Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: S Svensson skrivet 29 juli 2020, 22:48:00 PM

Titel: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: S Svensson skrivet 29 juli 2020, 22:48:00 PM
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-gar-back-100-miljoner-i-veckan-under-pandemin

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regioner-kan-behova-dra-ner-pa-kollektivtrafiken-i-host

Två nyhetsartiklar om försämrade ekonomin för den samhällsdrivna  kollektivtrafiken.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: zjbus skrivet 29 juli 2020, 23:19:55 PM
Den översta länken är 2 veckor gammal och inaktuell, i dag (onsdag) startade SL biljettkontrollen igen, mer om det här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sl-borjar-kolla-biljetter-igen
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/flera-trafikanter-fast-i-sl-s-kontroller
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: BSB101 skrivet 30 juli 2020, 10:14:27 AM
Gällande SL så ska man tänka på att i stort sätt hela summan som man går back handlar om minskat resande. Så ökade biljettkontroller kommer bara förbättra resultatet på marginalen. Sedan skulle det vara intressant hur man vet att fusket har fördubblas när man inte haft några kontroller?
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: buskörare skrivet 30 juli 2020, 11:44:42 AM
Vad har du för källa till att det handlar om minskat resande nästan enbart?
Min erfarenhet är att fusket ökat markant. Vilket också artikeln i t.ex bussmagasinet igår/idag säger.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: homer skrivet 31 juli 2020, 09:13:20 AM
Citat från: BSB101 skrivet 30 juli 2020, 10:14:27 AM
Gällande SL så ska man tänka på att i stort sätt hela summan som man går back handlar om minskat resande. Så ökade biljettkontroller kommer bara förbättra resultatet på marginalen. Sedan skulle det vara intressant hur man vet att fusket har fördubblas när man inte haft några kontroller?

Klart att dom vet. med ATR bussar vet dom hur många som åker och med biljettintäkterna hur många som betalar
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ersa skrivet 31 juli 2020, 09:36:46 AM
Finns det verkligen ATR i bussarna numera, sedan Access kom, för snart 15 år sen? Och kan ATR-funktionen verkligen räkna rätt, då alla kliver på och av genom mittdörrar och bakdörrar?

Trådens rubrik är förresten lite missvisande, då länkarna verkar handla mer om huvudmän än om trafikföretag.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Karsten skrivet 31 juli 2020, 10:55:37 AM
Ja, ATR finns fortfarande och är lika tillförlitligt som tidigare.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: buskörare skrivet 31 juli 2020, 14:11:42 PM
Men har alla bussar ATR? Vi har några som har en synlig mojäng ovanför varje dörr (även bak alltså), men det är inte alla. När jag jobbade på Keolis, var ATR-bussarna uppmärkta även i vagnen för att föraren skulle veta. Så har inte Arriva.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 31 juli 2020, 14:49:19 PM
Nu är det ju så att folk i grunden är lata och ids inte ta upp sina kort och blippa dom(om det finns en kortläsare),
så generellt kan man inte dra alla över en kant och säga att folk fuskåker mera...
Har man dessutom kommit(eller ska åka senare)med T-banan eller pendeltåget så får man blippa sig in ändå...
(I t ex Blekinge och Skåne samt på Gotland finns kortläsare vid bakdörrarna och där märker förarna(oftast)om det inte blippet piper...)/Ulf
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: buskörare skrivet 31 juli 2020, 15:22:35 PM
Fast folk med giltiga biljetter, fuskåker ju inte? Artikeln säger att ingen hade biljett. Jag har svårt att tro att alla hade biljetter, men att ingen hade blippat dom och att det så skulle kallas inte ha nån biljett.
Där jag kör har fuskåkandet ökat, absolut. Däremot kan det vara okunskap, oväntat många tror att det är gratis.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: mittlinje skrivet 31 juli 2020, 16:24:09 PM
Två dagar i veckan åker jag tillsammans med förare, tar på mig gul väst så jag får befinna mig frame i avspärrat område. Vid varje hpl går jag till bakdörren och ber resenärer visa upp biljetten. Då åker alla mobiler fram och de skall köpa biljett, detta är ca 90 % som gör så. En hel del pendlare har sina biljetter klara. Nu har man vant sig av att jag kan finnas med, ser de mig då vi kommer fram till hpl tar de direkt frm mobilen och påbörjar köpet. Så min erfarenhet är att ca 90 % försöker åka gratis.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 31 juli 2020, 17:06:03 PM
Det var intressant att din"uppdragsgivare"låter dig göra detta.../Ulf
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Nico skrivet 01 augusti 2020, 12:13:56 PM
Ulf, jag förstår inte riktigt vare sig frågan eller varför du satt uppdragsgivare inom citationstecken. Mittlinje har väl gjort detta inom ramen för sina arbetsuppgifter, och därmed på uppdrag av sin arbetsgivare? Däremot har han nog knappast utfört detta som privatperson. Hur man sedan på olika håll utför biljettkontroller mm. får man väl utgå ifrån är något man är överens om internt.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ersa skrivet 01 augusti 2020, 23:55:20 PM
Inte finns det väl någon orsak att tvivla på att Mittlinjes arbetsgivare verkligen är dennes arbetsgivare?
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Jo skrivet 02 augusti 2020, 15:18:58 PM
Citat från: Nico skrivet 01 augusti 2020, 12:13:56 PM
Ulf, jag förstår inte riktigt vare sig frågan eller varför du satt uppdragsgivare inom citationstecken. Mittlinje har väl gjort detta inom ramen för sina arbetsuppgifter, och därmed på uppdrag av sin arbetsgivare? Däremot har han nog knappast utfört detta som privatperson. Hur man sedan på olika håll utför biljettkontroller mm. får man väl utgå ifrån är något man är överens om internt.

