Linje 76 i Stockholm stympas?

Startat av August, 15 september 2020, 18:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

wackan

Är 76:an det mest flagranta exemplet hittills på hur SL sitter i händerna på operatörerna sedan planeringsansvaret till stora delar har överlåtits åt dem? Enligt Slussen-projektet ska det inte vara något hinder för 76:an att trafikera Katarinavägen och de nya hållplatserna vid Slussen. Förändringen finns inte redovisad bland de utbudsförändringar som SL presenterade för den politiska nämnden för tre veckor sedan. Operatörernas inflytande över linjenätet framstår som orimligt i mina ögon.

Bussresande tant

Idag ca 20 minuter utan byte från Ljusterögatan till Berwaldhallen. 27 okt: fyra byten, snabbast 41 minuter varav 17 minuter restid och 24 minuter normal gångtid mellan perronger ( rörelsehindrad dubbel tid). Får Keolis kapitalplacerare ersättning för hur länge man lyckas behålla en resenär inom reseområdet? Uruselt upplägg för buss 76 som än i några dagar har en populär sträckning.

Resenären

Norra Hammarby S-förening ordnar på måndag ett digitalt öppet möte för att få svar av SL, Keolis och staden

Vagnskada


846

Idag delar 76:an hållplatsläge med 2:an och 55:an vid Slussen norrut och med 55:an och 57:an söderut. Fr.o.m. när Katarinavägen öppnas igen ändras hållplatslägena. 55:an och 57:an norrut kommer då stanna vid hållplats C belägen var 57:an som enda linje stannar idag. På samma plats finns idag också utrymme för uppställning, framför 57:ans hållplats. Dagens hållplats för 2:an (som alltid är ledbuss), 55:an och 76:an är inte längre än blivande hållplats C. Dvs. 76:an skulle mycket väl få plats vid Slussen även i framtiden! Vad gäller södergående riktning (blivande hållplatsläge A) ser jag inte heller något problem. Ser jag helt enkelt fel när jag tittar på lägena på Hornsgatan eller pratar SL/Keolis i nattmössan, medvetet eller omedvetet?

Resenären

Man kan ju inte annat än misstänka att det är medvetet....

Kaj

Kaj

Robert Brink

Gick över Katarinavägen nu i morse vid Slussen. Och till premiären tror jag inte 76 skulle få plats. Det är långt från klart i kurvan och uppåt i backen mot Södermalm. Åt andra hållet saknas väderskydd vid den blivande hållplatsen innan kurvan.
Vet inte hur det är tänkt med hållplatser mot Södermalm? Skulle det bli som tidigare att man har en direkt efter kurvan ungefär där OK låg? För kurvan börjar tidigare nu, 3:ans gamla hållplatsläge kommer inte att finnas.

//R

homer

Citat från: 846 skrivet 18 oktober 2020, 13:06:43 PM
Idag delar 76:an hållplatsläge med 2:an och 55:an vid Slussen norrut och med 55:an och 57:an söderut. Fr.o.m. när Katarinavägen öppnas igen ändras hållplatslägena. 55:an och 57:an norrut kommer då stanna vid hållplats C belägen var 57:an som enda linje stannar idag. På samma plats finns idag också utrymme för uppställning, framför 57:ans hållplats. Dagens hållplats för 2:an (som alltid är ledbuss), 55:an och 76:an är inte längre än blivande hållplats C. Dvs. 76:an skulle mycket väl få plats vid Slussen även i framtiden! Vad gäller södergående riktning (blivande hållplatsläge A) ser jag inte heller något problem. Ser jag helt enkelt fel när jag tittar på lägena på Hornsgatan eller pratar SL/Keolis i nattmössan, medvetet eller omedvetet?

Hållplatsläge A kommer ligga utanför "akkuratt" alltså Hornsgatan 18 det kommer inte vara möjligt att svänga ner i söderledstunneln från hållplatsen.

Dock har "någon" backat och en ny linje 76X kommer börja köras på Måndag, från Ljuserögatan till Radiohuset (känns väl lite väl uppenbart att journalisterna har legat på här? ) den kommer stanna på nya Läge C (nuvarande 57:ans hpl) i andra riktingen kommer den dock bara passera Slussen utan av och påstigning

Fredde

Som upplagt för bråk ombord, att bara köra förbi en så stor knutpunkt...

Ulf Berlin

Förvånansvärt bra översiktskarta där dom långa avstånden mellan hållplatserna blir tydliga:
https://sl.se/contentassets/3f27f7627a06451e9e2de1462d7b452e/slussen-sodermalmstorg_term_201026.pdf
Var ligger läge B och E?
Slussen kommer inte att bli sig likt.../Ulf

Resenären

Var finns information om linje 76X?

Och varför inte Katarinavägen. Det är uppenbart att det finns plats till på måndag. Det är bara skyltat för linje 2 i hållplatsläget längst fram norrut och vid tubuppgången söderut. L3 och 53 går från bakre respektive övre läget.

Kan man hoppas att det här debaclet ändar i att 76 återuppstår i december och då via Katarinavägen?

Fredde

Till många Södermalmsbors förtret drar SL in buss 76 på grund av platsbrist i Slussen.
Men Stockholms stad ville inte att linjen skulle försvinna och föreslog alternativa resvägar.
– Jag tycker att det är obegripligt, säger trafikborgarråd Daniel Helldén (MP).


https://www.mitti.se/nyheter/staden-ville-inte-dra-in-76an-fran-soder/reptju!n3btLboIs3BWxU@8Qpdthw/

August

Idag kom beskedet att 76:an blir kvar i innerstan. Sträckningen blir Norra Hammarbyhamnen - Radiohuset och linjen ska heta 76X. Bussen kommer endast stanna vid Slussen på väg norrut, inte söderut. Den "ordinarie" 76:an kommer köra sin nya sträckning Karlaplan - Ropsten. Förändringarna träder i kraft från och med i morgon den 26/10.
https://sverigesradio.se/artikel/7582512

/ August Bergkvist, P4 Stockholm - Sveriges Radio

Ted Selander

Kan vi tro på att Keolis (och SL) släpper på prestigen och låter linje 76 bli vid det gamla, dvs. i sin fulla längd via Katarinavägen, från tidtabellskiftet i december?