Huvudmeny

Stavning...

Startat av AL, 01 december 2008, 10:01:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Känsligt ämne för vissa, jag vet, men icke desto mindre viktigt!  Har noterat, inte bara här utan på många ställen, att förmågan hos folk att kunna stava och sätta samman meningar på rätt sätt är skrämmande uselt!  Är det p g a att man tycker det är "oviktigt" att stava korrekt när man skriver inlägg på forum, eller är det de facto så att stavningskunskaperna faktiskt är skrämmande usla?

RoTe

Så fort man påpekar något dylikt får man svaret "Dyslexi".

Det jag inte förstår är att om man har dyslexi, varför använder man inte t.ex. Microsoft Words rättstavning? Då får man i alla fall orden rättstavade...

Sedan finns det ju några personer vars text man inte förstår ett dugg av. Man undrar ju vad meningen med deras inlägg är.
Nu är jag ganska okunnig om dyslexi men är det verkligen helt omöjligt att lära en dyslektiker att skriva meningar som man förstår?

Max W

Citat från: AL skrivet 01 december 2008, 10:01:38 AM
Känsligt ämne för vissa, jag vet, men icke desto mindre viktigt!  Har noterat, inte bara här utan på många ställen, att förmågan hos folk att kunna stava och sätta samman meningar på rätt sätt är skrämmande uselt!  Är det p g a att man tycker det är "oviktigt" att stava korrekt när man skriver inlägg på forum, eller är det de facto så att stavningskunskaperna faktiskt är skrämmande usla?
Det är nog flera grupper än dyslexi-gruppen som har svårt med stavning. Jag vet att Ni yngre kanske tycker att det jag påstår är "mossigt", men tyvärr är det också så att generationen efter min egen inte har haft samma hårda disciplin i skolan med rättstavningsövningar och rättstavningsprov flera gånger per termin under 7 läsår (man gick inte längre än 7 år på min tid).sedan har vi en stor mängd utlandsfödda som har svårigheter att stava.

Henrik Palmqvist

Vissa har det lätt att formulera sig, vissa inte.  Huvudsaken är väl att budskapet kommer fram.

Vet att vissa här har det väldigt svårt med stavning och att formulera sig bra,  men oftast förstår man ändå. Alla kan inte vara bra på allt.

Har själv inga större problem med att stava eller formulera mig, men ibland får man inte fram rätt ord, också lätt att missa nån bokstav ibland när man skriver fort.  

/ Henrik

RoTe

Citat från: Max W skrivet 01 december 2008, 13:06:43 PM
Det är nog flera grupper än dyslexi-gruppen som har svårt med stavning. Jag vet att Ni yngre kanske tycker att det jag påstår är "mossigt", men tyvärr är det också så att generationen efter min egen inte har haft samma hårda disciplin i skolan med rättstavningsövningar och rättstavningsprov flera gånger per termin under 7 läsår (man gick inte längre än 7 år på min tid).sedan har vi en stor mängd utlandsfödda som har svårigheter att stava.

Kan ju berätta hur det ligger till i skolan idag. Svenska som språk, alltså stavning och grammatik slutar man läsa i ÅK9 på högstadiet. På gymnasiet övergår lektionerna i svenska till att bli litteraturhistoria.
Jag påpekade för min lärare att eleverna inte behöver litteraturhistoria utan de behöver rättstavning och grammatik. Men det fick hon inte lära ut för då följde hon inte läroplanen minsann...

Hagri

När det handlar om att stava och uttrycka sig i skrift har olika människor olika förutsättningar. Sedan handkar det även om vilket intresse den som läser texten har, att försöka förstå eller bara sparka på den som skrivit.
Rättstavningsprogram i all ära men de är inte heller perfekta. Det finns en del ord med snarlik stavning där det skiljer någon bokstav och finns det ord du skrivit godkänner datorn det. För datorn vet ju inte att du egentligen menade något annat.
Min förhoppning är att alla som har svårt att stava och skriva fortsätter att använda penna och dator även om det skulle reta några språkliga fundamentalister. Mobbning mot personer med läs och skrivsvårigheter leder bara till ett "tystare" samhälle.

JB

Tja, vissa har lätt för stavning, andra inte. De flesta här tycker jag skriver bra utan fler missar än vad man kan förvänta sig av att man råkar komma åt fel tangent. Sen finns det vissa som verkar ha lite svårare för det där med språket. Oftast brukar man förstå vad de menar ändå. Annars kan man ju alltid läsa om inlägget, det brukar underlätta.

Stavningsprogram liknande det som finns i Word brukar ta hand om felstavade ord. Men det är så mycket annat de inte lägger märke till, som särskrivningar, bristande interpunktion eller rena grammatiska fel.

Språk är viktigt anser jag och jag kan reta mig ordentligt på felaktigt språk i tidningar, officiella dokument eller på skyltar. Men på ett internetforum som detta tycker jag inte det spelar så stor roll så länge budskapet går fram.

/Jonas

Rickardo

Citat från: JB skrivet 01 december 2008, 14:05:28 PM
Tja, vissa har lätt för stavning, andra inte. De flesta här tycker jag skriver bra utan fler missar än vad man kan förvänta sig av att man råkar komma åt fel tangent. Sen finns det vissa som verkar ha lite svårare för det där med språket. Oftast brukar man förstå vad de menar ändå. Annars kan man ju alltid läsa om inlägget, det brukar underlätta.

