Sprillans nya bussar till Nor-Way BussEkspress

Startat av Susanne, 15 juli 2011, 07:54:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

I går 14/7 i Åbo fanns dessa som skulle ombord på Silja Europa för vidare färd till Norge. Sprillans nya är de.




Bergenga

To fine nye busser. :)

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror disse skal til Tide Buss og skal brukes på Kystbussen. Du har ikke bilder av dørsiden? De skal visstnok ha HC-liften over boggien.
Mvh.
Øyvind Berg

Susanne

Citat från: Øyvind Berg skrivet 15 juli 2011, 10:26:36 AM
To fine nye busser. :)

Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror disse skal til Tide Buss og skal brukes på Kystbussen. Du har ikke bilder av dørsiden? De skal visstnok ha HC-liften over boggien.



Jag och mannen pratade med några av de som skulle köra bussarna och en skulle till Bergen och en till Trondheim, och om jag uppfattade det rätt så skulle de går mellan Bergen-Trondheim.

Det var så gott som identiska bussarna förrutom vädringsfönsteret på förarplatsen såg olika ut.

Robert T

Påfyllning för spolarvätska(?) är också olika.

JDS

Om vi nu ska leka "finn fem fel" så tycker jag att det är flera saker som skiljer sig, bl a solskyddet vid förarplatsen, luckan i plåten bortom framhjulet och placeringen av den lilla antennen på taket.

Robert T

Citat från: JDS skrivet 15 juli 2011, 11:37:18 AM
Om vi nu ska leka "finn fem fel"

Det tycker jag vi ska. Dessutom tycker jag vi ska ha svar på frågan: Varför är dom så olika? Två sprillans nya 9700HD ska väl vara likadana?  :)

mushkot


Bergenga

Citat från: Susanne skrivet 15 juli 2011, 10:35:29 AM
Jag och mannen pratade med några av de som skulle köra bussarna och en skulle till Bergen och en till Trondheim, och om jag uppfattade det rätt så skulle de går mellan Bergen-Trondheim.

Det var så gott som identiska bussarna förrutom vädringsfönsteret på förarplatsen såg olika ut.

Aha, da var det ikke de jeg trodde. Jeg ser at den ene har prøveskilter for Nordfjordeid (UB?) og den andre har prøveskilter for Bergen (SR), så da kan jeg tenke meg at den med UB skal til Fjord1 Nordfjord-Ottadalen, mens den med SR skal til Tide Buss.
Linjen het tidligere "Ekspressbussen Bergen-Trondheim", men heter fra mai i år "Fjordekspressen".


Citat från: Robert T skrivet 15 juli 2011, 11:48:10 AM
Varför är dom så olika? Två sprillans nya 9700HD ska väl vara likadana?  :)

Fordi de er levert til to forskjellige kunder. Når man kjøper buss i Finland får man sannsynligvis noe av det mest "tailor made" av busser nå for tiden.
I Norge står sjåførenes ønsker ofte ganske høyt når det gjelder ekspressbusser som disse, og man velger ofte forskjellige spesifikasjoner til forskjellige linjer.
Mvh.
Øyvind Berg

Lars

Citat från: Robert T skrivet 15 juli 2011, 11:26:22 AM
Påfyllning för spolarvätska(?) är också olika.
Locket för fyllning av spolarvätskan på utsidan är en beställningssak från kunden, man slipper använda fyrkantsnyckel och öppna 2 tröga lås för att göra daglig kontroll av spolarvätskan. Beställs som standard av Nettbuss och troligen av flera kunder som tänker på att underlätta för servicepersonalen. Stör dock designen av fronten på bussen enligt vissa.

RuneMikal

Bussene skal til Tide og Firda Billag. Om begge skal inn på strekningen Bergen - Trondheim vet jeg ikke, i alle fall skal Firda Billag sin 9700 inn i denne ruten.

Mvh Rune