SJ-Buss i Göteborg

Startat av Mikael T Nilsson, 07 juni 2008, 11:21:38 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



En nostalgibild från Göteborg. SJ-Buss 2946 har ankommit Göteborg från Kinna som linje 310. Bilden är tagen vid Nils-Ericsonplatsen. Bakom står en Volvo / Van Hool från GDG.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

S Svensson

Om jag minns rätt levererades denna hösten 1988. Troligen i okt. Gick fö ofta på kvällsturen också (avg 21.15).
Denna buss 2946 är lite speciell. Den har nämligen det mesta en buss behöver. Det speciella är att man kombinerat standard. Det finns fällbara säten,Vogel Hamburg,det finns toalett,det finns ZF HP 500 eller 590.
Nr serien innehöll två olika årsmodeller.2941-2943 beställdes till Norrköpin. 2941 gick dit. Men 2942-2943 var på väg och stod i Göteborg då chockbeskedet kom att SJ förlorade trafik. i Nr. Dess fick byte av destinationsskylt och placerade ihop med 2946 i Skene. Men 2942 och 43 hade G7 växellåda med kort spak och denna fungerade inte alltid.
1990 i juni omplacerades 2942,-43,-46 till Ulricehamn. 2946 kom tillbaka ca 1991 och var kvar i Skene tills juni 1995 och omplacerades till Ulricehamn där den var kvar tills 2003. 2941 blev inte trogen Norrköping utan flyttades söderut till Jönköping och sedan till Gislaved och den fick då gå ihop de de övriga 3 på linjen Gislaved-Göteborg. (linjen kortas fö av till Tranemo 15 juni 08,lhm i olika län kommer inte överens).
2946 var trots allt tekniskt sett bättre än årsmodellen året efter. 2942 och 2943 gick ibland till Stockholm eller Uppsala från Göteborg. 2941 gick ibland Jönköping-Stockholm. Men 2946 var trogen Skene,Bygärde,Övattnet och vad nu hållplatserna heter.


Walter

Citat från: S Svensson skrivet 07 juni 2008, 21:15:11 PM
Om jag minns rätt levererades denna hösten 1988. Troligen i okt. Gick fö ofta på kvällsturen också (avg 21.15).
Denna buss 2946 är lite speciell. Den har nämligen det mesta en buss behöver. Det speciella är att man kombinerat standard. Det finns fällbara säten,Vogel Hamburg,det finns toalett,det finns ZF HP 500 eller 590.
Nr serien innehöll två olika årsmodeller.2941-2943 beställdes till Norrköpin. 2941 gick dit. Men 2942-2943 var på väg och stod i Göteborg då chockbeskedet kom att SJ förlorade trafik. i Nr. Dess fick byte av destinationsskylt och placerade ihop med 2946 i Skene. Men 2942 och 43 hade G7 växellåda med kort spak och denna fungerade inte alltid.
1990 i juni omplacerades 2942,-43,-46 till Ulricehamn. 2946 kom tillbaka ca 1991 och var kvar i Skene tills juni 1995 och omplacerades till Ulricehamn där den var kvar tills 2003. 2941 blev inte trogen Norrköping utan flyttades söderut till Jönköping och sedan till Gislaved och den fick då gå ihop de de övriga 3 på linjen Gislaved-Göteborg. (linjen kortas fö av till Tranemo 15 juni 08,lhm i olika län kommer inte överens).
2946 var trots allt tekniskt sett bättre än årsmodellen året efter. 2942 och 2943 gick ibland till Stockholm eller Uppsala från Göteborg. 2941 gick ibland Jönköping-Stockholm. Men 2946 var trogen Skene,Bygärde,Övattnet och vad nu hållplatserna heter.



De övriga tre i Gislaved var väl 2953-55?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

2953 gick i Gislaved från början medan 2954 och 2955 var placerade i Eksjö om jag minns rätt och sedan flyttade till Gislaved.
2953 råkade få vänstra sidan skrapad i Kinna då en traktor med utfällda ben skrapade sidan.(Nedanför Mc Donald vid nuv pizzerian.Det fanns en mur på andra sidandär nuv väg går nu)

MEN 2953/24/55 hade inte toalett och de hade inte heller 7,o m axelavstånd.(B10M65 alltså)
2941 hade alltså 7,o m axelavstånd även om denna också gick i Gislaved.Efter Norrköping och Jönköping alltså.