Tror nog det som det reagerades mest på var att skribenten fick befinna sig i säkerhetszonen bara för han hade gul väst. Föraren kan ju lika gärna bli smittad av biljettkontrollpersonal som av resenärer. (Sen tror jag nog det i verkligheten inte är något problem.)
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ersa skrivet 02 augusti 2020, 19:56:52 PM
Ulf får gärna svara själv, så slipper andra gissa åt honom.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Maven skrivet 03 augusti 2020, 12:59:23 PM
Citat från: buskörare skrivet 31 juli 2020, 14:11:42 PM
Men har alla bussar ATR? Vi har några som har en synlig mojäng ovanför varje dörr (även bak alltså), men det är inte alla. När jag jobbade på Keolis, var ATR-bussarna uppmärkta även i vagnen för att föraren skulle veta. Så har inte Arriva.

Inte alla, fortfarande bara runt en tiondel, så statistiken är hyfsat tillförlitlig för vintervardagar, men mer eller mindre dålig för helger och sommar, beroende på hur vagnutsättarna har satt ut ATR-bussarna. Men det är trots allt mycket bättre än inget. Access räknar ju bara påstigande resenärer, inte var de kliver av, och räknar bara de som viseras elektroniskt, så alla SL-rapporter som visar belastning, trängsel och liknande på avgångsnivå baseras på ATR.
I de senaste SL-upphandlingarna (fr.o.m. Ekerö och Märsta och framåt, tror jag) så är det entreprenörens ansvar att tillhandahålla system för resanderäkning, och då ska det finnas på samtliga fordon. De nya systemen är ju mycket mer kompakta än gamla ATR, som väl är ett 40 år gammalt system.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 03 augusti 2020, 15:34:51 PM
Tja,eftersom vissa trafikutövare inte har biljettkontrollen i egen regi så skrev jag så...
Blev mest förvånad över att detta förekommer i landet m h t smittspridningen som
fortfarande är stor(i trånga utrymmen),men uppenbart så.../Ulf
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Nico skrivet 04 augusti 2020, 13:22:57 PM
Gissade på att det var det som avsågs, men det kanske hade varit bättre om du skrivit ut det mera i klartext.  ;)

Sedan är detta med hur betalning och annat ska hanteras sannolikt ett dilemma på flera kanter. I grund finns det ju heller inga förbud i egentlig mening mot att t.ex. ha biljettkontroller. Det går ju även att genomföra dessa på olika vis så att kontakt och avstånd upprätthålls.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ersa skrivet 04 augusti 2020, 13:29:56 PM
Snarare är det väl så att utvecklingen går mot att operatören ska ta mer och mer ansvar för helheten av trafiken. Åtminstone i huvudstadslänet. Däremot är det ofta så att just biljettkontroller verkar vara en känslig fråga, om beslutsfattare är lite konflikträdda.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 04 augusti 2020, 16:17:13 PM
Jag ville inte skriva i klartext,då jag refererade till sign:mittlinjes inlägg.../Ulf
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: Ersa skrivet 05 augusti 2020, 07:19:18 AM
Klartext vore dock uppskattat för alla, så en stor del läsare slipper spekulationer över vad olika oklara inlägg med citationstecken betyder.
Titel: SV: Bussföretagen hr problem med ekonomin
Skrivet av: BSB101 skrivet 09 augusti 2020, 01:20:33 AM
Citat från: buskörare skrivet 30 juli 2020, 11:44:42 AM
Vad har du för källa till att det handlar om minskat resande nästan enbart?
Enkel matematik. Det totala intäktsbortfallet per månad minus SLs påstådda fördubblade intäktsbortfall genom fusk.