Klart. Nobina ny entreprenör i Söderort, Huddinge-Botkyrka-Nacka-Värmdö

Startat av homer, 07 september 2023, 21:59:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Fredde

Intressant, men de flesta mellan Hemmesta och Mölnvik vill väl fortfarande inte sitta och tröska via Gustavsberg utan åker 435-440 istället?

Maven

Jo tack, för drygt 5 år sedan så vågade ju SL äntligen släppa sitt fokus på linje 474 och satsa på utökat trafikdygn på linje 435-440 istället. De flesta resenärer åker nog hellre 10-15 minuter snabbare, med färre stopp, även om det betyder att bussen inte är blå. Med SL:s definitioner borde man ifrågasätta om linje 474 ens ska vara en blå stomlinje då den inte går rakaste snabbaste vägen.

Det borde finnas underlag att utöka trafiken på snabblinjerna ytterligare, särskilt tidiga morgnar då varje sparad minut är värd mycket för resenärerna. Går det att minska trafiken med motsvarande utbud på linje 474 skulle det inte ens kosta något nämnvärt.

Man får verkligen hoppas att inte satsningen på dubbeldäckare innebär att Nobina tänker skära ner på direktbussarna på samma sätt som de gjorde i Norrtäljetrafiken, men där var det väl ersättningsmodellen som var den främsta anledningen, och det misstaget hoppas man att SL inte gör om.

Fredrik Klint

Hur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?

Fredrik Gelin

Citat från: elliot skrivet 03 november 2023, 10:06:41 AMHoppas nya terminalen inte är för låg bara  ;D
Gissningsvis är det nog inga problem att köra in och ut ur den kommande terminalen i Katarinaberget, men frågan är hur mycket marginal det finns kvar om man av någon anledning behöver bärga en dubbeldäckare där.
I den nuvarande terminalen bör det inte vara några problem att köra in och ut, värre var det nog i den gamla under Slussen.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Lars-Håkan_E

Ja man kan ju knappast ha gjort om blundern när Cityterminalen projekterades och byggdes i slutet på -80 talet.

Slussenterminalen bör ju byggas med minst 4,50 i fri höjd vilket jag utgår ifrån sker.

I den gamla terminalen var det väl 3,60-3,70 i fri höjd.

Peter Rost

Citat från: Fredrik Klint skrivet 13 november 2023, 15:16:10 PMHur stor andel av de bussar som skaffas för dessa områden kommer vara batteridrivna?
Cirka 150 elbussar kommer att trafikera Nacka/Värmdö distriktet, om jag minns rätt.

//Peter

elliot

Är det klart att det kommer vara 150 st vid trafikstart?