Veteranbusstreff i Molde: bussar 1928 - 1935

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 maj 2008, 19:49:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Denna buss köptes av Ole A Eide, Glomset. Den gick på linje Glomset-Valle-Brusdal-Ålesund. Eide byggde själv det ursprungliga karosseriet. Bussen blev sedan ombyggd till lastbil och den nuvarande karossen byggdes 2005-2006 av nuvarande ägaren efter bilder.


Den här bussen köptes från början av Vegsundsruten, som själva byggde karossen. De körde Vegsund-Spjelkavik-Ålesund. Den gick i trafik på denna linje till 1954 (!), även om de senaste åren som godsbil. Sedan blev den traktor innan RHF-medlemmar hittade den 1991 och gjorde i ordning den till år 2000 och veteranbussträffen i Ålesund. Den fick i Molde pris för Bästa buss före 1930.


Denna buss köptes av Autobuss i Trondheim. År 1944 såldes den till Eidsvåg Auto, då driven av gengas. Sedan kom den till Vistdalsruta, och när Veøy Buss i Åndalsnes övertog denna hamnade bussen hos dem.


Den här bussen köptes av Ole A Eide och finns fortfarande kvar i familjen Eides ägo. Den gick Ålesund-Glomset fram till början av 1950-talet. Sedan dumpades den i en myr, där den blev upphämtad av nuvarande ägaren jämte några kompisar. Blev klar igen 2006. Fick priset som bästa buss 1930-1939.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 maj 2008, 19:49:56 PM


Denna buss köptes av Autobuss i Trondheim. År 1944 såldes den till Eidsvåg Auto, då driven av gengas. Sedan kom den till Vistdalsruta, och när Veøy Buss i Åndalsnes övertog denna hamnade bussen hos dem.




Det är väl inte så mycket på den här bussen som är från -31. Enligt RHF:s Bergförteckning karosserades den först 1938 och fronten ombyggdes 1951 men jag tycker hela bussen har 50-talsutseende bl a med gummiinfattade fönster.
Tack för trevliga bilder, förresten, det lär väl komma några till också.

/GL

Björn Forslund

Federalen ser väldigt smal ut? Synvilla? Är det längsgående bänkar i den?
Synd att man inte hann med denna träff!
/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 19 maj 2008, 22:37:23 PM
Det är väl inte så mycket på den här bussen som är från -31. Enligt RHF:s Bergförteckning karosserades den först 1938 och fronten ombyggdes 1951 men jag tycker hela bussen har 50-talsutseende bl a med gummiinfattade fönster.
Tack för trevliga bilder, förresten, det lär väl komma några till också.

/GL

Helt riktigt. En noggrannare läsning av utställningskatalogen ger vid handen att den efter en kollission runt 1950 fick ny front med ny utformning hos Brødrene Solheimdal. Resten av karosseriet skall dock se ut som det gjorde 1944 när den såldes från Trondheim. Inga uppgifter i katalogen om att den skulle ha karosserats först 1938 men man RHF:s förteckning är säkert rätt.
Detta är alltså en parallell till Klubb Gamla 45:an Volvo B513 SKV från 1945 (SJ 850) , som fick ny front i slutet av 1950-talet.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 19 maj 2008, 22:46:25 PM
Federalen ser väldigt smal ut? Synvilla? Är det längsgående bänkar i den?
Synd att man inte hann med denna träff!
/Björn

Stämmer bra det. Den är enligt katalogen bara 190 cm bred (och 790 cm lång). Det är i varje fall inte genomgående längsgående bänkar i den, vilket framgår av näsorna placering om man tittar noga på bilden. Möjligen är det längsgående på ena sidan. Eller också är det Discover Style eller Bus4you: sittplatser 1+2.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Är de främre positionsljusen röda på T-3493, eller ser det bara så ut?
Intressant att jämföra dessa färger med våra egna blå.