Författare Ämne: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996  (läst 1232 gånger)

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25217
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« skrivet: 25 oktober 2021, 12:02:29 PM »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 795
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #1 skrivet: 25 oktober 2021, 22:00:17 PM »
Stort tack för denna bild! Mycket intressant. Inte bara bussmässigt, kul att även få en om än så liten skymt av industrispåret ut till Oljan i modern tid innan rivningen.

Vill minnas att turerna som svängde ned hit sedan ersattes av linje 855 Nynäshamns station-Oljan, som lades ned tämligen kvickt p.g.a. sviktande resandeunderlag.
Järnvägare sedan 2005. Lokförare sedan 2009.

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25217
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #2 skrivet: 25 oktober 2021, 23:04:20 PM »
Vette Tusan om jag hört talas om 855 någon gång.
När revs det spåret och kör det bussar hit nu?
/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 795
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2021, 00:03:47 AM »
Kollade några gamla tabeller, 855 startade hösten 1996 och lades ned sommaren 1997.
Spåret revs kring millennieskiftet. Busstrafiken till Oljan upphörde när 855 lades ned, det finns åtminstone inga förbindelser dit i 1997 års hösttidtabell.

Två bilder från hösttidtabellen 1996:



Järnvägare sedan 2005. Lokförare sedan 2009.

Utloggad virtual1

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 6516
  • Söder söder söder...
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2021, 08:28:44 AM »
Så det fanns tre linjer (783, 853, 858) som delvis gick till raffinaderiet 1996, och sen blev det en (855) och 1997 var det plötsligt ingen????? - hur kan resandeantalet sviktat så snabbt?

Utloggad Carl

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 100
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2021, 10:21:45 AM »
Även 848/868 hade turer via Oljeraffinaderiet på morgonen. (868 var en kortversion av 848 och körde Grödby-Nynäshamn)

Ändringen till att bara 855 körde till raffinaderiet innebar att de som tidigare kunnat åka direkt nu blev tvungna att byta buss. Och för de som kom från Ösmo, Sorunda och St Vika blev det dessutom en omväg för att komma till en hållplats där det var möjligt att byta till 855. Så det är väl inte osannolikt att längre restid och ett extra byte gjorde att bilen kändes mer lockande.

Även ändringen med 856 till St Vika ändrades efter något år. Tidigare hade Lisö betjänats av två linjer - 851 från Spångbro (med anslutning med bl a 783 från Södertälje och 848 från Västerhaninge) och 856 från Ösmo (med anslutning med pendeln)-St Vika. Som jag minns det orsakade ändringen med anslutning med 848 från Nynäshamn i St Vika betydligt färre anslutningsmöjligheter vilket ledde till kritik. Efter något år ändrades 856 till dagens och därmed även gamla 851:s sträckning från Spångbro.

En annan detalj: Innan hösten -96 fanns två stadslinjer i Nynäshamn - 853 & 854. Vid ändringen augusti 1996 behöll man i praktiken linje 853 och lade ner 854, men av någon anledning fick den kvarvarande 853 byta nummer till 854. 858 fick överta delar av gamla 854:s sträckning i Nynäshamn. Det står lustigt nog inget om det i infotexten, men det syns på kartan intill.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4161
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2021, 13:56:28 PM »
Tack för den tidtabellen.
Har inte heller något minne att denna linje fanns,men undrar verkligen om förarna skyltade så ...
Intressant att förklaringen för"P"saknas i tidtabellen,men innebar"Tågbyte i Västerhaninge"./Ulf

Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5598
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2021, 14:59:36 PM »
Förklaringen till P kanske står längre ner på den sidan, utanför beskärningen. Eller på andra sidan uppslaget.

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 795
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2021, 16:37:27 PM »
Richtig! Teckenförklaringen står längst ned på sidan.

Och jodå, bussarna skyltades 855, hann se några vid besök i stan med föräldrarna. Nördig redan som liten.
Järnvägare sedan 2005. Lokförare sedan 2009.

Utloggad Ulf Berlin

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4161
  • Har kollektivtrafiken som levebröd och intresse.
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2021, 20:30:35 PM »
Ok.
Vid den tiden på morgonen"spetsvände"man med tåget i Nynäshamn,eller satt inne hos biljettförsäljaren och fikade under uppehållet ;)/Ulf

Utloggad Bussmicke

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 25217
  • Aldrig utanför dörren utan en kamera.
    • Bussmicke.se
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2021, 22:06:38 PM »
Linje 855 missade jag tyvärr, det fanns någon linje som gick från Spångbro  via Fullbro Billsta också  men den har jag också missat, tror det var 857.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
« Senast ändrad: 26 oktober 2021, 23:04:36 PM av Bussmicke »
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av: Canon EOS 5D Mark IV, 6D Mark II, M5, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3.

Utloggad Kristian

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 795
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2021, 23:22:39 PM »
857 stämmer, den var anropsstyrd och kördes av Kerstins taxi. Enda gången jag såg linjen trafikeras så utgjordes den av Kerstins taxi 30, en halvstor vit Mercedes med två dörrar, oftast kallad "Brittens buss" av oss ungar som åkte skolskjuts. Britten (f.ö. hennes namn, inte nationalitet) var Kerstins tveklöst strängaste förare. Nåde den som pratade för högt, smällde med armstöden eller tryckte på stoppknappen på skämt. :D

Tillägg: Ser att jag visst spårade ur i minnenas korridor, ursäkta.
« Senast ändrad: 26 oktober 2021, 23:39:36 PM av Kristian »
Järnvägare sedan 2005. Lokförare sedan 2009.

Inloggad S Svensson

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3544
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2021, 23:47:09 PM »
Om jag minns rätt så gick en tid anropsstyrda bussar och även i viss mån linjelagda minibussar. Byggda på F407 eller F609/610. Karosserade i Markaryd. Hur länge det hela pågick kommer jag inte ihåg. Det hamnade efteråt några sådana bussar i Göteborgsområdet.

Förekom före 1996. Men det kan ju vara någon som kommer ihåg det hela alternativt fotat det hela.


Utloggad Ersa

  • スクールバス運転手
  • Administrator
  • Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 5598
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2021, 00:42:46 AM »
Intressant att höra om hur trafiken var upplagd i Nynäshamn med omnejd! :)
Sedan några år tillbaka talar politiker om att införa nya oprövade pilotprojekt som just anropsstyrd busstrafik i Stockholms län. Som att vi aldrig haft detta förr.

Utloggad Lars-Håkan_E

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 4672
SV: Oljeraffinaderiet,Nynäshamn 1996
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2021, 09:30:02 AM »
Nynäshamns Ringbuss.

Existerade från hösten 1980 till vårvintern 1982

http://media.sparvagsmuseet.se/trafikminnen/ringbuss_nynashamn.html