H31 på Klarabergsviadukten

Startat av Mr G, 03 juni 2022, 14:09:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Citat från: K R skrivet 04 juni 2022, 20:38:36 PM
Hej!

Som synes på den länkade bilden på en H33 hade denna typ fler ventilationsfönster på övervåningen som vinklades inåt bussen vid öppning, för övrigt av samma modell som på H31.

Den första vagnen i H33-serien, 4281, hade dylika ventilationsfönster i samtliga sidofönster på övervåningen, alltså även i de två fönstren längst bak.
Då 4281 krockskadades svårt i frontpartiet redan innan övergången till högertrafik när den trafikerade den högeranpassade linjen 137 hamnade sedan övervåningen på 4292.
Denna hade i sin tur fått övervåningen skadad i samband med att bussen sökte passera under T-banans låga viadukt vid Kristineberg under inryckning till Hornsbergshallen.

En annan detalj som särskiljer överbyggnaden på 4281 och senare 4292 är ventilen över frontrutorna på övervåningen som är i princip kvadratisk gentemot de övrigas mer rektangulära utförande.

mvh K R

Olyckan med H33 4292 då den krockade med Drottningholmsvägens viadukt över Nordenflychtsvägen alldeles intill Kristinebergs tunnelbanestation ägde rum 1969. En ganska omtalad "fadäs" bland förarna i Hornsberg flera år efter incidenten. ;)

Ingen person kom till skada i samband med olyckan:

https://medier.publicwebsites.se/ponIltIpIv-1638513527/media/Nyteknik/f9qgkt-sdl6mSZPK2Dg2M-nh.jpg/alternates/FREE_480/sdl6mSZPK2Dg2M-nh.jpg