Huvudmeny

Busslink 6548.....

Startat av Kvarne, 03 december 2007, 19:51:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kvarne

....Är numera avställd, utrangerad och tillhör AB Demonteringar..
Den fick nått bakaxel-haveri vilket slutligen satte punkt för sagan om "De blå 65xx-ledvagnarna" som kom från Örebro & Jönköping 1999. (Har jag för mig att det var..)

Det var 6541-6548 som flyttades till SL-land och i början gick flera av dem i "sina blåa kläder med rött skärp" i trafik i Söderort på linje 144 & 165...De hann få littera också. H32N, N:et står för Näckrosbuss..

6541-6546 slopades under 2002 om jag inte missminner mig och skickades på export. Några av dem rullar idag i den ryska staden Rostov. 6547 kom att bli stående avställd länge i Nynäshamn-Estö. Den blev heller aldrig omlackad utan behöll Jönköpings-lacken ända till slutet. Den skrotades under 2006 hos AB Demonteringar. 6548 har kämpat på ute på Lidingö och på sluttampen gick den mest som skolbuss samt ryckte in vid ersättningstrafik för T-banan mellan Gärdet-Ropsten bland annat..

Nu nyligen fick den alltså ett bakaxelhaveri vilket innebar slutet. Bussens hjärta, motorn, skall redan vara såld till en kund. Själva "skalet" kommer att demonteras under nästa vecka typ.

6548 var av årsmodell 1991, CN113ALB dörrar 2-2-2-0

Frågan är nu vad som ersätter 6548 ute på "ön"....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


Yujin Zhang

Det var tråkigt att höra! Här kommer några reprisbilder på 6548 då ren rullade i linjetrafik på Lidingö:






M224


buss-tobbe


Kvarne

Kom på en sak....6548 var ju den sista SL-bussen med "icke-fullmatris". Därmed är alltså ännu en epok i graven...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Anders Lundén

Citat från: M224 skrivet 03 december 2007, 20:50:15 PM
Du glömmar att flera av dom gick i trafik i Huddinge/Botkyrka...

Ex

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6541_OZH039_Fittja_021126.html

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/6500/slides/Busslink_6543_Fittja_centrum_020927.html

6542 rullade också ett kort tag(max en vecka) i Handen. Har bild, men ej inscannad.
Men istf för 65xx till Handen blev det sedan Volvobussarna 4071-4075 som hade betydligt fler sittplatser.
// Anders

Anders C

Citat från: Kvarne skrivet 03 december 2007, 19:51:27 PM
Frågan är nu vad som ersätter 6548 ute på "ön"....

3701 stod där nu i helgen.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cero

Citat från: Bussmicke skrivet 10 december 2007, 19:10:33 PM
Den har varit där flera år nu

Ja, i alla fall sedan den levererades förra sommaren. ;) Fast det var ju snack om att den skulle flyttas till Handen i samband med neddragning av trafik iom trängseltrafikens avskaffande, men så kanske aldrig skedde?

/Cero

Bussmicke

Det var det jag menade egentligen, tänkte inte på att det var förra sommaren den kom.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Anders C

3701 står på den plats som 6548 stod på tidigare. Vad jag har sett så har det bara funnits en ledbuss på Lidingö på sistone.
/Anders

bastuper

En stor buss innebär väl många säten men här var det nästan tvärtom....finns en äldre generation som gick här i Övik som hade enbart rader av säten framifrån och bakåt.

Nu för tiden fraktas väldigt mycket luft - om inte stående passagerare- tyvärr.

Men så är dte då man vill gröa dom lite mer snygga för det är ju nästan tråkigt med enbart 4 rader bara säten.  :-X

Kvarne

Ett tag var det snack om att Busslink (Söderort)s 1145, en Scania CN113ALB skulle ut till Lidingö och ersätta 6548....Så verkar det dock inte bli....

Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Leif D

Eftersom detta fordon tydligen väcker ganska stort intresse, hos våra vänner i SL-området främst, vill jag åter igen påminna om dess ursprung och historik.

Jag lånar då lite fakta från Svensk Busshistoria:

Registreringsnummer: CLB270
Årsmodell: 1991
Registreringsdatum: 1991-06-26
Chassitillverkare: Scania
Chassityp: CN113ALB
Chassinummer: 1819348
Karosstillverkare: Scania-Bussar AB, Katrineholm
Karosstyp: CN113
Karossnummer: 1983
Dörrar:   2-2-2-0
Längd: 18050
Bredd: 2500
Axelavstånd: 5050
Tjänstevikt: 15770
Totalvikt: 27500
Hästkrafter: 309
Bränsle: Diesel
Passagerare: 42+79
Motor: Scania DSC11 08
Motornummer:   
Växellåda: GAV781R
Bakaxelutväxling:   
Ägarhistorik:
1991-06-26 Norrköpings Lokaltrafik 6369
1992-01-01 Norrköping-Linköping Trafik AB 6369
1994-11-01 Näckrosbuss AB 6548

Historien innehåller följande om denna buss och dess två syskon.
Tre ledbussar som inköptes av Norrköpings Lokaltrafik 1991 och blev de tre sista fordon som köptes av detta företag. Bussarna var smala, endast 2,5 m, mot normalt 2, 6 m. De köptes för att gå i stadstrafiken i Norrköping, viket de gjorde endast obetydligt, men var utrustade för detta, med ganska få sittplatser. De var också de tre första (och enda) bussar som fick Broose helautaomatiska bandskyltar. Dessa skyltsystem har senare bytts mot andra beganade, 7-segmenstskyltar.
Bussarna flyttades bort från Norrköping i augusti 1995 och då till Linköping. Därefter har de även gästspelat i Jönköping och Örebro.

/Leif D
Senare har de tre återförenats hos Busslink i Stockholm,
;-)