Ej i trafik

Startat av Greger Larsson, 20 april 2020, 14:57:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

En gång i tiden var det liksom underförstått att ställde man siffrorna så där i mellanläge då var ingen avgång nära förestående. © Magnus Vesslas arkiv


Ersa

Jag minns hur man i SL-trafiken behöll hundratalssiffran för sitt område, men vevade fram två nollor efteråt. I UL-trafiken var linjenummer 700 synonymt med Ej i trafik i hela länet, vilket ursprungligen kom från att en planerare vevade ett snäpp på alla tre siffror efter att ha kört 811an.

Gunnar D

Vid längre tomkörningar t.ex. Skanstull-Huga eller Tumba-Huga satte jag alla siffrorna fram i mellanläge.

/Gunnar

Ulf Berlin

Bussen ifråga måste(?)ha tomkört till Handengaraget efter morgonrusningen och
nu tomkört till Skanstull(då varken 837 el 838 trafikerade Skanstull)./Ulf

Sollerman

I Åkersberga på 1980-talet vill jag minnas att enstaka chaufförer körde linjerna 622 och 623 med sista siffran i mellanläge. Jag antog att det berodde på att föraren inte orkade ändra linjenumret varje gång han bytte linje. Som passagerare förstod man oftast ändå vilket linjenummer som avsågs.
Men efter att ha läst den här tråden om mellanlägets underliggande betydelse, misstänker jag att förarna mer troligen glömde att ändra från Ej i trafik.

Ulf Berlin

Samma sak skedde nästan uteslutande på Lidingö med linjerna 208-209 som gick kopplade med linjenummerbytet vid Näset,
så att föraren"slapp"gå bak genom bussen och veva ;)
(Det blev liite besvärligare när 210an kom :))/Ulf

Bussmicke

Sån Lathet är bara irriterande, speciellt för oss fotografer som kanske ville dokumentera en linje på en plats.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.