24 år idag

Startat av Jocke Selling, 29 december 2011, 05:44:11 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jocke Selling

Dagens "födelsedagsbarn" uppmärksammas med en bild från "husse" HB:s samlingar

Bilden lär vara tagen under 1988, Henrik vet kanske mer.

HB

#1
Bilden är sannolikt tagen under perioden dec 1987 - jan 1988 i samband med leverans. Det togs liknande bilder på andra fordon vid denna tid och på alla bilder finns ringmuren med i bakgrunden men i olika vinklar. Bilderna användes sedan i olika reklamsammanhang. /Henrik/

Robert T

Läckert!! Å Grattis lär man ju säga.  ;D

Jacob

Har inte åldrats en dag!! Grattis! :)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Kvarne

Grattis! Tant 6431 hälsar!  ;D
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

HB

Några tillägg kan också göras till den bild som Jocke vänligt lagt ut. Tidigare har ju på forumet diskuterats om diverse detaljer på 2845. Här ser man dock rätt tydligt att något skyltskåp på sidan aldrig har funnits. Heller inte placeringsorten utsatt vid inventarienumret (Vy på Gotland eller U om det var en buss hemmahörande i Uppland). Skyltningen har också nästan alltid gjorts genom att inte använda det mittre sjusegmentfältet, utan man skyltade alltid "S J" eller om man körde linje oftast "6 1" som exempel om man körde Kappelshamnslinjen.

Sedan kan man ju alltid reflektera över hur funktionellt allt var för en 25 år sedan. Påfyllning av spolarvätska eller kylvatten satt enkelt åtkomligt. Behövde man byta strålkastarlampa kunde man lätt öppna upp och vika ut hela frontsidan. Rampkopplingen satt i bekväm höjd med. Just på 2845 också en rampkoppling som aldrig någonsin blivit använd, då man inte hade värmeramper på ön!

Går man in i bussen kan man konstatera att 56 personer sitter i framåtvända Vogelstolar med bekvämt benutrymme trots att bussen bara har 2 axlar. Använder man även barnvagnsplatsens stolar rymms hela 60 resande. Idag måste bussarna ha ett antal meter till på längden och ytterligare en axel för detta. Och ofta så är ett antal stolar bakvända eller sitter uppflugna på olika hjulhus med höga kliv.

Sätter man sig på förarplatsen så är den synnerligen rymlig och oavsett om föraren är 155 cm lång eller 210 cm så kan man finna en bekväm körställning. Och då ryms ändå både den egna väskan samt värdepostsäcken till postkontoret i Slite bakom förarstolen...

Nyårshälsningar från Henrik

Robert T

Man vill ofta hävda att "det var bättre förr" enbart är en klyscha. Men i det här fallet hävdar jag å det bestämdaste att det är sanning.  :)

HB

Citat från: Robert T skrivet 31 december 2011, 12:21:38 PM
Man vill ofta hävda att "det var bättre förr" enbart är en klyscha. Men i det här fallet hävdar jag å det bestämdaste att det är sanning.  :)

Fast 2845 är ju lika bra idag som hon var förr. Mycket tack vare vänliga medlemmar i Uppland som ger henne god omvårdnad. /Henrik/

Robert T

Citat från: HB skrivet 31 december 2011, 12:27:43 PM
Fast 2845 är ju lika bra idag som hon var förr. Mycket tack vare vänliga medlemmar i Uppland som ger henne god omvårdnad. /Henrik/

O ja, hon mår prima för sin ålder.  :D Dock hade jag ju önskat att bussarna av idag var lika genomtänkta och hade samma komfort...

HB

Undrar hur 2845:s syster 2844 mår idag. Den fanns ju till salu på Blocket för några år sedan, placerad i Arbogatrakten. Någon som vet? /Henrik/

yngrot

Jo men visst var det mycket bättre förr..  ;)  på den tiden tänkte man mer på funktion före form..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina