Ingen remiss för SL T24?

Startat av Maven, 14 mars 2023, 13:51:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Ja, studenterna skulle tjäna på det. Inga andra. Att tomturer skulle ta med resenärer säger sig självt att det inte är möjligt. Och knappast tillåtet heller.

-B8RLE-

Keolis vill förlänga 56 till Tomteboda vis Ekensbergsvägen och göra så att den slutar trafikera Stora Essingen - 56:an blir då "depåbuss" igen!
Jaha, hej?!

-B8RLE-

Citat från: igel skrivet 02 maj 2023, 11:51:31 AM627 läggs ner på sträckan Sollentuna-Kista men behålls Täby(Åkerby)-Sollentuna. Linjen rätades ut under Arrivas tid så att den skulle ta motorvägen genom Täby för att bli en snabbare förbindelse till Kista. Finns det någon anledning att ha kvar linjen alls nu, när även 612an finns (Arninge-Kista).

Om man slutar köra 624C in till Teknis utan har Danderyd som slutstation, vad blir då skillnaden mot 624.

Vaxholm har som vanligt inga föreslagna förändringar.

Intressant att notera är hur lite Transdev har satt sin prägel på trafiken, inga linjeomläggningar eller annat finns med. Inte ens planen på en ny stomlinje (som förvisso trafikförvaltningen tar formellt) finns med. 
Och att sträckorna till Humlegården på direktbussarna till/från Åkersberga drogs in skapade ju missnöjdhet. Nu vill man alltså ta bort C-varianterna helt.
Jaha, hej?!

B10M

Inte det minsta förvånande, det är ju så få som åker söder om Danderyds sjukhus på de linjerna. Så går det när man bara stannar vid tunnelbanestationerna (samt Roslagstull). Om de hade haft samma uppehållsmönster som linje 670 skulle de haft många fler resenärer, då hade avkortning knappast varit på tal.

Citat från: buskörare skrivet 17 maj 2023, 07:05:27 AMJa, studenterna skulle tjäna på det. Inga andra. Att tomturer skulle ta med resenärer säger sig självt att det inte är möjligt. Och knappast tillåtet heller.
Öh, jag menade ju förstås att de inte skulle vara tomturer längre.

buskörare

Antar att man inte anser den merkostnaden för fler bussar och chaufförer det skulle innebära, är värd det.

Frippe Fribas



Citat från: B10M skrivet 17 maj 2023, 23:23:13 PMInte det minsta förvånande, det är ju så få som åker söder om Danderyds sjukhus på de linjerna. Så går det när man bara stannar vid tunnelbanestationerna (samt Roslagstull). Om de hade haft samma uppehållsmönster som linje 670 skulle de haft många fler resenärer, då hade avkortning knappast varit på tal.
Öh, jag menade ju förstås att de inte skulle vara tomturer längre.

Fast om man stannar vid varje hållplats längs vägen blir det längre restid på en redan lång linje vilket kostar tid och kanske även förare och buss utöver att den blir mindre attraktiv för den tänkta målgruppen pendlare.

Nobina körde ju detta koncept på 676 ett tag, men då uppstod även ett problem i att linjerna tillhör olika kontrakt med olika ersättningsmodeller.
Nobina "snodde" resenärer och därmed ersättning från innerstadsbussarna som ju lever på VBP på samma sträcka.
Ytterligare ett bekymmer som uppstod var att studenterna upptog sittplatser som pendlare behövde.

Vill man ha mer trafik just till och från Universitetet finns det nog andra lösningar att ta till än att försämra för Norrortspendlarna.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


buskörare

Trafiken mellan Östra och Universitet borde skötas av en innerstadslinje, inte en pendlarlinje a la 676/639/670. Dessa ska inte vara för kortresor, tycker jag.

B10M

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 18 maj 2023, 09:49:14 AMFast om man stannar vid varje hållplats längs vägen blir det längre restid på en redan lång linje vilket kostar tid och kanske även förare och buss utöver att den blir mindre attraktiv för den tänkta målgruppen pendlare.

Nobina körde ju detta koncept på 676 ett tag, men då uppstod även ett problem i att linjerna tillhör olika kontrakt med olika ersättningsmodeller.
Nobina "snodde" resenärer och därmed ersättning från innerstadsbussarna som ju lever på VBP på samma sträcka.
Ytterligare ett bekymmer som uppstod var att studenterna upptog sittplatser som pendlare behövde.

