfört med den övriga vagnparken, kan väl kort sammanfatta intrycken. Att bussen stod mer på verkstaden än Volvobussarna kan väl till en del bero på att kunskapen i att sköta en uddabuss naturligt nog är mindre samt att man givetvis inte kunde hålla ett fullt reservdelslager för en enda buss.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Staffan Sävenfjord

Därtill kommer också att CR76--an var den enda bakmotorbussen i Borås vid denna tid. Bussförarna hade svårt att vänja sig vid detta och mot slutet sv sin aktiva tid i Borås var det bara en förare som fick köra bussen. Bussen såldes 1973 till Malmö.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

roggek

#6
På vilket sätt hade bussförarna ovanan med att ha bakmotor?
Jag menar, körningen kan ju inte ha påverkats nämnvärt, och CR-76 var väl automatväxlad?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bengt H

#7
Jag vet inte hur det var de sista åren men när jag jobbade på Stadsbussar sommaren 1970 körde alla förare bussen men det var egentligen få som ville. Växellådan var väl ett av de stora problemen. Den fungerade sällan som avsett och det var väl antagligen ett resultat av handhavande av såväl förare som reparatörer. Just 1070 testades en Wilson automatlåda på en Volvo B58 som också blev hjärtligt avskydd av förarna. Den vanligaste åsikten var väl att den växlade så som en oduglig förare skulle göra: Ryckigt och med fel varvtal. Det medverkade nog till en allmän skepsis till automatlådor. Jag var under min tid som bussförare också mycket skeptisk till automatlådor, Busskörning med många stopp och i stadstrafik låga hastigheter innebär stora påfrestningar på växellådorna. Med tiden har det skett en utveckling och nu tycks lådorna även klara tuff busstjänst. I Borås var körningen extra tuff med många branta backar, något som då talade för B58 med halvautomatiska Wilsonlådor. Volvo hade för övrigt en annonsserie om det förträffliga med busstypen i Borås med rubriken "Backe upp och backe ner".

För övrigt gick vagn 165 till Malmö via ett försäkringsbolag som använde bussen som ersättning för en likvärdig buss som blivit totalförstörd i en olycka.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

yngrot

CR 76 var 2 växlad och det var inte så gynnsamt  i Borås med alla  backar. Jag minns den gick ofta på linje  2 ? till Trandared Hulta jag försökte åka med den hem från skolan så ofta det gick.. och det var ofta samma förare på den. Det var hans favoritbuss..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina