Sista delen av E4 i gammaldags utförande söder om Norrland

Startat av Niklas Bygdestam, 23 juli 2007, 14:03:48 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Tänkte ge ett lite vägtips. För den som vill köra på E4 i gammaldags stil med riktig E4-skyltning och som ännu så länge inte är ersatt med en motorväg parallellt med denna så kan ni passa på att åka på E4 mellan Björklinge och Mehedeby. Det är den sista delen av E4 i gamla utförandet som fortfarande saknar mötesseparering, har kvar plankorsningar och som fortfarande går genom samhällena som ligger söder om Norrland. Men passa på nu när ni har chansen. I oktober kommer den nya motorvägen att öppnas mellan Björklinge och Mehedeby. När denna är öppnad så måste man åka ända upp till Enånger innan man träffar på det första avsnittet av E4 i gammaldags stil. När den nya motorvägen är öppnad mellan Björklinge och Mehedeby kommer självklart den gamla vägen att finnas kvar för nostalgiker som vill återuppleva gamla E4 men det blir ändå inte riktigt samma sak. Den stora tunga trafiken har ju försvunnit och det blir en helt annan känsla. Butiker och bensinstationer längs med den gamla sträckan riskerar att läggas ned på sikt då de inte har kvar trafiken

Så passa på nu när ni har chansen att åka på den sista delen gammaldags E4 söder om Norrland :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Lulebjörnen

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 14:03:48 PMNär denna är öppnad så måste man åka ända upp till Enånger innan man träffar på det första avsnittet av E4 i gammaldags stil.
Vi får hoppas att det eländet byggs bort så snart som möjligt också. Vintertid mellan Njutånger och Iggesund när svallisen från banvallen intill ligger på halva E4:an är det ingen lek att köra där  :o...


Ersa

Och den dryga sträckan mellan Njurundabommen och Sundsvall C. Urk!  :(

Bengt Jönsson

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 juli 2007, 14:03:48 PM
Tänkte ge ett lite vägtips. För den som vill köra på E4 i gammaldags stil med riktig E4-skyltning och som ännu så länge inte är ersatt med en motorväg parallellt med denna så kan ni passa på att åka på E4 mellan Björklinge och Mehedeby. Det är den sista delen av E4 i gamla utförandet som fortfarande saknar mötesseparering, har kvar plankorsningar och som fortfarande går genom samhällena som ligger söder om Norrland. Men passa på nu när ni har chansen. I oktober kommer den nya motorvägen att öppnas mellan Björklinge och Mehedeby. När denna är öppnad så måste man åka ända upp till Enånger innan man träffar på det första avsnittet av E4 i gammaldags stil. När den nya motorvägen är öppnad mellan Björklinge och Mehedeby kommer självklart den gamla vägen att finnas kvar för nostalgiker som vill återuppleva gamla E4 men det blir ändå inte riktigt samma sak. Den stora tunga trafiken har ju försvunnit och det blir en helt annan känsla. Butiker och bensinstationer längs med den gamla sträckan riskerar att läggas ned på sikt då de inte har kvar trafiken

Så passa på nu när ni har chansen att åka på den sista delen gammaldags E4 söder om Norrland :D


Du glömde 50-sträckor, postlådor vid vägkanten, cyklister, traktorer, skördetröskor, gående mm.  ;D

En annan liknande sträcka är de delar av E6 genom Bohuslän efter det att den smala motorvägen tar slut norr om Dingle och innan Svinesundsmotorvägen tar vid.  Även vid Munkedal är det den gamla 50-talsvägen som gäller.

Denna väg har dessutom lite större trafik och är även vägförbindelsen för Norge mot Kontinenten.  Sommartid är den dessutom en enda lång trögrörlig seg orm av långtradare, husbilar, husvagnar och N-reggade bilister...  :o

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 31 juli 2007, 16:11:48 PM

Du glömde 50-sträckor, postlådor vid vägkanten, cyklister, traktorer, skördetröskor, gående mm.  ;D

En annan liknande sträcka är de delar av E6 genom Bohuslän efter det att den smala motorvägen tar slut norr om Dingle och innan Svinesundsmotorvägen tar vid.  Även vid Munkedal är det den gamla 50-talsvägen som gäller.

Denna väg har dessutom lite större trafik och är även vägförbindelsen för Norge mot Kontinenten.  Sommartid är den dessutom en enda lång trögrörlig seg orm av långtradare, husbilar, husvagnar och N-reggade bilister...  :o

/Bengt

Även i Norge är det stora problem på E6-an. Motorvägen mellan avfarten till Halden och någonstans i trakten av Råde är inte klar ännu. Den segaste bilkön på vägen Oslo-Göteborg brukar faktiskt där. I Bohuslän brukar det åtminstone en vanlig vardag röra sig om än långsamt, men i Norge är det segt varje eftermiddag. Jag förstår inte hur expressbussarna ens tillnärmelsevis kan hålla tidtabellen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 16:31:22 PM
Även i Norge är det stora problem på E6-an. Motorvägen mellan avfarten till Halden och någonstans i trakten av Råde är inte klar ännu. Den segaste bilkön på vägen Oslo-Göteborg brukar faktiskt där. I Bohuslän brukar det åtminstone en vanlig vardag röra sig om än långsamt, men i Norge är det segt varje eftermiddag. Jag förstår inte hur expressbussarna ens tillnärmelsevis kan hålla tidtabellen.

