Wasatrafiks garage i Trångsund mars 1987

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 december 2009, 18:29:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

I samband med reportaget om Wasatrafik så gjorde jag också lite om Wasatrafiks verksamhet i Stockholm - eller snarare Trångsund i Huddinge kommun. Ja, Trångsund tillhör faktiskt Huddinge fast det ligger utmed Nynäsbanan.
Det här garaget tillhörde från början Hellgrens-koncernen i Skellefteå, som för sin turist- och utlandstrafik använde namnet Continentbus medan den mer lokala och regionala trafiken kördes under namnet Skelleftebuss. Någon gång i slutet av 1970-talet fick garaget besök av "ägaren till ett stort bussbolag i Dalarna" som ville se om han kunde tvätta de bussar de körde till Stockholm där. Visade sig dock att mannen från Dalarna var ganska måttligt intresserad av själva tvättanläggningen men så mycket mer av allt annat, som han till synes inte hade med att göra. En tid efteråt meddelades att han köpt hela anläggningen. Mannen var Olle Mats, vd för Wasatrafik. Och snart byttes Continentbus-skylten ut mot Wasatrafiks. Verksamheten såldes sedan till Swebus och i dag är namnet Wasatrafik bara historia.
Anläggningen finns dock kvar och används numera av Traveller Buss, ägt av Bergkvarabuss.



Som synes av bilden hyrdes en del platser ut till Sirius Buss.



Jag har inte lyckats identifiera CF-en på bilden. Kan det vara 410, alltså den som i dag ägs av SvOf och har återfått sitt gamla SJ-nummer 0168 liksom SJ:s färger. I mars 1987 fanns det inte så många CF-ar i denna färg kvar hos Wasatrafik.
Det vita som syns på marken kallas snö och var vanligt förr i världen ända fram till slutet av mars. Vintern 1986-1987 var dessutom en mycket besvärlig vinter.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Klint

Två H80 också!
Som får representera den första resp. sista varianten av lacker (dessa övertogs ju från SJ och var ursprungligen orange).
Vagnar som målades om tidigt fick grått tak och hög midjelinje medan den bortre är en senare variant med rött tak, lägre midjelinje och helröda dörrar. Också en av relativt få vagnar som fick igensatta hörnfönster.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 december 2009, 22:50:45 PM
Två H80 också!
Som får representera den första resp. sista varianten av lacker (dessa övertogs ju från SJ och var ursprungligen orange).
Vagnar som målades om tidigt fick grått tak och hög midjelinje medan den bortre är en senare variant med rött tak, lägre midjelinje och helröda dörrar. Också en av relativt få vagnar som fick igensatta hörnfönster.


Wasatrafik behöll denna lackering under de år de hade kvar bussarna. Kan väl ha rört sig om två-tre år. Sedan blev de närmast övertaliga eftersom SL började köra det mesta på linje 810 i egen regi.
Utmärkta bussar på 810-an, de absolut bästa linjevagnarna som gick där men det är klart att turistbussarna var att föredra.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Fanns det inte två ledvagnar B-10:or hos Wasatrafik vid denna tidpunkt, 405-06?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 02 december 2009, 23:47:56 PM
Fanns det inte två ledvagnar B-10:or hos Wasatrafik vid denna tidpunkt, 405-06?

/Peter

Jovisst, två Volvo B10M Säffle som främst användes i trafiken som körde till örlogsbasen på Muskö.
Wasatrafik Stockholm hade ytterligare två ledbussar: en fd Volvo B58 Hägglund från Göteborgs Spårvägar och en Mercedes Delta från Valbo Buss. Möjligen fanns dock inte dessa i mars 1987.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredrik Klint skrivet 02 december 2009, 22:50:45 PM
Två H80 också!
Som får representera den första resp. sista varianten av lacker (dessa övertogs ju från SJ och var ursprungligen orange).
Vagnar som målades om tidigt fick grått tak och hög midjelinje medan den bortre är en senare variant med rött tak, lägre midjelinje och helröda dörrar. Också en av relativt få vagnar som fick igensatta hörnfönster.




Trevliga bilder, Staffan! H80-bussarna var 6880 (se bild) och 6809 eller 6839. Minns inte vilken. Den senare hade i alla fall reg.nr. ALX 908 enligt en bild jag har.

På bilden kör f.d. 6880 på SL:s dåvarande Råstalinje 510 (Djursholms Ösby-Brommaplan). Denna linje är numera historia. Hållplatsen där bussen stannat hette då Inverness, idag heter den Mörbylund.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Norrortsmicke skrivet 03 december 2009, 16:47:28 PM


Trevliga bilder, Staffan! H80-bussarna var 6880 (se bild) och 6809 eller 6839. Minns inte vilken. Den senare hade i alla fall reg.nr. ALX 908 enligt en bild jag har.

På bilden kör f.d. 6880 på SL:s dåvarande Råstalinje 510 (Djursholms Ösby-Brommaplan). Denna linje är numera historia. Hållplatsen där bussen stannat hette då Inverness, idag heter den Mörbylund.

Det skall vara ALX 900 men det konstiga är att jag också i mitt fotoregister har antecknat ALX 908. Men det är en prick mitt i nollan så att den vid hastigt påseende såg ut som 8 i stället för 0.
ALX 900 = SJ Buss 0809 > SL 6809 > Wasatrafik 411
AFC 131 = SJ Buss 0880 > SL 6880 > Wasatrafik 412
Vilken som är vilken  på min bild har jag inte lyckats reda ut, men med hjälp av det igensatta bakfönstret är det säkert någon som lyckas med det också.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ola Almquist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2009, 18:29:11 PM
I samband med reportaget om Wasatrafik så gjorde jag också lite om Wasatrafiks verksamhet i Stockholm - eller snarare Trångsund i Huddinge kommun. Ja, Trångsund tillhör faktiskt Huddinge fast det ligger utmed Nynäsbanan.
Det här garaget tillhörde från början Hellgrens-koncernen i Skellefteå, som för sin turist- och utlandstrafik använde namnet Continentbus medan den mer lokala och regionala trafiken kördes under namnet Skelleftebuss. Någon gång i slutet av 1970-talet fick garaget besök av "ägaren till ett stort bussbolag i Dalarna" som ville se om han kunde tvätta de bussar de körde till Stockholm där. Visade sig dock att mannen från Dalarna var ganska måttligt intresserad av själva tvättanläggningen men så mycket mer av allt annat, som han till synes inte hade med att göra. En tid efteråt meddelades att han köpt hela anläggningen. Mannen var Olle Mats, vd för Wasatrafik. Och snart byttes Continentbus-skylten ut mot Wasatrafiks. Verksamheten såldes sedan till Swebus och i dag är namnet Wasatrafik bara historia.
Anläggningen finns dock kvar och används numera av Traveller Buss, ägt av Bergkvarabuss.



Som synes av bilden hyrdes en del platser ut till Sirius Buss.

Är det en av Sirius van Hooler med rullstolslift som syns på bilden?

M.v.h.
Ola