SJ-Bussar i SJ/UL-utförande i Uppsala

Startat av Mikael T Nilsson, 04 januari 2009, 14:42:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på SJ-Buss/UL:s färgsättning på länsbussarna i Uppland. Först en Volvo B58 / Säffle med årsmodell 1978, inv.nr. 1641 i bussgaraget i Uppsala. Kanske den äldsta SJ-bussen som fick detta utförande?


Sedan en Volvo B10M/Säffle led. Enligt mina anteckningar var 2913 och 2914 SJ/UL-lackerade och var under ett antal år stationerade i Västerås för UL 804.

Även ett antal Scania CR112:or fick denna färgsättning. När infördes den? Den ersattes ju av Swebus/UL:s färgsättning 1991.


Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Om jag inte minns fel så var det 1986 som den här lacken infördes

Härlig nostalgi :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jocke Selling

Citat från: Norrortsmicke skrivet 04 januari 2009, 14:42:28 PM


Här kommer två bilder på SJ-Buss/UL:s färgsättning på länsbussarna i Uppland. Först en Volvo B58 / Säffle med årsmodell 1978, inv.nr. 1641 i bussgaraget i Uppsala. Kanske den äldsta SJ-bussen som fick detta utförande?

Jag vet att 1552 årsm 1977 blev lackad så här, samt har för mig att även 1532 hade denna lack.

Citat

Även ett antal Scania CR112:or fick denna färgsättning. När infördes den? Den ersattes ju av Swebus/UL:s färgsättning 1991.

Följande CR / CN 112 hade denna lack: 1786,1791,1813,1931,1932,2023,2024,2172,2173,2180,2181,2553.


Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 04 januari 2009, 15:07:43 PM
Om jag inte minns fel så var det 1986 som den här lacken infördes

Härlig nostalgi :D

Kan stämma, levererades nog som första vagn i detta utförande 1986, dock var 2718-2720 , även dessa 1986:or, SJ-orange.


Hursomhelst, mkt trevliga bilder.

2913 och 2914 tillhörde mkt riktigt Västerås depån, 1994 ersattes de där med 3569,3570.

1641 har jag för mig var en Östervåla vagn.



//Jocke

Mikael T Nilsson

Citat från: JoSe skrivet 04 januari 2009, 16:19:55 PM
Jag vet att 1552 årsm 1977 blev lackad så här, samt har för mig att även 1532 hade denna lack.

Följande CR / CN 112 hade denna lack: 1786,1791,1813,1931,1932,2023,2024,2172,2173,2180,2181,2553.


Kan stämma, levererades nog som första vagn i detta utförande 1986, dock var 2718-2720 , även dessa 1986:or, SJ-orange.


Hursomhelst, mkt trevliga bilder.

2913 och 2914 tillhörde mkt riktigt Västerås depån, 1994 ersattes de där med 3569,3570.

1641 har jag för mig var en Östervåla vagn.



//Jocke






Tack för era kompletterande uppgifter! En titt i arkivet gav även följande information om SJ-bussar som hade SJ/UL-lack (bilderna ovan har visats tidigare på Bussnack):

Sc CK112: 2875-2880, 2986-2987
Vo B10M / Säffle: 2320
Vo B10M / van Hool led: 1939, 2107(?), 2286
Vo B10M / Säffle boggie: 2468, 3163
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Janne Rickman

Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 januari 2009, 09:32:59 AM

Tack för era kompletterande uppgifter! En titt i arkivet gav även följande information om SJ-bussar som hade SJ/UL-lack (bilderna ovan har visats tidigare på Bussnack):

Sc CK112: 2875-2880, 2986-2987
Vo B10M / Säffle: 2320
Vo B10M / van Hool led: 1939, 2107(?), 2286
Vo B10M / Säffle boggie: 2468, 3163


2986 och 2987 är CK113.

/Janne

Mikael T Nilsson

Citat från: Janne Rickman skrivet 05 januari 2009, 10:06:37 AM
2986 och 2987 är CK113.