Jo, strax söder om Hogdal var det enorma köer där det byggs en dalbro för m-vägen över den befintliga.
I Norge var sedan tunneln på "Motorveien Klasse B" mellan Halden - Sarpsborg stängd varför trafiken fick köra på gamla E6 (?) väg 118 med bl.a en smal passage i högerkurva runt ett berg för norgående trafik och med en brant sluttning på vänster sida.

Det jag sedan såg av E6 från tågfönstret uppe på Dovrefjell mellan Hjerkinn - Oppdal lämnar mycket övrigt att önska. 

/Bengt

Ersa

Vet någon ett mera exakt datum när nya E4 Björklinge-Mehedeby äntligen öppnar?

Omni

Tyvärr inte.
På Vägverkets hemsida med vägprojekt, står bara mitten av oktober...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 31 juli 2007, 16:39:03 PM
Det jag sedan såg av E6 från tågfönstret uppe på Dovrefjell mellan Hjerkinn - Oppdal lämnar mycket övrigt att önska. 

/Bengt

Jag körde den vägen i juni. Den var i ganska gott skick och det var måttligt med trafik, så inte var det så farligt.
Vilken veckodag åkte du E6-an genom Bohuslän? Jag inbillar mig att fredag och söndag är det köer där också men mellan Sarpsborg och Halden-avfarten är det köer alla vardagar. Men naturligtvis kan något ha hänt som förorsakar köer även andra dagar i Bohuslän: småkrock, gubbe i vit keps etc.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2007, 17:17:06 PM
Vet någon ett mera exakt datum när nya E4 Björklinge-Mehedeby äntligen öppnar?


Vägverket säger inte mycket men lokal information här i Uppsala säger den 15 oktober
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 22:42:59 PM
Jag körde den vägen i juni. Den var i ganska gott skick och det var måttligt med trafik, så inte var det så farligt.
Vilken veckodag åkte du E6-an genom Bohuslän? Jag inbillar mig att fredag och söndag är det köer där också men mellan Sarpsborg och Halden-avfarten är det köer alla vardagar. Men naturligtvis kan något ha hänt som förorsakar köer även andra dagar i Bohuslän: småkrock, gubbe i vit keps etc.



Jag åkte förra tisdagen och ju närmare Norge jag kom på E6 i Bohuslän desto mer trafik var det.

För att vara en av Norges huvudvägar mellan Oslo - Trondheim så är E6 över Dovrefjell både smal och brant.  Men jag såg den ju "bara" från tågfönstret ..  ::)

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 01 augusti 2007, 11:42:04 AM
För att vara en av Norges huvudvägar mellan Oslo - Trondheim så är E6 över Dovrefjell både smal och brant.  Men jag såg den ju "bara" från tågfönstret ..  ::)

/Bengt

Allting är relativt. Stora vägar i Norge brukar hålla den här standarden. Man kan klassa in norska vägar i två grupper:
1. Sådana där man är rädd
2. Sådana där man sitter med hjärtat i halsgropen.
E6-an över Dovrefjell tillhör den första gruppen. Det är klart att den är brant när man på en relativt kort sträcka skall stiga 800 meter. Det är dock inte någon av de värsta branterna, eftersom den klaras av via serpentiner. Vägen från Oppdal ner till kusten vid Sunndalsøra är betydligt värre. Liksom delar av E16, huvudvägen Oslo-Bergen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

David S

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 augusti 2007, 00:11:49 AM

Vägverket säger inte mycket men lokal information här i Uppsala säger den 15 oktober

Jag läste i Gefle Dagblad för nån dag sen att den officiella öppningen är den 17:e oktober

//David S

David M

E4 skall iofs byggas väster om Enånger, med byggstart nu i höst: http://www.vv.se/templates/page3____3261.aspx

Enligt senaste tidsplanen verkar det som om Inre bron i Sundsvall skall börja byggas 2010. Om man får tro Vägverkethttp://www.vv.se/templates/page3____20148.aspx

E6 känner väl alla till skall byggas om till motorväg http://www.vv.se/templates/page3wide____14791.aspx

Om tio år är det väl bara E22 som europaväg som kommer fortsatt vara hopplöst "efterbliven" med 50-sträckor, rondeller, brevlådor, traktorer, farliga kurvor och krön, gubbar i små hålor som hytter med käppen när de ska gå över the one and only main street som samtidigt är europaväg m.m. 

Ersa

Citat från: David M skrivet 11 september 2007, 01:28:16 AM
Om tio år är det väl bara E22 som europaväg som kommer fortsatt vara hopplöst "efterbliven" med 50-sträckor, rondeller, brevlådor, traktorer, farliga kurvor och krön, gubbar i små hålor som hytter med käppen när de ska gå över the one and only main street som samtidigt är europaväg m.m. 

I sällskap med långa E45 då?