Skolskjutsen lät Samuel, 8, gå hem

Startat av Johan Hansson, 30 november 2007, 20:21:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jo

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 december 2007, 19:16:56 PM
Nu vet jag av erfarenhet att du hugger på mig så fort jag har en åsikt så ditt inlägg bryr jag mig inte så mycket om... Jag är inte så j***a gammal men fick undre min uppväxt lär mig att klara mi själv om det blev "kris" I dag har man tagit bort den möjligheten genom att kaplsa in alla i en skyddad verkstad..

Undrar hu mycket du varit ute i verkligheten mr. "Jo" (mannen utan namn)

Jag håller med er om att jag tror att pojken säkert klarar sig själv vilket säkert det flesta skulle gjort. Dock så tar det sin lilla tid för en 8-åring att gå 3km på en halkig väg vilket ju innebär att de kanske börjar undra varför han inte kommer hem även om man kan tycka att den analytiska förmågan inte är på topp om inte kommer på iden att bilen kanske inte kunde köra enda fram (Jag har ingen aning om hurvida väglaget var körbart eller inte).

Det jag vänder mig emot är att man hela tiden hänvisar till bristande föräldraansvar när något inte fungerar. Nu är lagen ju som den är och skolan har för vissa barn ansvar att se till att de tar sig till och från skolan. Kanske skulle skolans organisation vara mer tydlig vad som ska göras ifall som detta (ringa föräldrar, låta gå själv, följa med barnet, låta barnet åka med vidare tillbaka eller..).  Nu kanske det inte var så menat med kommentarerna i detta fallet men ibland får man intrycket att bara för att det är skolbarn som åker så gör det inget om servicen inte sköts fullt ut och detta tycker jag är ett ett felaktigt inställning att ha till den största kundgruppen. Nu tycker jag nog det är lite väl att ta i att kontakta expressen för denna sak och jag tror att det är sällsynt att föräldrar trots allt gör detta för sådana här insidenter händer troligtvis mycket oftare. Lärdomen forumbesökarna kan dra av detta är väl att det kan vara bra att ringa och hålla föräldrarna underrättade när allting inte går som tänkt.

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 december 2007, 19:16:56 PM
Jag är inte så j***a gammal men fick undre min uppväxt lär mig att klara mi själv om det blev "kris" I dag har man tagit bort den möjligheten genom att kaplsa in alla i en skyddad verkstad..
Gör nog de flesta idag också ,dock kanske det är telefonutvecklingen som gjort att vi kanske alltid räknar med att få tag i den vi söker och dessutom bli underrättade om allt. Rent statistikt är det ju oftast(alltid) i närkontakt med andra fordon som barn råkar illa ut och som någon skrev innan inte att de blir uppätna av vargar.

Carl W

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 december 2007, 18:19:53 PM
Låt oss säga att där inte var någon mottagning på mobilen?? Det finns ju sådana punkter...

Något sådant framkommer i alla fall inte i artikeln, så resonemanget känns en aning hypotetiskt. Dock inte lika hypotetiskt som att han skulle möta en varg...

Andreas Ljungqvist

Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:38:51 PM
Något sådant framkommer i alla fall inte i artikeln, så resonemanget känns en aning hypotetiskt. Dock inte lika hypotetiskt som att han skulle möta en varg...

Det är mycket som inte framkom av artikeln men som vanligt dömmer vissa i detta forum föraren innan de ens vet fakta...

Staffan Sävenfjord

En sak tycks alla ha glömt i den här debatten. Vem var ansvarig för väghållningen på grusvägen de sista tre kilometrerna hem? Jo, föräldrarna! Hade det då inte varit lämpligt om de visat sitt ansvar för sin son och hans hemfärd från skolan genom att ge sig ut och sanda/salta?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Andreas Ljungqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2007, 12:55:02 PM
En sak tycks alla ha glömt i den här debatten. Vem var ansvarig för väghållningen på grusvägen de sista tre kilometrerna hem? Jo, föräldrarna! Hade det då inte varit lämpligt om de visat sitt ansvar för sin son och hans hemfärd från skolan genom att ge sig ut och sanda/salta?


