Har inte ambulansen portkoder?

Startat av a32, 11 mars 2010, 07:18:37 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

a32

Såg i morse hur ambulanspersonalen inte lyckades ta sig in i ett trapphus för att dom inte hade portkod, jag trodde i min enfald att ambulans/polis/räddningstjänst hade portkoder precis som tidningsutdelare/reklamnissar/städare etc
Man ringde och ringde (kanske till Polisen eller fastighetsägaren) och efter ca 10 minuter kom man in.

Jag har tidigare hört att brandkåren oftast inte har ritningar över fastigheter som man ska släcka bränder i utan arbetar liksom i mörkret och får leta sig fram.

/a32   ;)

MartinMartin

Hade dom bedömmt läget som akut så tar dom sig in !!  8)


the0fiskis

ofta frågar dom den som ringer sos och få den
men om strömen går eller om dom inte hittar koden så bryter dom sig in med hjälp av brandkår eller låsmedar

Taunusch

Ambulansen eller övriga samhällsaktörer har inte per automatik tillgång till portkoder etc.

Vissa fastighetsägare lämnar över bomnycklar och annat som kan förenkla verksamheten men det är långt i från alla. Däremot är det inte ovanligt att t ex polisens länskommunikationscentraler och andra har portkoder noterade som man uppdaterar när man får kännedom en portkod.

I en enskild situation kan sådant vara ett stort problem men inte i den stora helheten. Beroende på situation har ambulansen olika tillvägagångssätt för att ta sig in i bostäder där man t ex kan misstänka att det finns en svårt sjuk person.

IngemarJ

Hej!

Räddningstjänsten använder i ett sådant läge yxan och kommer in.

Hälsar

Ingemar

Richard

Citat från: a32 skrivet 11 mars 2010, 07:18:37 AM
Såg i morse hur ambulanspersonalen inte lyckades ta sig in i ett trapphus för att dom inte hade portkod, jag trodde i min enfald att ambulans/polis/räddningstjänst hade portkoder precis som tidningsutdelare/reklamnissar/städare etc
Man ringde och ringde (kanske till Polisen eller fastighetsägaren) och efter ca 10 minuter kom man in.

Jag har tidigare hört att brandkåren oftast inte har ritningar över fastigheter som man ska släcka bränder i utan arbetar liksom i mörkret och får leta sig fram.

/a32   ;)

För många år sedan fanns det en gemensam kod där fastighetsägare och räddningstjänsten hade.
Jag fick tag på den koden fungerar inte mer idag men oj vad det var bekvämt om man stod ute och frös kanske väntade på bussen gick till närmaste portgång slog koden och gick in i värmen.

Fast det var då det  ;)

Camilla

Det brukar var polisen som kommer med en kofot bryter upp dörren om inte ambulanspersonalen kommer in.

Carl Eric

Citat från: Camilla skrivet 12 mars 2010, 00:07:04 AM
Det brukar var polisen som kommer med en kofot bryter upp dörren om inte ambulanspersonalen kommer in.

Men kan inte Ambulans personalen ha en egen kofot, om det är bråskande alltså menar jag...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Citat från: calken skrivet 12 mars 2010, 17:12:06 PM
Men kan inte Ambulans personalen ha en egen kofot, om det är bråskande alltså menar jag...

Normalt sett behöver de väl inte ha en kofot för att få upp en port. Detta då de allra flesta portar brukar ha någon form av fönsterglas som går att slå sönder så att man kan nå låset inifrån. Vad gäller bommar in till områden mm. så brukar det inte sällan finnas två olika lås. Ett som de boende kan öppna med t.ex. lägenhetsnyckeln och så ett lås som en central bomnyckel passar till. Polis, räddningstjänst, handikapptransporter (inkl. taxi i vissa fall) brukar ha möjlighet att få tillgång till sådana centralnycklar.

För att däremot bryta upp en ytterdörr till en lägenhet eller till en villa så kan man kanske försöka med en kofot, men frågan är om man orkar med det alla gånger? OK för att det går på en äldre dörr, men dagens moderna säkerhetsdörrar brukar kräva lite mera än en enkel kofot eller motsvarande. Räddningstjänsten brukar väl numera disponera över diverse elektriska verktyg, tryckluftsverktyg mm. för att få upp dessa dörrar... och t.o.m. då så tar det nog oftast lite tid?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Johan B

Citat från: Nico skrivet 12 mars 2010, 17:29:26 PM
Normalt sett behöver de väl inte ha en kofot för att få upp en port. Detta då de allra flesta portar brukar ha någon form av fönsterglas som går att slå sönder så att man kan nå låset inifrån. Vad gäller bommar in till områden mm. så brukar det inte sällan finnas två olika lås. Ett som de boende kan öppna med t.ex. lägenhetsnyckeln och så ett lås som en central bomnyckel passar till. Polis, räddningstjänst, handikapptransporter (inkl. taxi i vissa fall) brukar ha möjlighet att få tillgång till sådana centralnycklar.

För att däremot bryta upp en ytterdörr till en lägenhet eller till en villa så kan man kanske försöka med en kofot, men frågan är om man orkar med det alla gånger? OK för att det går på en äldre dörr, men dagens moderna säkerhetsdörrar brukar kräva lite mera än en enkel kofot eller motsvarande. Räddningstjänsten brukar väl numera disponera över diverse elektriska verktyg, tryckluftsverktyg mm. för att få upp dessa dörrar... och t.o.m. då så tar det nog oftast lite tid?

Sant. Räddningstjänsten är inte överdrivet förtjusta i säkerhetsdörrarna just för att de kräver ganska mycket våld (och därmed tid) för att forcera. Moderna hakregellås har ju också tagit bort möjligheten att knacka sprintarna i gångjärnen och lyfta av dörren.

Camilla

Citat från: calken skrivet 12 mars 2010, 17:12:06 PM
Men kan inte Ambulans personalen ha en egen kofot, om det är bråskande alltså menar jag...
När amblanspersonalen skulle hämta min granne som hade hade ramlat i lägenheten och inte kunde ta sig upp så ringde ambulanspersonalen polisen som fick komma bryta upp dörren.
Det är väll inga större problem att ta sig in i proten om det inte är armeratglas o protdörren men här uppe är det bra att fråga nån unge vad huvudkoden är för alla ungar vet huvudkoden     

Magnus_J

finns betydligt enklare sätt än kotfot.
automatisk körnare tex, funkar bra på bilar också

Clabbe

Jo förr vet jag att det fanns sk "tidningsbudskoder". Men det var ett elände på vissa håll när jag körde färdtj/sjukresor och inte man fått koden. Var det tajt och nästa stopp i närheten så var det enklast att bomma.
På ett postkontor byttes det kod varje månad, men de hade ett enkelt sätt, för att minnas. De gick runt på personalens födelse år/mån. Så man fick namn och siffror. Ex Roland 3911.