En söndagstjänst på Älvsbygaraget (bilder)

Startat av Börje, 26 maj 2007, 00:19:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

Börje får dra sitt strå till stacken i detta nya forum och visa några plåtar. I söndags hade Börje nöjet att köra dagens enda tjänst på Älvsbygaraget på Värmdö. Där ute kan man nästan få för sig att det kommer stå Wasatrafik på lönespecen.



Söndagstjänsten på Älvsby innebär nästan enbart körning på de pittoreska linjerna 461-463 till:

Evlinge


Ramsdalen


och Sandö brygga


Det är väl för övrigt inte länge till man får nöjet att köra normalgolvare!

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Kan någon historien om varför Wasaskylten finns på huset?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Börje

Någon annan kan säkert hela historien. När jag började digga Nacka-/Värmdötrafiken på 90-talet körde Wasatrafik linjerna 461-463 samt skolbusstrafiken på Värmdö. De hade då sina vagnar i Älvsby. SL Buss/Busslink körde den övriga Nacka- och Värmdötrafiken. I dagsläget är det som bekant Swebus som har trafiken, inkl. 461-463, och Älvsby är hem åt 7-8 vagnar. Westin vann skolbusstrafiken på Värmdö för några år sedan och tomkör bussar från stan för trafiken.

Walter

Citat från: Börje skrivet 26 maj 2007, 15:44:26 PM
Någon annan kan säkert hela historien. När jag började digga Nacka-/Värmdötrafiken på 90-talet körde Wasatrafik linjerna 461-463 samt skolbusstrafiken på Värmdö. De hade då sina vagnar i Älvsby. SL Buss/Busslink körde den övriga Nacka- och Värmdötrafiken. I dagsläget är det som bekant Swebus som har trafiken, inkl. 461-463, och Älvsby är hem åt 7-8 vagnar. Westin vann skolbusstrafiken på Värmdö för några år sedan och tomkör bussar från stan för trafiken.


Ligger huset nära depån?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Börje

Citat från: Walter skrivet 26 maj 2007, 20:03:57 PM
Ligger huset nära depån?

Ja, huset används som depåbyggnad än idag.

Om fotografen av den första bilden vänder på sig ser det ut såhär:


Ersa

En hel villa. Det tår verkligen att jämföras med Busslinks Rimbodepås rastlokal, som består av två mindre trevliga barracker där ett surrande vitt skåp i kylsåsmodell står och blåser värme. Det är en stor dator som uppdaterar PC:n i detta skåp.

Walter

Citat från: Börje skrivet 27 maj 2007, 10:28:53 AM
Ja, huset används som depåbyggnad än idag.

Om fotografen av den första bilden vänder på sig ser det ut såhär:


Tackar för det!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ivo

Lite sent inlägg till Börje,s fina maj bilder. Särskilt bilden från Sandöbrygga på linje 463.
Den enda linje jag ej han köra under min tid som förare i Nacka & Värmdö under SL & Busslink
tiden. Jag bor ju utmed linjesträckningen. Närmaste hållplats är Södernäsvägen.
Trots varningenom att det var 120 dagar sedan ämnet omskrevs känner jag mig ändå tvungen att ta upp det igen. Till slut alltså fina bilder från mina hemtrakter.
Ivo

Nicklas Vasa

Jag har fått veta att depån i Älvsby + den andra med c:a 20 fordon, vad hette/ligger den ? kommer att läggas ner när nya depån i Charlottendal är klar att tas i bruk, i samband med att nästa avtal börjar att gälla 2010/11....

Så att hoppas på jobb i Älvsby är ingen ide....

Börje

Citat från: Ivo skrivet 07 oktober 2007, 19:59:44 PM
Lite sent inlägg till Börje,s fina maj bilder. Särskilt bilden från Sandöbrygga på linje 463.
Den enda linje jag ej han köra under min tid som förare i Nacka & Värmdö under SL & Busslink
tiden. Jag bor ju utmed linjesträckningen. Närmaste hållplats är Södernäsvägen.
Trots varningenom att det var 120 dagar sedan ämnet omskrevs känner jag mig ändå tvungen att ta upp det igen. Till slut alltså fina bilder från mina hemtrakter.

Du får en reprisbild från en tidigare styrning på 463 som belöning för att du hittat min gamla tråd!



Ivo

Citat från: Börje skrivet 08 oktober 2007, 12:42:59 PM
Du får en reprisbild från en tidigare styrning på 463 som belöning för att du hittat min gamla tråd!




Tack Börje, mycket fin bild igen. Jag ser att bussen står i fickan precis före hållplatsen
Södernäs Gård.
Ivo

Ivo

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 08 oktober 2007, 11:03:48 AM
Jag har fått veta att depån i Älvsby + den andra med c:a 20 fordon, vad hette/ligger den ? kommer att läggas ner när nya depån i Charlottendal är klar att tas i bruk, i samband med att nästa avtal börjar att gälla 2010/11....

Så att hoppas på jobb i Älvsby är ingen ide....

Du menar nog Ramsmora ute vid Djuröbron. Förr hade vi fler småuppställda vagnar. En fanns vid
Kalvsvik den hade Lennart hemma eftersom bostaden var tjänstebostad tills han friköpte den efter sin pension.

På Ingarö hade Astor vagnen hemma & på sommrarna hade SL en sommaruppställning vid grusgropen nära Återvall.

Innan Ramsmora fanns stog bussarna uppställda vid Sollenkroka, Stavsnäs och där förarna bodde ute på Djurö-Överby.

Innan Mölnvik hade vi förstås Grisslinge som senast användes vid trängselförsöket.
Ännu finns byggnader och garageplan kvar. På Älgö har man också haft uppställda bussar.

Men nuförtiden skall alla bussar ställas upp på större depåer vilket minskar charmen.
Små enheter kan vara mer trivsamma.
Ivo

Nicklas Vasa

Ramsmora låter bekant, står det 20 bussar där, så var det nog den depån som avsågs....

Och ja, man får en bättre samanhållning på små depåer, + att man lär känna resenärerna på ett annat sätt....

Börje

Hmm, att lägga ner Älvsby låter väl sig göras (även om det inte var länge sedan det talades om att bygga ut Älvsby för 15-20 bussar). Men att lägga ner Ramsmora och tomköra alla bussar från Charlottendal låter som onödigt slöseri med miljö, pengar och säkerhet... Låt se, tomkörning till Stavsnäs/Djurö/Vindö från Charlottendal blir i cirka 18 km längre än idag enkel väg. 15 bussar ut på morgonen och 15 tillbaka på kvällen ger 18*30=540. 54 mil extra per vardag. Jag är skeptisk.