Två Capitoler vid Sollentuna stn

Startat av Hasse L, 30 december 2021, 13:29:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


SL H24 5445 och 5451.

Gunnar D

Tack för denna bild! 5445 har jag nog inte sett någon bild på sedan den högerombyggdes.
Men juli månad är det väl knappast med de höstfärgerna.

Mvh Gunnar

toddetoddelito

Så trevlig bild! Visste inte att Capitoler också gick här. Tack så mycket!

Var linjernas sträckningar samma (eller liknande) som idag?

K R

Hej!

Fin bild på två vid tiden sinsemellan avvikande capitoler!

5445 förefaller ha original nummerrullar på första och andra bandet samt en nyinsatt sifferrulle i ett avvikande typsnitt där det från början fanns en bokstavsrulle.
5451 har för sin del begåvats med nummerrullar i ett mindre typsnitt a la essingecapitolerna H23.
Frontmålning med eller utan det horisontella vita bandet uppvisas även.

H24 5451 har tidigare diskuterats här på forumet av ett par andra anledningar.
Någon som minns vad det var som var utmärkande med den vagnen?

mvh K R


zjbus

Mr H presenterade en bildgåta om det i okt. 2009 och du KR svarade ju rätt: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=28631.0

Gunnar D


K R

Hej!

Rätt svarat zjbus och Gunnar D!

Citerade textstycken från den av zjbus länkade tråden:

Mr H: *Det var den H24 som prototypombyggdes för högertrafik redan 1963 eller 1964 (bussen är levererad 1962!).

K R:  *Avbärarlisten i nederdelen på vagnssidan går på de andra H24:orna bara mellan hjulaxlarna,
          här på 5451 har den även en sektion framför framaxeln till fronten.


K R:  *H24 hade denna främre sidoavbärarlist när de levererades 1962, liksom f ö H19 och H21-H23.
          Efter att 5451 som första Capitol hade byggts om till högerutförande togs tydligen beslutet
          att slopa denna detalj vid ombyggnaden av resterande vagnar av typerna H23 och H24.
          Samtidigt med prototypombyggnaden av 5451 levererades sista serien av Capitoler till SS (H30).
          Dessa saknade denna avbärarlist från leverans.


mvh K R

david96

Bilden på de bussarna togs inte i juli!
De är tagna i höstas den tiden.

zjbus

Vi får väl förutsätta att Hasse vet när han tog fotografiet, varför menar du att fotografiet är taget på hösten och inte 18 juli 1972?

roggek

Tittar man på träden så måste Sollentuna haft någon sjuklig markförändring, ovanligt torr sommar, eller så är träden höstgula av någon annan orsak.
Bilden kan m a o inte vara tagen i juli...

zjbus

Ok, kunde vara intressant om Hasse L kunde kommentera hur det var, är fel datum noterat?

Bältes-Assar

Det ser ut som att skuggorna går nästan vinkelrätt över körbanorna vilket innebär att bilden måste vara tagen lite innan 18 tiden, kanske 17-17.30. (Obs. 1972 fanns inte sommartid)

Och skuggorna är långa, så det är nära solnedgången. Om det är i mitten av september så var solnedgången strax efter klockan 18, så jag gissar att Hasse helt enkelt har råkat skriva 18/7 när han menade 18/9. Lövens färg och att det är lite löv i luften men de flesta är kvar på träden stärker också den teorin tycker jag.

Hasse L

Har inte tillgång till diabilderna på över en vecka, så jag kan inte kontrollera datum. Tar bort bilden så länge. /H

Bältes-Assar

Ja det här gjorde vi ju bra!  ;)

Gott nytt år Hasse, det är en fin bild i alla fall.

zjbus

Citat från: Hasse L skrivet 31 december 2021, 21:41:31 PM
Har inte tillgång till diabilderna på över en vecka, så jag kan inte kontrollera datum. Tar bort bilden så länge. /H
Tycker inte du ska ta bort din fina bild p.g.a. att det ev. står fel tidpunkt på den, bilden på Capitolerna är väldigt fin och det är irrelevant när du tog den.