Busskörning på Keolis

Startat av Sanna, 08 februari 2024, 10:10:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sanna

Har precis tagit busskörkortet och gjort mitt ykb-prov och ska börja köra buss för keolis i björknäs med linjekännedoms utbildning från måndag.
Ser fram emo det efter att ha jobbat inom järnvägen i 44 år så sadlar jag om.
Måste säga att det hedrar keolis att de vågar satsa på en som är så nära pension, jag har för avsikt att jobba så länge jag är frisk och tycker det är roligt. Viket kommer innebära längre än till 65 år.
Dock tror mina gamla arbetskamrater att jag kommer tillbaka till dom, fast det kan de nog glömma!
Utbildningen betalades av Keolis och även lön under den, fick utbildningen i ett tre månaders komprimerad kurs på yrkesakademin i farsta strand..
Mycket bra lärare och skola..Funderar på att åka dit och hälsa på dom så här efteråt...
Är nu bunden till keolis i ett år och sedan funderar jag på att söka mig till bussgaraget i tyresö, bor ju på gångavstånd dit...
Gissa om att jag kommer njuta av ett jobb utan fysisk ansträngning som det var på järnvägen...

zjbus


Fredde

Det låter som ett bra val med Björknäs, väldigt varierande linjer och miljöer.
Jag jobbade med flera olika funktioner i Nacka/Värmdö under åren 2005-2018 men har sedan dess lämnat bussbranchen.

Lycka till med busskarriären!

Sanna

Citat från: zjbus skrivet 08 februari 2024, 10:23:57 AMLycka till!  :)
Tackar..ser fram emot det med tillförsikt, nu måste man rensa hjärnan från allt vad järnväg heter..

Sanna

Citat från: Fredde skrivet 08 februari 2024, 15:43:50 PMDet låter som ett bra val med Björknäs, väldigt varierande linjer och miljöer.
Jag jobbade med flera olika funktioner i Nacka/Värmdö under åren 2005-2018 men har sedan dess lämnat bussbranchen.

Lycka till med busskarriären!
Tackar, tror jag kommer stormtrivas där..

Sca.CN113

Vilka linjer kör Björknäs och vilka linjer kör Charlottendal?

Mvh

elliot

Vad jag vet kör de typ samma, kan möjligtvis vara så att exempel linje 462 och 469 endast körs av Charlottendal.

Kvarne

Citat från: Sanna skrivet 08 februari 2024, 10:10:33 AMGissa om att jag kommer njuta av ett jobb utan fysisk ansträngning som det var på järnvägen...

Du har helt rätt i att det må vara mindre fysisk ansträngning i vår bransch. Men jag känner lite att du kanske har en övertro på det här. Du behöver vara beredd på tuffa arbetspass, långa dagar med för få pauser som ger tillräckligt andrum. Stress finns hos oss, men det blir lite personligt vad som stressar dig. Vissa upplever stress genom den försening du ligger på som visas på Buss-PC-skärmen. Andra blir stressade av trafiksituationerna vi dagligen måste tackla.

En annan sak du bör vara beredd på är att du kan börja ditt pass på ett ställe och sluta på ett helt annat ställe. Att sedan då ta dig tillbaka till där du har bilen parkerad är ditt problem att lösa och det får du inte betalt för.

Just detta kan skilja sig från depå till depå hur upplägget är. Keolis har haft mycket detta fenomen, särskilt på södra sidan. Transdev har garage där du alltid börjar och slutar i depå och du har dessutom samma vagn hela passet vilket är en klar stark fördel.

Jag vill inte säga att det är ett dåligt jobb, det är det inte om du älskar att köra, men det finns både bra saker och dåliga saker i vår bransch. Och på mina 16 år vid ratten så kan jag säga att det inte går åt rätt håll tyvärr och detta bör du ha i ditt medvetande så du inte blir överrumplad. Viktigt att tänka efter på är också hur du vill ha dina arbetsdagar....Det vill säga, är du en förare som egentligen inte vill komma så långt när du kör utan mest lasta vid en större station och köra hem folket i närheten? -Då är Kallhäll ett bra område.

Vill du istället verkligen få variation på körningarna med mycket långa linjer, då skulle jag säga Norrort, Norrtälje, Delvis Nacka-Värmdö.

Spännande körningar i stressad stadsmiljö, med möjlighet att kanske skjutsa en och annan kändis samt ofta återkommande omläggningar pga evenemang? -Välkommen till City.

Trivs du bäst med kvarterslinjer i nära oftast lugnare förort? Då är Nyboda ett bra svar.

Det här är en aspekt man kanske inte direkt funderat över när man är ny, men blir du kvar är det värt att skänka en tanke över för att öka på trivseln.

Alldeles oavsett nu så önskar jag dig Varmt Välkommen till vår bransch! Hoppas såklart att du stannar kvar även efter att de första månaderna är över, vi behöver många förare och gärna fler kvinnor! Kör försiktigt och ha kul! Glöm inte att hälsa på resenärerna och gärna önska dem en trevlig fortsatt dag/kväll vid avlämning vid slutstation!  :)  ;)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Robert Brink

Rekommenderar Björknäs, jag är där nu och ska strax plocka ut en buss. Blandad körning och så hinner du köra Volvo B9 innan dom försvinner, sista bussen som känns lite som det var förr. :) Men även om man tillhör Björknäs, så kan man köra i Charlottendal också när behovet finns.

Annars trivdes jag väldigt bra när jag körde i City, visst man kommer sällan upp i 50 km/h, men trevliga miljöer och fart och fläkt hela dygnet.

//R