Tack Staffan, det var bra skrivet...

Andreas Ljungqvist

Citat från: Carl W skrivet 01 december 2007, 23:38:51 PM
Något sådant framkommer i alla fall inte i artikeln, så resonemanget känns en aning hypotetiskt. Dock inte lika hypotetiskt som att han skulle möta en varg...

Lika hypotetisk som artikeln, för ingen här vet hur vinklad den är... Kvällstidningar älskar ju att gotta sig i sådant här..

Stinsen

Aj fan, fick grabben både motion och frisk luft samma dag, det var ju inte bra... *suck*

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2007, 12:55:02 PM
En sak tycks alla ha glömt i den här debatten. Vem var ansvarig för väghållningen på grusvägen de sista tre kilometrerna hem? Jo, föräldrarna! Hade det då inte varit lämpligt om de visat sitt ansvar för sin son och hans hemfärd från skolan genom att ge sig ut och sanda/salta?

Ytterligare ett skäl att "vägansvarige" borde ha underättats via telefon, så det inte blir några frågetecken.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 02 december 2007, 19:58:20 PM
Ytterligare ett skäl att "vägansvarige" borde ha underättats via telefon, så det inte blir några frågetecken.

Jo, men det stod också i artikeln att taxiföraren senare ringde "i ett ärende". Det kanske inte krävs så mycket fantasi för att förstå vilket det ärendet var. Givetvis skulle halkbekämpningen ha varit klar innan taxin kom. Och att ringa just då hade ju inte gett så mycket. Skulle taxin stått och väntat tills bekämpningen var klar och i förlängningen kanske andra skolbarn skulle komma för sent hem?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Carl W

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 02 december 2007, 12:38:35 PM
Det är mycket som inte framkom av artikeln men som vanligt dömmer vissa i detta forum föraren innan de ens vet fakta...

Och vissa tar föraren i försvar innan de ens vet fakta.

Carl W

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 02 december 2007, 12:57:58 PM
Lika hypotetisk som artikeln, för ingen här vet hur vinklad den är... Kvällstidningar älskar ju att gotta sig i sådant här..

Den kan vara hur vinklad och hur felaktig som helst. Vill man veta sanningen så ska man inte läsa kvällstidningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Carl W skrivet 02 december 2007, 21:11:06 PM
Och vissa tar föraren i försvar innan de ens vet fakta.

Ingen här har tagit taxiföraren i försvar. Kanske just därför att ingen här torde veta alla fakta.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

#27
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2007, 21:07:45 PM
Jo, men det stod också i artikeln att taxiföraren senare ringde "i ett ärende". Det kanske inte krävs så mycket fantasi för att förstå vilket det ärendet var. Givetvis skulle halkbekämpningen ha varit klar innan taxin kom. Och att ringa just då hade ju inte gett så mycket. Skulle taxin stått och väntat tills bekämpningen var klar och i förlängningen kanske andra skolbarn skulle komma för sent hem?

Utan att döma taxiföraren, då jag inte vet hur det ser ut på stället i artikeln, tänkte jag försöka svara ur egen personlig synvinkel. Jag skulle ha frågat pojken om telefonnumret, ringt det, sagt till hans mamma att jag tyvärr inte kan köra hem hennes barn trafiksäkert och frågat om det går bra att hon kan möta upp med egen bil för att hämta honom. Därefter väntat in mamman, "lastat över" pojken, för att sedan åka på "annat ärende".
Denna procedur är precis vad man brukade få gå igenom då ens gamla Säfflebuss utan diffspärr fastnade på de snötäckta smala grusvägarna i Skederids socken i Roslagen, och alltid kom ungarna hem trafiksäkert, på ett eller annat sätt. De enda skriverier som skedde i Norrtelje Tidning var kritik mot väghållarna då bussarna på linje 646 halkade av vägen ett i ett (alltså nödvändigtvis inte kl 12:59) trots att bussarna hade splitternya vinterdäck och kördes lungt.