Modell av Hagalunds municipalsamhälle på 1930-talet

Startat av Peter Bolin, 24 januari 2025, 22:57:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

Jag är vice ordförande i Gamla Hagalunds Vänner, en förening som arbetar för att bevara minnet av den styvmoderligt behandlade arbetarstadsdelen i Solna. Under Hagalunds blomstringstid på 1930- och 1940-talen fanns det knappast några bilar i Hagalund. Persontransporterna hänvisades till spårvagn, buss och järnväg.

Busslinje 7 trafikerade Hagavägen, Hagalunds pulsåder, under perioden 1937–1965, dock med linjenumret 507 under det sista året. Den var betydelsefull för arbets-, inköps- såväl som nöjesresor. Från Hagalund trafikerade 7:an Haga norra, Norrtull, Vanadisplan, S:t Eriksplan med ändhållplats vid Norra bantorget i Stockholm.

Nu kan du se bussens väg genom gamla Hagalund på en fantastisk, detaljrik modell och samtidigt få del av Hagalunds historia. Modellen är byggd av Kent Fernström och visades i den första versionen på länsmuseet 2001. Det finns alltid någon kunnig föreningsmedlem på plats vid modellen som berättar och svarar på frågor.

Kaffe med hembakat serveras i trivsam gammaldags miljö i intilliggande hembygdsmuseet i Solna hembygdsförenings regi.

Öppet på söndagar kl. 13.00–16.00 med undantag vid större helger och under sommaren (stängt från början av juni till slutet av augusti). Adressen är Charlottenburgs gård, Bollgatan 12, Solna. Museet ligger i Råsunda, alldeles intill f.d. Råsundastadion.

Transporter: tunnelbana eller Tvärbanan till Solna centrum + ca 5 min promenad, pendeltåg till Solna station + ca 10 min promenad, busslinjerna 176 och 177 till hpl. Solna centrum, busslinje 509 till hpl. Stråket eller busslinje 515 till hpl. Råsunda.

Välkomna!

Hälsningar
Peter Bolin
Vice ordförande i Gamla Hagalunds Vänner
https://hagalundsvanner.com/

Armod och idyll, Kvarteren Fanan och Falken från nordväst.

Railmaster

Vilket utmärkt trevligt initiativ.
Men man funderar ju över hur det var att bo där under hårda vintrar.

Nico

Nu kan jag som solnait, född på KS och boendes i Solna större delen av mitt hittillsvarande liv (faktiskt även en kort sejour i just Hagalund om än i början av 1970-talet och efter alla rivningar), kanske ses som partisk.  ;D

Jag passade då på att bese Hagalundsmodellen i söndags och kan intyga att det är en mycket trevlig skapelse. Bl.a. intressant när man orienterat sig lite... kyrkan och det gamla vattentornet finns ju med och finns ju även kvar i skala 1:1 så utifrån det får man enkelt en bäring om man vet hur det ser ut idag. Har man vägarna förbi så är modellen väl värd ett besök.Det enda abret är att visningslokalen ligger i en sidobyggnad och där är aningen trångt, men det är i sak inga problem. En annan fick dock hålla in magen lite... 

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Bolin

Tack för inkomna kommentarer. Nu på söndag, den 2 februari, är jag värd i Hagalundsrummet på Charlottenburg. Då är alla bussnackare och andra varmt välkomna.

För er som vill höra två äkta hagalundare berätta om livet i Gamla Hagalund på 1940- och 1950-talet rekommenderar jag inspelningen av Tommy Källbäcks och Olle Törnqvists föredrag som hölls på julmötet 2023:

Del 2 av deras berättelse fick vi ta del av på julmötet 2024. Den har jag också spelat in och kommer att lägga ut på Youtube så fort jag har redigerat inspelningen.

Det finns ett par historiska bussbilder från Hagalund i föreningens samling. De har jag lagt ut här: Bussar i Hagalund.

/Peter Bolin