Slumpmässiga regnr

Startat av Gunnar D, 14 november 2024, 11:32:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

Göteborg Heden 14 nov 2019.

Mvh Gunnar

Bernt Talbrant

När dessa registrerades 2016 var det väl inte lika slumpmässigt som det är numera. Det finns ju flera exempel på t ex ett antal bussar som beställts samtidigt och där flera fått intill- eller näraliggande nummer. Dock inte numera som sagt.

pegee

Vissa kombinationer lär aldrig dyka upp. Av olika skäl! Jag funderar över
detta nummer: /OOO noll noll O/. Den skylten kommer alltså att se ut så här:
OOO OOO. Intressant kombination!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

Railmaster

I början av 90-talet stod det ofta en Volvo 245 på Observatoriegatan med regnummer LLL 777, den minns man.

Fredrik Klint

Vill minnas den var blå?
Den bilen såg jag ofta på Helgalunden (Söder), min mormor bodde i närheten.

Nico

Citat från: pegee skrivet 14 november 2024, 21:06:53 PMVissa kombinationer lär aldrig dyka upp. Av olika skäl! Jag funderar över
detta nummer: /OOO noll noll O/. Den skylten kommer alltså att se ut så här:
OOO OOO. Intressant kombination!

Reg.skyltar med OOO borde ha funnits, men däremot inte siffrorna 000. Detta då alla serier började med 001. Talet 0 finns ju i sig inte, oavsett om man skriver det med en eller flera nollor.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bältes-Assar

Om en matematiker påstår att 0 inte är ett tal, så är det antagligen en bra början på en diskussion.

Om däremot en vanlig människa säger att 0 inte är ett tal, så har hen antagligen inte riktigt förstått hur matematik fungerar. Allting är inte så svartvitt som man kan tro...  ;)

När siffror används på registreringsskyltar så kan man väl enkelt säga att 000 är lika mycket ett tal som t.ex 777 eller 80W, d.vs egentligen är det knappast alls ett tal utan snarare en text som innehåller siffror. Ett nummer och ett tal är inte samma sak.

Lulebussen

Citat från: Railmaster skrivet 24 januari 2025, 11:47:02 AMI början av 90-talet stod det ofta en Volvo 245 på Observatoriegatan med regnummer LLL 777, den minns man.

LLL777 är numera en vit BMW i Luleå.  :)