Nekad att handla med 50 öringen

Startat av a32, 16 september 2010, 18:20:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32


Har säkert hänt flera av er denna månad att man blivit nekad att betala med ett fullt giltigt svenskt mynt som 50 öringen är fram tills den sista september 2010.

De gånger det inträffat har alltid varit i butiker eller gatukök, men med den lokala ICA butiken är det inga problem, motiveringen idag var att han inte hade rör att lägga 50 öringarna i , men det är väl inte kundens problem utan den slöa butikägaren.

Är det inte OLAGLIGT av en butik att neka kunden att betala med en giltig peng?

/a32  ;)




Har varit inne och rensat bort ett olyckligt ordval. Vi påminner om att forumet lyder under lagen (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor och att vi har en ansvarig utgivare som då även är juridiskt ansvarig för det som publiceras här.

Nico


Nej, det är inte olagligt utan det är mottagaren som avgör vad som är gångbart. Jämför med att SL:s bussar t.ex. inte tog 500-lappar bra länge innan kontanterna slutligen försvann. Det enda man inte får, sedan ett par månader tillbaka, är att ta avgift på kontokort mm. Det kan dock kringgås genom ett lägstabelopp osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Elmheden

Citat från: Nico skrivet 16 september 2010, 18:25:23 PM
Nej, det är inte olagligt utan det är mottagaren som avgör vad som är gångbart. Jämför med att SL:s bussar t.ex. inte tog 500-lappar bra länge innan kontanterna slutligen försvann. Det enda man inte får, sedan ett par månader tillbaka, är att ta avgift på kontokort mm. Det kan dock kringgås genom ett lägstabelopp osv.

Inte för att verka spydig men finns det källa på det? (Kan vara användbart)

En buss brummar

nej det är inte olagligt att neka betalning med giltig valör

Nico


Citat från: Peter Elmheden skrivet 16 september 2010, 18:34:57 PM
Inte för att verka spydig men finns det källa på det? (Kan vara användbart)

Inget fel med att fråga så jag ska försöka att formulera det på ett smidigt vis... läste en del juridikkurser tidigare, men det fikonspråket där är inte direkt lättillgängligt.  ;)

Källa finns det då alltså ingen då detta inte är reglerat på det viset. Ingen kan tvinga någon att ta emot något som man inte accepterar, dvs. det finns m.a.o. inte något i lagtexten om att man är tvungen att ta emot alla betalningsmedel bara för att de i sig är giltiga. Många affärer nekar t.ex. numera även bl.a. checkar då de (liksom t.ex. 50-öringen) kostar multum att hantera och det finns som sagt även betalningsställen som bussar mm. som inte tar emot kontanter alls.

Däremot är det aldrig fel med någon form av öppen information där det framgår att t.ex. 50-öringar inte tas emot, maxbelopp att växla är 100 kronor osv. Detta med hur pengar uppfattas brukar även användas när man exemplifierar dialektik. T.ex. genom att pengar rent reellt bara är pengar så länge ens transaktionspartner accepterar dem som sådana. Annars är det bara frågan om papper eller metall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 16 september 2010, 18:57:32 PM
Detta med hur pengar uppfattas brukar även användas när man exemplifierar dialektik. T.ex. genom att pengar rent reellt bara är pengar så länge ens transaktionspartner accepterar dem som sådana. Annars är det bara frågan om papper eller metall.

Papper ja. Eller om man ska vara helt korrekt så var ju alla sedlar förr bara ett kvitto på ett visst antal inlösta guldmynt. :)

1896

Frågade i butik i går om jag fick pruta 50 öre, tänkte att jag skulle kunna ge jämna pengar, det fick jag inte....  ::)

Staffan Sävenfjord

Påminner mig om när jag gick i realskolan på 1950-talet och som klassens ordningsman var det min uppgift att samla in två kronor per klasskamrat till en insamling för något hjälpändamål (två kronor var rätt mycket pengar på den tiden). En av klasskamraterna protesterade genom att betala alltsammans i ett- och tvåöringar. Jag vägrade ta emot detta men fick inte klassföreståndaren med mig. Han föreslog att jag skulle ta dem och betala med dem på bussen (sic!). Så där kom jag med mina 35 öre i ett- och tvåöringar. Jag har aldrig sett en bussförare bli så förbannad. Jag fick min biljett men slantarna åkte ut genom förarens sidoruta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)


Björn Ax

1½ vecka kvar sen slipper vi dom. Äntligen. :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Ax skrivet 20 september 2010, 02:18:24 AM
1½ vecka kvar sen slipper vi dom. Äntligen. :)

Under den sista kontanttiden i Borås kunde jag glädja både mig själv och bussföraren genom att erbjuda honom eller henne att växla in mina 50-öringar. Det var nämligen många biljetter vars pris slutade på 50 öre och bussförarna hade konstant brist på 50-öringar.

Givetvis borde priserna sättas så att man inte har priser som slutar på 50 öre på bussen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)