Ringlinjer i SL-land

Startat av Nico, 27 juni 2019, 11:29:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Vad har Hastus och tomkörning med att invänta försenad anslutning att göra?

Sedan finns väl fortfarande skrivningen "inväntar försenad anslutning så länge som bussen kan avgå i tid på nästkommande tur eller ankomma i tid till annan anslutning"

När det gäller sista turen för trafikdygnet är det sällan ett problem om det saknas retur där och annars är jag ganska övertygad att man löser det ändå.

Huvudsaken är ju att det kommuniceras att anslutningen är försenad och hur mycket, är anslutningen 20 min försenad vid 30 min trafik finns det ingen anledning att vänta alls utan gränsen bör nog ligga runt 10 minuter (om det inte spricker på returen) vid timmestrafik kan man kanske vänta 15 minuter med samma premisser och därefter ordna ersättande trafik upp till typ 30-40 min försening, sedan blir det att vänta på nästkommande tur

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 30 juni 2019, 20:00:08 PM

Hur förklara detta för strandade resenärer om busschauffören är ovan och Hastus har lagt en tomkörning som inte är i paritet med detta?
Har svårt att tro att en resegarantiansökan inte skulle bli beviljad i dessa fall oavsett.../Ulf

Det viktiga är väl att busschauffören är medveten om detta och att det står i förarspecen i de avtal detta gäller. Just så att kontakt tas med trafikledningen - men egentligen är ju det ovända som bör kunna gälla i dag. Alla tåg och egna bussar är ju synliga och trafikledningen ska ju därmed lätt kunna se om exempelvis ett tåg är så försenat att några av reglerna träder in och då själv kunna ta kontakt med aktuell förare med instruktioner. Om det blir beordrad övertid, eller om man ska hitta någon flexbuss (eller någon ingående som kan ta nästa tur - eller invänta förseningen är ju då något som trafikledningen ska kunna styra. 

Poängen var väl att man inte skulle behöva bekosta resan själv för att senare få ersättning. Det vill säga att man kanske missbrukar lösningen och istället låter resenärerna söka resegaranti och få ordna resan själv. Men naturligtvis agerar väl Trafikförvaltningen ifall man skulle göra det för ofta. 









Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Citat från: Lars_L skrivet 30 juni 2019, 21:58:24 PMAlla tåg och egna bussar är ju synliga och trafikledningen ska ju därmed lätt kunna se om exempelvis ett tåg är så försenat att några av reglerna träder in och då själv kunna ta kontakt med aktuell förare med instruktioner.

Busstrafikledningarna i SL-land styr i huvudsak när de är medvetna (varskodda) om förseningar etc. så ur den synvinkeln är det inget problem. Normalt inkommer den infon från förare som ser det på de stortavlor som sitter på master eller liknande vid framförallt pendeltågsstationerna. Det brukar för det mesta fungera bra då förarna har koll på just sitt geografiska område. Detta med tågpassning och andra finurligheter ska normalt även ingå i bla. linjeutbildningen på respektive trafikområde. Här tror jag dock tyvärr man missar en del numera då dessa utbildningar verkar blir allt kortare.

Däremot följer, mig veterligt, inte busstrafikledningarna aktivt hur all pendeltågs- och annan spårtrafik ligger till tidsmässigt. Visserligen är det en del år sedan, men när jag satt som trafikledare hade man normalt sett inte bemanning för att hålla koll även på tågen. I synnerhet inte på nätter/helger och så mycket tror jag inte förändrats, snarare har det tvärtom nog slimmats än mer. Direkt teknikstöd finns primärt för att se det egna bolagets fordon hos respektive busstrafikledning, däremot inte spårtrafik. I övrigt finns det vissa gemensamma (där trafikledningarna för spår, buss, viss sjö, Radio Stockholm mfl. deltar) chat-funktioner mm. som informatörerna brukar hålla koll på. Är det riktig kris någonstans så brukar man i bästa fall även ringa till varandra.