Stavningsprogram liknande det som finns i Word brukar ta hand om felstavade ord. Men det är så mycket annat de inte lägger märke till, som särskrivningar, bristande interpunktion eller rena grammatiska fel.

Språk är viktigt anser jag och jag kan reta mig ordentligt på felaktigt språk i tidningar, officiella dokument eller på skyltar. Men på ett internetforum som detta tycker jag inte det spelar så stor roll så länge budskapet går fram.

/Jonas

Håller med Jonas!
Jag som har svenska om andraspråk kan också bli riktigt irriterad på tidningar som ofta har ett uruselt språk.
Forskningen visar att vi lär oss skriva genom att skiva och jag vill uppmana alla som har svårt att skriva och uttrycka sig att fortsätta skriva! Språk är ett viktig verktyg för annan inlärning vilket inte minst hemspråksundervisning visar. Att det inte blir helt rätt här spelar mindre roll det är var skribenten vill få fram som är det viktigaste.

/Rickardo

RoTe

Citat från: JB skrivet 01 december 2008, 14:05:28 PM
Språk är viktigt anser jag och jag kan reta mig ordentligt på felaktigt språk i tidningar, officiella dokument eller på skyltar. Men på ett internetforum som detta tycker jag inte det spelar så stor roll så länge budskapet går fram.

/Jonas

Håller med dig till fullo.
Dock anser jag att det finns vissa personer här på forumet vars budskap nästan aldrig går fram. Jag orkar inte lägga ner någon energi på att försöka förstå ett inlägg där alla ord bara står i en enda röra.

Rickardo

Citat från: RoTe skrivet 01 december 2008, 14:20:49 PM
Håller med dig till fullo.
Dock anser jag att det finns vissa personer här på forumet vars budskap nästan aldrig går fram. Jag orkar inte lägga ner någon energi på att försöka förstå ett inlägg där alla ord bara står i en enda röra.

Då är det bara att gå vidare till nästa inlägg... :P Svårare än så är det inte...

RoTe

Citat från: Rickardo skrivet 01 december 2008, 14:35:40 PM
Då är det bara att gå vidare till nästa inlägg... :P Svårare än så är det inte...

Det är ju lite trist för trådskaparen. Om han/hon istället ansträngde sig mer eller kanske lät en kompis/släkting eller vem som helst titta på texten innan han/hon lade ut den kanske det blev roligare för oss alla?

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 01 december 2008, 12:59:53 PM
Så fort man påpekar något dylikt får man svaret "Dyslexi".

Det jag inte förstår är att om man har dyslexi, varför använder man inte t.ex. Microsoft Words rättstavning? Då får man i alla fall orden rättstavade...

Sedan finns det ju några personer vars text man inte förstår ett dugg av. Man undrar ju vad meningen med deras inlägg är.
Nu är jag ganska okunnig om dyslexi men är det verkligen helt omöjligt att lära en dyslektiker att skriva meningar som man förstår?

Jag tvivlar inte på att dyslexi är ett stort problem för de drabbade, men samtidigt är jag tveksam till att hela 40-50% av rikets befolkning fick akut dyslexi i samband med att internet, sms och msn uppfanns...

Inte för att jag har dyslexi, men vissa ord har jag haft svårt att stava rätt. Just därför använder jag Firefox eget rättstavningstillbehör som precis som Word ger röda rader samt förslag på rätta stavningar. Helt underbart. Visserligen blir det ju röda rader på alla "nördiga" ord som används i alla dessa specialinriktade forum, men dessa ord kan man ju enkelt lägga till i ordlistan.

Fredde

CitatDet är ju lite trist för trådskaparen. Om han/hon istället ansträngde sig mer eller kanske lät en kompis/släkting eller vem som helst titta på texten innan han/hon lade ut den kanske det blev roligare för oss alla?

Så man ska ringa till någon och be denne komma över varje gång man ska skriva något i ett forum på internet?

Man kna ju skirva såhrä ohc ädnå fösrtå vda dte står.

Men visst blir det fel ibland när man skriver fortare, som tidigare har sagts här. För mig blir det fel ibland med mellanslaget, är inte så snabb med tummen alla gånger som man kan behöva vara. Har man inget bättre för sig än att klanka ner på andra, så måste man vara en ganska rastlös och 'speciell' person.


Ersa

Citat från: Rickardo skrivet 01 december 2008, 14:35:40 PM
Då är det bara att gå vidare till nästa inlägg... :P Svårare än så är det inte...

Det är en bra lösning. Är inläggen helt obegripliga behöver man ju inte lägga ner energi på dem... om det inte är en fråga riktad just till dig förstås. Då är det ju lite dumt att ignorera den.

Tommy E

Citat från: RoTe skrivet 01 december 2008, 13:15:32 PM
På gymnasiet övergår lektionerna i svenska till att bli litteraturhistoria.

Ja du, det har jag redan nu i nian. Saftigt prov på torsdag >:(
Satt just och pluggade om Homeros, Sofokles, Voltaire, Shakespeare, Jonathan Swift etc etc etc.... Suck.....
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se