Huvudmeny

2x225 i Skåne...

Startat av Ulf Berlin, 20 april 2021, 21:55:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...i samma hörna av länet ;)
I Ängelholm finns hållplatsen för den"vanliga"Skånetrafiks 225an mot Höganäs...

...och vid stationen i Båstad 23 km norrut finns ytterligare en 225a`s skylt



Denna linje körs dock av Hallandstrafiken och här ankommer Nobina 4264 för att avgå mot Laholm.
(Intressant är att denna 225a inte finns med över linjerna i Båstads kommun hos Skånetrafiken,men däremot linje 226 till Laholm över Skottorp
och detta beror troligen på att linjen är hyfsad nyförlängd från Skummelövsstrand till Båstad,eller så handlar det om att Skånetrafiken inte kan handha 2 lika linjenummer?)
På vägen in mot Laholm passeras dessa 2 hållplatser :)


(För oss tågdiggare som har varit i Hamburg :D)
I Laholm sågs dessa Nobinavagnar:

4197 vid Bussstn

4246 vid järnvägsstationen
Bilderna tagna 13 april i år

I SL land finns ju 8xx linjer i både Södertälje,Tyresö/Handen och uppe i Norrtälje,men det är liite längre än 23 km emellan dom...
Finns detta sammanträffande någon annanstans i landet och då tänker jag inte på"stadsbussar"som har linjenummer 1,2 o s v ?/Ulf



Lulebussen

Här i Luleå har vi LLT:s linje 10, Hertsön-Storheden och Länstrafikens linje 10, Kiruna-Luleå, samt LLT:s linje 14, Rutvik-Centrum och Länstrafikens linje 14, Piteå-Luleå.

virtual1

Tycker det är lite lustigt att man som i t.ex. SL-land inte skriver ut länsbolaget (t.ex. UL eller LT) framför linjenumret på skylten då linjen inte tillhör Skånetrafiken i Båstad.

Bussmicke

Det är just det SL gjorde tidigare. LT 702, UL 857

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Carl Eric

Citat från: Bussmicke skrivet 21 april 2021, 09:23:25 AM
Det är just det SL gjorde tidigare. LT 702, UL 857

//Bussmicke
www.bussmicke.se



På hållplatsskyltarna i Hallstavik står det fortfarande UL vid 805 och 857 (minns inte om det är före eller efter)
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Ersa

Det är lite olika. Oftast står bokstäverna UL efter linjenumret, som om de vore suffix som X, C, H och V. Även längsmed 808:ans färdväg i Norrtälje kommun är det mestadels så.
På vissa andra håll, som på SL-hållplatsen Ingeborgsby, som ligger i Uppsala län men som bara trafikeras av SL 648 två gånger per skoldag, finns gamla UL-loggan nere på det vita fältet.
Genomsnittsresenären bryr sig dock inte nämnvärt vilken huvudman linjen tillhör. Att blåa 677 tillhör SL är inte något som de flesta har koll på heller, så de försöker blippa UL-kort och skanna UL-appbiljetter i den varenda dag. Linjenumret och färgen på bussen är helt enkelt helt ointressant för de flesta.