Är det då något som sticker ut så håller informatörerna då koll och meddelar trafikledarna som agerar i mån av möjlighet. För att kolla hur tex. pendeltågen ligger till så är det mera uppkoppling mot Trafiken.nu eller SL:s hemsida som gäller, men vad jag vet så har busstrafikledningarna alltså ingen direktfeed vad gäller spårtrafik. Sen har nog tyvärr inte heller alla trafikledare koll på vad detta med passning innebär. Jag har varit med om kollegor som inte riktigt förstått vad det innebär när en förare i tex. Ösmo ropar in och meddelat att pendeln ankommer -10 minuter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 01 juli 2019, 01:04:05 AM
Däremot följer, mig veterligt, inte busstrafikledningarna aktivt hur all pendeltågs- och annan spårtrafik ligger till tidsmässigt. Visserligen är det en del år sedan, men när jag satt som trafikledare hade man normalt sett inte bemanning för att hålla koll även på tågen. I synnerhet inte på nätter/helger och så mycket tror jag inte förändrats, snarare har det tvärtom nog slimmats än mer. Direkt teknikstöd finns primärt för att se det egna bolagets fordon hos respektive busstrafikledning, däremot inte spårtrafik. I övrigt finns det vissa gemensamma (där trafikledningarna för spår, buss, viss sjö, Radio Stockholm mfl. deltar) chat-funktioner mm. som informatörerna brukar hålla koll på. Är det riktig kris någonstans så brukar man i bästa fall även ringa till varandra.


Nu brukar ju inte skyltar sitta så bra alltid för att förare lätt ska se och de är ofta trasiga. Tänkte väl inte heller att ledningen skulle ta ngt aktivt när det är de vanliga reglerna som gäller, utan just för de med utökat passningskrav.

Idag erbjuder ju SL även för allmänheten api där man ser vad all spårbunden trafik finns och för pendeltågen ligger ju mtr:s app öppen också. För mig skullle det nog vars naturligt även som förare att ta en titt där om man har extra regler för passning på en linje. Hade jag jobbat på trafikledning är ju också en sådan skärm ovärderlig och skulle ju räcka med att ha som flik på vanliga datorn. Men visst - är det många trafikområden man ska leda, så kan det ju bli lite svårt att hänga med, samt förstås om det är kaos i tågtrafiken.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Sedan Trafikverket övertog ansvaret och underhållet för de stora och högt placerade tidsangivelsetavlorna vid pendeltågsstationerna så fungerar de bättre. De ska ju även normalt sitta så de är någorlunda synliga från olika håll. På vissa stationer sitter det två. Vad gäller api:er för detta så lär det väl användas i vissa lägen. Kanske framförallt utav just informatörer. Det är ju dock inte alltid fritt att ladda ned extern programvara till en företagsdator, men bör inte vara något större problem att be att IT-avdelningen ordnar om man inser behovet.

För förarnas del så finns det ju sedan vissa som inte ens har smarta telefoner. Arbetsgivarna har ju även begränsade möjligheter att begära att förarna ska använda sina personliga nallar till detta. Graden av engagemang skiljer sig oxå mellan olika förare. Däremot finns det ju ett rudimentärt stöd i BussPC som inte alls verkar användas nu. Däremot kommer detta säkert bli enklare i takt med de nya skärmar mm. som entreprenörerna själva får ta fram och implementera från och med E31/32. Där kan man lägga in ganska mycket som man anser sig behöva. Ett krux med det är dock att det inte får bli för mycket och det får inte påverka trafiksäkerheten i så fall.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Även MTR:s egna app går ju att nå från extern hemsida, liksom även SL:s så man behöver inte ladda ner något program. Fördelen med att använda dessa är ju att man inte bara får den förväntade förseningen, utan också vilken station tåget befinner sig på för tillfället. Om trafikledarna använder en sådan kan man ju mycket bättre läsa trafiken och planera i tid, än att alla förare hör av sig när tåget inte inkommit, eller får senare problem med spruckna pauser/ avlösningar etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Visserligen, men med dagens bemanning och uppdrag så hinner trafikledarna normalt inte med även detta, alltså inte ens om de skulle vilja. Att förarna då istället uppmärksammar trafikledningarna är inte utan problem, men sannolikt ändå en ganska effektiv metod som man kanske kan kalla för den näst bästa.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman