Fler forum på gång?

Startat av AL, 14 juni 2007, 21:33:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Noterade att "Bussnack" utvidgats med särskilda forum för Lastbilsentusiaster samt Fria Ord.  Finns några planer på att också inkludera särskilt forum för t ex Spårväg och Tåg? 

Visserligen finns ju Spårvägssällskapets forum, men det borde ju inte utesluta att fler får plats.  Många av oss kan t ex föredra att hitta kollektivtrafikrelaterade forum på ett och samma ställe!  8)

Gjorde en sökning för att se om frågan varit uppe för diskussion tidigare, men hittade inget. 

Möllers

Håller med ha fler forum.
Då som flygplan och spårvagn och båtar Tåg .
Då kanske det blir bätte här fler folk kommer här ochså vissar fina bilder på allt som rör sig  :D

Niklas Bygdestam

Citat från: AL skrivet 14 juni 2007, 21:33:11 PM
Noterade att "Bussnack" utvidgats med särskilda forum för Lastbilsentusiaster samt Fria Ord.  Finns några planer på att också inkludera särskilt forum för t ex Spårväg och Tåg? 

Visserligen finns ju Spårvägssällskapets forum, men det borde ju inte utesluta att fler får plats.  Många av oss kan t ex föredra att hitta kollektivtrafikrelaterade forum på ett och samma ställe!  8)

Gjorde en sökning för att se om frågan varit uppe för diskussion tidigare, men hittade inget. 


Jag har ingen aning om hur de som sköter Buss Snack tänker när det gäller de här "sidoforumen". Men för att komma med min åsikt så tycker jag nu att man har en lagom uppsättning forum nu som verkar lyckade. Fler blir nog för mycket. Lastbilsforum är bra eftersom många bussintresserade även är intresserade av lastbilar. Dessutom finns det ju tydliga släktskap mellan buss och lastbil. Vägforum är också bra. Bussar rullar ju på vägar och ibland har säkert någon som kör buss eller åker buss funderat lite över vägen som bussen rullar på. Då har man ett utrymme att fråga om sånt. Och Ordet är fritt är ju bra för att få tillåtelse att skriva om antingen sånt här gällande forumet eller att få tillåtelse att få vara lite OT ibland. Så jag tror att det är bra som det är nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Milan

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 juni 2007, 21:42:47 PM

Jag har ingen aning om hur de som sköter Buss Snack tänker när det gäller de här "sidoforumen". Men för att komma med min åsikt så tycker jag nu att man har en lagom uppsättning forum nu som verkar lyckade. Fler blir nog för mycket. Lastbilsforum är bra eftersom många bussintresserade även är intresserade av lastbilar. Dessutom finns det ju tydliga släktskap mellan buss och lastbil. Vägforum är också bra. Bussar rullar ju på vägar och ibland har säkert någon som kör buss eller åker buss funderat lite över vägen som bussen rullar på. Då har man ett utrymme att fråga om sånt. Och Ordet är fritt är ju bra för att få tillåtelse att skriva om antingen sånt här gällande forumet eller att få tillåtelse att få vara lite OT ibland. Så jag tror att det är bra som det är nu


Håller med.
Syftet var ju buss från början. Tycker det är jättebra med dem vi har nu. Tågforum finns det dessutom redan.

//Milan

Bussmicke

Jag hade önskemål om separat bussforum för rena diskussioner och ett bussforum - visa bilder såsom i SS forum men det fick man inget gehör för..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Patrik

Tycker det räcker med forumsavdelningar nu men man får gärna flytta upp Ordet är fritt så att den är under Bussar istället för längst ner.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 14 juni 2007, 21:47:14 PM
Jag hade önskemål om separat bussforum för rena diskussioner och ett bussforum - visa bilder såsom i SS forum men det fick man inget gehör för..

Lugna dig nu. Rom skapades inte på en dag. Problemet är dock att skillnaden mellan redan diskussioner och bildvisning ofta är svår att dra. Hur ofta leder inte en visad bild till diskussion?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

KRNI

#7
.

KRNI

#8
.

Staffan Sävenfjord

Citat från: KRNI skrivet 14 juni 2007, 22:12:43 PM
Själv tycker jag att Lastbilsforum och Vägforum kunde bli ett kombinerat:
"Väg- och lastbilsforum"

...och detta beroende på att man ska känna att man kommit till Bussnack och inte till lite av varje, eftersom dessa är biforum så behöver de ju inte alltför mycket plats utan kan säkert klämmas in i ett och samma. Men det är bara en idé från min sida!

/KRNI

Vi får väl se hur mycket respektive forum utvecklas. Men blir inte skrivandet i Vägforum större än vad det varit hittills finns inget som hindrar att vi slår ihop dem. Läsandet av Vägforum tycks dock vara bra, så det finns ingen anledning att lägga ned det.
Naturligtvis skall sidoforumen ha ganska mycket med bussar att göra. Men det finns helt klart samband mellan buss och lastbil samt mellan buss och vägar.
Övriga ärenden kan ju behandlas i Ordet är fritt.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 juni 2007, 22:17:04 PM
Vi får väl se hur mycket respektive forum utvecklas. Men blir inte skrivandet i Vägforum större än vad det varit hittills finns inget som hindrar att vi slår ihop dem. Läsandet av Vägforum tycks dock vara bra, så det finns ingen anledning att lägga ned det.
Naturligtvis skall sidoforumen ha ganska mycket med bussar att göra. Men det finns helt klart samband mellan buss och lastbil samt mellan buss och vägar.
Övriga ärenden kan ju behandlas i Ordet är fritt.





Jag tror att det är bra med ett separat Vägforum. Vi har nog bara inte hunnit lära oss att använda det ännu. Men jag tror att det kommer med tiden. Dessutom kommer säkert någon att skriva lite där när något intressant på vägarna upptäcks :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

KRNI

#11
.

Simon Bertilsson

Citat från: Milan skrivet 14 juni 2007, 21:44:56 PM

Håller med.
Syftet var ju buss från början. Tycker det är jättebra med dem vi har nu. Tågforum finns det dessutom redan.

//Milan
Så sant!
För oss som vill diskutera tåg, finns Postvagnen och svenska 3d-tåg. För de som vill diskutera spårburen lokaltrafik, och lokaltrafik i allmänhet finns spårvägssällskapets forum, och för dem som vill diskutera båtar finns landgången.

Nej, bussnack, lastbilsforum och vägforum har mycket gemensamt, och ordet är fritt är en forumsavdelning som vart seriöst forum bör ha. Men sen räcker det.

Jag är nöjd som det är! :)

KRNI

#13
.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 juni 2007, 00:30:36 AM
Nej, bussnack, lastbilsforum och vägforum har mycket gemensamt, och ordet är fritt är en forumsavdelning som vart seriöst forum bör ha. Men sen räcker det.

Jag är nöjd som det är! :)

Naturligtvis skall vi vara restriktiva när det gäller nya forum - eller "tavlor".
Att få till ett vägforum är för mig en gammal dröm ända sedan det gamla Vägsnack havererade i brist på intresse. På egen hand klarar sig inte ett sådant, men kanske med stöd av ett större forum.
Sedan gäller naturligtvis att de intressen som redan har ett bra forum med anknytning till busshobbyn behöver inte vi klampa in på. Gränsfall kommer alltid. Som KRNI redan påpekat gränsar vägfärjor till skärgårdsbåtar.
Ännu ett forum, som jag tror är efterlängtat, är ett om foto- och datorfrågor med anknytning till busshobbyn. Det är fortfarande tillåtet att diskutera på Bussnack, men bör helst finnas på Ordet är fritt. Eller varför inte i ett särskilt forum?
För övrigt får utvecklingen av de nuvarande forumen visa om det uppstår behov av nya forum.
Nu tycker jag vi tar det lugnt och försöker få det här att "sätta" sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)