Jag har inte pappren tillgängliga vad gäller leveransen. Det gällde alltså ledbussar,boggiebussar, enkelaxlade med 7,0m;6,5m;6,0m och 5,0m De båda sistnämnda i enstaka exemplar.

Walter

Citat från: S Svensson skrivet 11 juni 2008, 21:49:58 PM
2953 gick i Gislaved från början medan 2954 och 2955 var placerade i Eksjö om jag minns rätt och sedan flyttade till Gislaved.
2953 råkade få vänstra sidan skrapad i Kinna då en traktor med utfällda ben skrapade sidan.(Nedanför Mc Donald vid nuv pizzerian.Det fanns en mur på andra sidandär nuv väg går nu)

MEN 2953/24/55 hade inte toalett och de hade inte heller 7,o m axelavstånd.(B10M65 alltså)
2941 hade alltså 7,o m axelavstånd även om denna också gick i Gislaved.Efter Norrköping och Jönköping alltså.

Jag har inte pappren tillgängliga vad gäller leveransen. Det gällde alltså ledbussar,boggiebussar, enkelaxlade med 7,0m;6,5m;6,0m och 5,0m De båda sistnämnda i enstaka exemplar.

SJ-buss beställde väl stora mängder Säffle-byggen i 27 - 29 serierna. Större delen av serierna ockuperades av Säffle i alla möjliga varianter. 2931 åkte jag ofta på Expresslinjen Jö-M 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mikael Blom

Citat från: Walter skrivet 11 juni 2008, 22:09:33 PM
SJ-buss beställde väl stora mängder Säffle-byggen i 27 - 29 serierna. Större delen av serierna ockuperades av Säffle i alla möjliga varianter. 2931 åkte jag ofta på Expresslinjen Jö-M 

Då får jag väl bjuda på en bild på 2931, nylevererad vid SJ depån på Haga 7 nov 1988. Gick i trafik på 325:an till Västervik till 1992 och sedan på 833:an till Helsingborg, senare Malmö.
Åtskilliga mil har tillbringats bakom ratten i denna Säffle. Tyvärr förfulades den med Swebus-lack ett par år senare.

/Micke


Mikael T Nilsson

Tack för intressanta inlägg och uppgifter. Och tack för bilden på 2931. Fotograferade själv denna vagn i Västervik på linje 325 1988.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

Någon som vet var 2931 tog vägen efter Jö? Såg den på Malmödepån några gånger men vet inte om det var mellan turerna på 833.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 07 juni 2008, 21:15:11 PM
Om jag minns rätt levererades denna hösten 1988. Troligen i okt. Gick fö ofta på kvällsturen också (avg 21.15).
Denna buss 2946 är lite speciell. Den har nämligen det mesta en buss behöver. Det speciella är att man kombinerat standard. Det finns fällbara säten,Vogel Hamburg,det finns toalett,det finns ZF HP 500 eller 590.
Nr serien innehöll två olika årsmodeller.2941-2943 beställdes till Norrköpin. 2941 gick dit. Men 2942-2943 var på väg och stod i Göteborg då chockbeskedet kom att SJ förlorade trafik. i Nr. Dess fick byte av destinationsskylt och placerade ihop med 2946 i Skene. Men 2942 och 43 hade G7 växellåda med kort spak och denna fungerade inte alltid.
1990 i juni omplacerades 2942,-43,-46 till Ulricehamn. 2946 kom tillbaka ca 1991 och var kvar i Skene tills juni 1995 och omplacerades till Ulricehamn där den var kvar tills 2003. 2941 blev inte trogen Norrköping utan flyttades söderut till Jönköping och sedan till Gislaved och den fick då gå ihop de de övriga 3 på linjen Gislaved-Göteborg. (linjen kortas fö av till Tranemo 15 juni 08,lhm i olika län kommer inte överens).
2946 var trots allt tekniskt sett bättre än årsmodellen året efter. 2942 och 2943 gick ibland till Stockholm eller Uppsala från Göteborg. 2941 gick ibland Jönköping-Stockholm. Men 2946 var trogen Skene,Bygärde,Övattnet och vad nu hållplatserna heter.



2941 slutade sina dagar i Ystad som skolbuss innan den försvann från Sverige.
I branschen i 40 år