/Janne

Tack! Jag kom själv på detta efter publiceringen av inlägget. Nästkommande CK113-bussar till Uppland fick Swebus/UL-lack. Det var väl 3204-3207?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Jocke Selling

Bidrar med en liten lista på vad som haft SJ/UL lack

Sc CR112,CN112,CK112,CK113,K112:
Leverat: 2577,2749,2875,2876,2877,2878,2879,2880,2986,2987 ( Alla kom att målas om till SWE/UL utom 2877 som blev VL-lackad)
Omlackat: 1786,1791,1813,1931,1932,2023,2024,2172,2173,2180,2181,2553.
Volvo B58 SÄ: 1532,1552,1577,1641
Volvo B10M SÄ
Levererat: 2790,2865,2866,2913,2914,2915,2916,2917,2918,3040,3119,3120,3132,3133,3163.
(Samtliga omlackades till SWE/UL, utom 2914&2916 som fick VL-lack) 3163 var sista som målades i denna färg, 3164 levererades i SWE/UL
Omlackat: 2322,2376,2468 (2376 lackades senare om till SWE/UL, 2468 var sista som rullade i SJ/UL - fasades ur första kvartalet 2001)
Volvo B10M VH:
Omlackat: 1826,1827,1939,2104,2107,2108,2113,2286

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 05 januari 2009, 15:05:06 PM
Bidrar med en liten lista på vad som haft SJ/UL lack

Sc CR112,CN112,CK112,CK113,K112:
Leverat: 2577,2749,2875,2876,2877,2878,2879,2880,2986,2987 ( Alla kom att målas om till SWE/UL utom 2877 som blev VL-lackad)
Omlackat: 1786,1791,1813,1931,1932,2023,2024,2172,2173,2180,2181,2553.
Volvo B58 SÄ: 1532,1552,1577,1641
Volvo B10M SÄ
Levererat: 2790,2865,2866,2913,2914,2915,2916,2917,2918,3040,3119,3120,3132,3133,3163.
(Samtliga omlackades till SWE/UL, utom 2914&2916 som fick VL-lack) 3163 var sista som målades i denna färg, 3164 levererades i SWE/UL
Omlackat: 2322,2376,2468 (2376 lackades senare om till SWE/UL, 2468 var sista som rullade i SJ/UL - fasades ur första kvartalet 2001)
Volvo B10M VH:
Omlackat: 1826,1827,1939,2104,2107,2108,2113,2286


Tack för en bra lista! 1532 och 1552 är alltså de äldsta som haft denna lack. Det stämmer faktiskt också bra med min minnesbild. Minns att de som var det äldsta jag såg med den här lacken var just Volvo Säffle i den här generationen

Fast om man ska vara petnoga så minns jag ett fordon till i den här lacken. Det fanns en lastbil i den här lacken också. Det var en Scania och var en tankbil. Den hade den här lacken. Jag minns att den var ganska gammal och undrar om den inte kan vara äldre än 1532. Jag vet inte om någon här har bild på den här lastbilen med den här lacken. Tyvärr har jag inget regnummer på den heller så jag kan inte kontrollera hur gammal den var
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jocke Selling

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 15:53:41 PM

Tack för en bra lista! 1532 och 1552 är alltså de äldsta som haft denna lack. Det stämmer faktiskt också bra med min minnesbild. Minns att de som var det äldsta jag såg med den här lacken var just Volvo Säffle i den här generationen

Fast om man ska vara petnoga så minns jag ett fordon till i den här lacken. Det fanns en lastbil i den här lacken också. Det var en Scania och var en tankbil. Den hade den här lacken. Jag minns att den var ganska gammal och undrar om den inte kan vara äldre än 1532. Jag vet inte om någon här har bild på den här lastbilen med den här lacken. Tyvärr har jag inget regnummer på den heller så jag kan inte kontrollera hur gammal den var

Jo den var nog äldre än bussarna, men användes å andrasidan enbart för tömning av busstoaletter.

Mikael T Nilsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 januari 2009, 15:53:41 PM

Tack för en bra lista! 1532 och 1552 är alltså de äldsta som haft denna lack. Det stämmer faktiskt också bra med min minnesbild. Minns att de som var det äldsta jag såg med den här lacken var just Volvo Säffle i den här generationen

Fast om man ska vara petnoga så minns jag ett fordon till i den här lacken. Det fanns en lastbil i den här lacken också. Det var en Scania och var en tankbil. Den hade den här lacken. Jag minns att den var ganska gammal och undrar om den inte kan vara äldre än 1532. Jag vet inte om någon här har bild på den här lastbilen med den här lacken. Tyvärr har jag inget regnummer på den heller så jag kan inte kontrollera hur gammal den var