Vill man ha mer trafik just till och från Universitetet finns det nog andra lösningar att ta till än att försämra för Norrortspendlarna.

Fast det var väl framför allt mellan Danderyds sjukhus och Roslags Näsby som det var platsbrist på linje 676, snarare än vid Universitetet.

Det är svårt att se varför det ska vara olika regler på linje 670 och 676, särskilt som båda linjerna körs med dubbeldäckare. Som det är nu är det gott om plats på linje 676 medan linje 670 får dra hela lasset.

Att köra en särskild linje som bara går mellan Östra och Universitetet samtidigt som 600-linjerna har gott om plats är knappast ekonomiskt försvarsbart. Det kommer bara leda till att fler och fler linjer kortas av till Danderyds sjukhus, det har redan skett på Rimboturerna på linje 639 och är på väg att ske på linje 624C.

buskörare

Det finns kanske en ekonomisk anledning till att det är 670 som får ta dessa? Det är fortfarande olika avtal som inte ser likadana ut.

Nico

Just efterfrågan på busstrafik på sträckan Tekniska högskolan/Östra stn. och Universitet (Frescati) torde ändå vara relativt låg. Här finns ju även både T-bana samt (om än att man får gå en bit) även Roslagsbanan. Från Roslagstull finns ju sedan lokalbuss i form av linje 50.

Att freda de långa pendlarlinjerna från lokala resenärer är sedan ofta nödvändigt. Även om trycket inte alltid är så hårt så är linjerna i första hand avsedda för långresenärna och det gäller då att försöka göra det resandet så attraktivt som möjligt. Fredrik Gelin har sedan mera i detalj beskrivit problematiken och behoven kring det på ett bra vis tidigare i tråden.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

De flesta åker mellan Albano och Tekniska, mellan 5-20 pers/tur dagtid är inte ovanligt. Där finns inga alternativ till just 670.

Nico

Det må vara, men det var inte den sträckan som diskuterades. Albano-Tekniska är en kort bit, men där kan kan jag hålla med om att det kan bli ett trångt och att bara 670 täcker där. Som allting dock är upplagt numera är det sedan ett antal år, och oavsett område, normalt sett trafikoperatörerna själva som ska se över utbudet och föreslå ändringar vid behov.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Alla vi som jobbat ett tag, vet att det är rätt vanligt att förare och bolag/huvudman ofta har olika syn på behov. Ekonomin är viktigare för den ena, service för den andra. Tyvärr blir det med dagens prispressade avtal, det senare som får stryka på foten eftersom service kostar.

Problemet uppstod när man öppnade campus med massor av bostäder utan att för den delen se över kollektivtrafiken. Innan var problemet inte stort mer än vid skolans början för terminen.

B10M

Citat från: Nico skrivet 18 maj 2023, 17:31:27 PMAtt freda de långa pendlarlinjerna från lokala resenärer är sedan ofta nödvändigt. Även om trycket inte alltid är så hårt så är linjerna i första hand avsedda för långresenärna och det gäller då att försöka göra det resandet så attraktivt som möjligt.

Nej, jag håller inte med här. De gånger då det är motiverat att separera långväga och kortväga resande, om det inte är platsbrist, så handlar det om att man kan göra en betydande restidsvinst för långväga resande. Oftast krävs det då att man kan få till en snabbare körväg på de långväga linjerna, som till exempel på Värmdölinjerna som går motorvägen direkt till Värmdö medan 422 och Nackas lokallinjer tar hand om resenärerna till Nacka. Hur stor restidsvinst som krävs beror på turtätheten, ju oftare bussarna går desto mindre restidsvinst krävs. Om vi tar linje 676X som exempel så tjänar man bara några minuter jänfört med 676 och därför går den bara i rusningen. Skulle den gå även övrig tid så skulle det bli alldeles för dålig turtäthet till hållplatserna som linje 676X inte stannar vid.

Generellt så fungerar busstrafik bäst när så många som möjligt kan åka med samma buss. Att ha särskilda linjer för en viss grupp av resande är sällan lyckat då man urholkar resandeunderlaget.

När det gäller önskemål om att "freda långa linjer från lokala resenärer" så handlar det oftast om att man av rent egoistiska skäl vill ha en särskild buss som är reserverad för den egna destinationen. Det är knappast något som lämpar sig för skattefinansierad kollektivtrafik. Då får man ta en taxi.

-B8RLE-

Paketlösningen för Årsta och Västbergas linjer ska man säkert ta en närmare titt på.
Jaha, hej?!