C6 i trafik 1970-1975

Startat av Leyland, 12 januari 2025, 21:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Leyland

I en tidigare tråd C6  2668 m.fl.1971-1972 med en trevlig bild från Gunnar D på nylevererade C6:or, diskuterades kring när C6:orna kom i trafik och hur mycket de gick första åren.

Jag har gjort en djupdykning i tillgängliga anteckningar och material och kan tillföra en sammanfattning.


1970
1 levererad C6 (2651) som kom i passagerartrafik först under 1972. Kan tilläggas att under åren 1973 och 1974 gick hon i nära 0 trafik. Varför?


1971
Totalt 30 stycken C6 levererade, varav åtta kom att gå i väldigt lite trafik. Vi pratar om vid enstaka turer i provtrafik med vagnarna 2661, 2662, 2670, 2672, 2673, 2674, 2677 och 2680.


1972
Totalt 75 stycken C6 levererade, alla utom två i trafik under året. De flesta vagnarna var i trafik från mars-april 1972. 24 februari gick 2653+2676+2696+2697 på linje 14 tur 2.

2655 kom i trafik först 1975. Varför? 2725 levererades i december och hann inte komma ut i trafik under året.

2745 levererades i juni 1973 men kom i trafik först 1974. Varför?




Generellt var det vagnöverskott vid Tunnelbanan 1963-1975 varför det inte var akut att få in alla nyleveranser i trafik. Det gjorde också att km-uttaget på vagnarna vid denna tidsperiod inte blev högt.

Nedan en jämförelsetabell över medeltal trafik-km/per kalenderdag för vagntyp C6, räknat från leveransdag t.o.m årets sista dag

1970 = 0 km
1971 = 1 km
1972 = 123 km
1973 = 95 km
1974 = 120 km
1979 = 204 km - alltså per 1979-12-31 hade alla C6 tillsammans rullat så mycket i trafik att det blev ett medelvärde på över 20 mil per vagn och kalenderdag från leveransdag. Högst vagn 2767 med 237 km/dag och lägst vagn 2655 med 107 km/dag.




Cero

Citat från: Leyland skrivet 12 januari 2025, 21:04:29 PM1972
2725 levererades i december och hann inte komma ut i trafik under året.


2725 var väl den som hade provinredning med "bussittning"? Kanske inte har något att göra med när den kom i trafik men kan det ha varit så att den byggdes om av SL efter leverans?

2674 förefaller finnas kvar fortfarande, som en av fyra sparade får något ändamål (Saltsjöbanan?). Om den nu var med i första tåget som kördes vore det ju passande att spara den som uppenbarligen var med till slutet, men tyvärr förefaller inte trafikförvalningen vara road av sådant.

Peter Rost

2725 hade efterstersittning som i bussar i två avdelningar i vagnen. Den byggdes om till ordinarie utförande under åttiotalet.

//Peter

Gunnar D



C6 2719 i ny färgsättning i Fruängen nov 1972.

Mvh Gunnar

Kristofer

Järvablå, den snyggaste färgsättningen / designen hittills i Stockholms tunnelbana!
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

roggek

Lite petimäter här, Järvablå heter faktiskt "Bernadotteblå", eftersom det var prins Sigvard Bernadotte som designade hela färgskalan på C7-C9.

Cero

C8-C9. C7 levererades gröna med normal C6-inredning.

Rte6

Jag har länge sökt efter en bild på hur C6 2719 såg i interiören. Jag hör att den var provmålad i orange med bruna sitsar. 2719 målades grön 1982. Jag vet inte om man gjorde något åt interiören när den blev grön.
Mvh
Rte6

Bältes-Assar

Citat från: Cero skrivet 13 januari 2025, 14:13:19 PMC8-C9. C7 levererades gröna med normal C6-inredning.

Om det ska vara noga ( och det är det väl oftast här ) så var det väl t.om  C8-C11.