SL historia från 1990-talet 44

Startat av Bussmicke, 17 november 2008, 00:26:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

"Våra" fina Björknäsvagnar flyttade till Täby som fick plötslig kortvagnsbrist. Begränsad fordonslängd på Danderydslinjerna har jag för mig.

Bussmicke

så det var Därför det flyttades dit ett gäng.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Trevligt. Kan nämna att 6334, & 6337 var Brommavagnar när dessa var nya.

/Peter

Ulf Rådeström

Kul!
Dessa hann jag aldrig med att fota särskilt många av.
Jag bodde ju i Skåneland på den tiden, och allt som inte var därifrån, helbyggda Scania eller nya Säffle ratades....tyvärr  >:(

MGA


Niclas Rosenius



   Detta var verkligen mumma, för att prata ditt språk  ;D

  //Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

Suuuper! Det var både roligare att åka och köra buss förr!

//R

virtual1

Citat från: Robert Brink skrivet 17 november 2008, 19:48:01 PM
Suuuper! Det var både roligare att åka och köra buss förr!

//R

Nja... som kollektivtrafikintresserad sen barnsben får jag nog säga att det är mycket nostalgi som talar! Jag minns då de första bussarna här i SL-land med nya rullband som också visade destination m gul text kom i mitten/slutet på åttio-talet och hur dessa bussar kändes ofantligt mycket mer fräscha än de de ersatte samt hur otroligt mycket lättare det blev att veta var man var på väg! Mindes också hur fantastiskt tråkiga säten det var i Scaniorna med de mörkturkos/blåa sätena som alltid blev sönderskurna o stoppning ramlade ur, hur fantastiskt mörkt o murrigt brunt det var inne i bussarna o allmänt trist! Dragsnören som aldrig funkade då man skulle gå av och vilken "revolution" det var då plingknapparna kom istället i början på åttiotalet! Belysning som antigen alltid kändes för svag, eller för lysrörsaktig! Motorljud som aldrig isolerades nog utan ofta störde mer än kändes trivsamt! Bussar som alltid blev för varma eller för kalla så fort vintern var framme, aldrig kändes det lagom!

Kan inte påstå att nån av de bussar som jag åkt i som liten på något sätt slagit de som jag åkt i då jag kommit över 20! Tyvärr är ju inte allt tip-top dock, minns besvikelsen då man första gången åkte omni-citylederna på 4:an o undrade vad det var för skräp man köpt in! Hade gärna sett att bussarna som kom mellan 1990-1997 ungefär hade kunnat få stanna kvar i produktion. där har vi de jag gillar bäst :-D

Sen så älskar jag att titta på gamla bussbilder o minnas tillbaka till då man var liten eller drömma sig till hur det kunde vart innan man var född! Men att det på nåt sätt skulle vart BÄTTRE att åka buss då man var lite än nu, nej du...

Robert Brink

Nu är vi väl lite off topic! Men inte är en Omnicity på 4:an på något vis bekvämare än en H1 undantaget att den har låggolv, vilket gör den enklare för äldre, barnvagnar mm!
Snarare tvärtom, vart ska man ha benen tex, på många vagnar har man ju fått ta bort glasskivorna vid utgångsdörrarna, så folk kan dingla med benen där!
Och många andra nya lokaltrafikbussar är inte direkt tysta, behöver jag nämna B9S...
Eller B10R på sommaren, när det låter som en stridsvagn är på väg...
Någon som kommer ihåg dörrarna på Scania CN113 som tillverkades i Polen, var inte direkt något tyst pysljud där inte...

Men visst talar nostalgin, och det måste den få göra 8)!

//R

Walter

Tackar för att du fortsätter dina serier med historiska bilder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Bussmicke

Citat från: Walter skrivet 18 november 2008, 08:45:33 AM
Tackar för att du fortsätter dina serier med historiska bilder.

Kul det uppskattas
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.