Jag håller med. Tusen tack för listan!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Niklas Bygdestam

Citat från: Norrortsmicke skrivet 05 januari 2009, 09:32:59 AM




Det slår mig att vi har diskuterat just den här bussen förut här i Buss Snack. Tyvärr minns jag inte vad vi kom fram till då

Jag har i alla fall åkt i antingen denna eller en exakt likadan i UL-trafik någon gång runt just 1990. På den tiden tyckte man att den var fin

Men jag undrar om den verkligen var en permanent UL-buss eller om den bara hade fått lacken ändå för att den började sitt liv just på UL. På bilden går den från Stockholm till Göteborg via Borås och berör inte ens Uppsala län i den turen. Det verkar som om den var mycket ute på andra turer långt utanför vårt län

Det var visst en intressant buss har jag för mig

Regnumret med BBB 412 är för mig lite kul föresten. För mig betyder BBB Bad Boys Blue om nu någon mer än mig minns den musikgruppen när de hade sin storhetstid, dvs ungefär samma tid som bussen var ny ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Göran Westman

Linjen Stockholm-Borås-Göteborg kördes av förare från Uppsala.

Jocke Selling

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 06 januari 2009, 11:59:24 AM
Det slår mig att vi har diskuterat just den här bussen förut här i Buss Snack. Tyvärr minns jag inte vad vi kom fram till då

Jag har i alla fall åkt i antingen denna eller en exakt likadan i UL-trafik någon gång runt just 1990. På den tiden tyckte man att den var fin

Men jag undrar om den verkligen var en permanent UL-buss eller om den bara hade fått lacken ändå för att den började sitt liv just på UL. På bilden går den från Stockholm till Göteborg via Borås och berör inte ens Uppsala län i den turen. Det verkar som om den var mycket ute på andra turer långt utanför vårt län


3163 och 3164 köptes för att användas i veckoslutstrafiken.
Tidigare hade man väl kört med vanhooler i 15-serien.
3163 hann bli lackad i SJ färgerna, medans systern blev målad i swebus/Ul-lackering, mao den första. 3163 Stationerades i Tierp, som körde 866:ans nordliga del. 3164 Blev Uppsalas.
PGA höjden på 3163, vilket gjorde att man inte kom in i dåvarande tvätthallen i Tierp, byttes 3163 mot nylevererade 3270 drygt ett halvår senare. Således körde Tierp veckoslut med 3270, och Uppsala med 3163,3164 samt vid behov 3271. Måndag till Torsdag gick dessa på vanliga UL-omlopp, där de på fredag förmiddagen byttes ut mot lite mindre "lyxiga" reservbussar. Lyxen i dessa bussar bestod i AC, toa och fällbara säten. 3163 och 3164 uppskattades aldrig av Veckoslutsförarna söder ifrån, och  blev aldrig riktigt omtyckta av UL-förarna heller.

Fredrik Mattsson

att 3163 blev i gamla färgerna var väl att nya inte riktigt hade hunnit blivit framtagen och 3163 skulle vara med på
någon bussmässa, eller minns jag helt galet ??? och därför Säffle Karosseri AB stå på kofångaren

Niklas Bygdestam

Citat från: JoSe skrivet 06 januari 2009, 16:29:37 PM
3163 och 3164 köptes för att användas i veckoslutstrafiken.
Tidigare hade man väl kört med vanhooler i 15-serien.
3163 hann bli lackad i SJ färgerna, medans systern blev målad i swebus/Ul-lackering, mao den första. 3163 Stationerades i Tierp, som körde 866:ans nordliga del. 3164 Blev Uppsalas.
PGA höjden på 3163, vilket gjorde att man inte kom in i dåvarande tvätthallen i Tierp, byttes 3163 mot nylevererade 3270 drygt ett halvår senare. Således körde Tierp veckoslut med 3270, och Uppsala med 3163,3164 samt vid behov 3271. Måndag till Torsdag gick dessa på vanliga UL-omlopp, där de på fredag förmiddagen byttes ut mot lite mindre "lyxiga" reservbussar. Lyxen i dessa bussar bestod i AC, toa och fällbara säten. 3163 och 3164 uppskattades aldrig av Veckoslutsförarna söder ifrån, och  blev aldrig riktigt omtyckta av UL-förarna heller.

Men hur länge fanns 3163 och 3164 kvar egentligen? Bytte de län någon gång under sin livstid?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.