Gladö Buss 6066.....[1 bild]

Startat av Kvarne, 18 november 2007, 18:03:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Undrar varför den står nere i Slagsta av alla ställen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Kvarne skrivet 18 november 2007, 21:51:45 PM
En annan anledning kan väl vara att dessa nummer anspelar på de olika telefon-anknytningar som Gladö har...

Bussens invnr är samma sak som de fyra sista siffrorna i telefonnumret till mobiltelefonen som hör till bussen? Har för mig att jag hört något sådant från kontakter i Hornsberg. Medan Fridströms 4-siffriga invnr på de sex SL-vagnarna är en 9:a plus regskyltens tre siffror. En idé man kommit på i Norrtäljegaraget. Sklillnaden mellan dessa bolag är att Fridströms vagnar i teorin räknas som fullvärdiga Busslinkvagnar med BussPC i Busslinks 9xxx-serie, medan Gladös bussar ej har PC.

Än så länge verkar inte några små och stora SL-företag ha "krockat" med varandra, ivnrmässigt  :P

Leif D

Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2007, 05:51:37 AM
Än så länge verkar inte några små och stora SL-företag ha "krockat" med varandra, ivnrmässigt  :P

AHA !  Där ser man, detta innebär ju att även SL-området snart måste börja med dubbel numrering på fordonen, precis som på så många andra ställen i landet. Bara en tidsfråga allså......

Vet ju att vissa älskar sådant över allt annat  ;D
;-)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 18 november 2007, 22:28:31 PM
Undrar varför den står nere i Slagsta av alla ställen?

Finns det möjligen en firma i trakten som reparerar plåtskador och lackerar fordon ?
Eller någon som servar tunga fordon ?

Ser en gul buss bakom bl.a......
;-)

Peter Öden

Hej !

Förutom att Gladö Buss ska ha köpt fd. Swebus 4060 anges även fd. 3824 den liksom
4060 står regad på Concordia Bus Fleet/Solna som brukare, leasinggivare Swebus Busco AB,
datum 07-06-05, avställd 07-06-01 och har körförbud.

Mvh Peter Ö

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Walter skrivet 18 november 2007, 22:26:18 PM
Nog 4070 du tänker på som avslutade Swebuskarriären i Skåne
Närmare bestämt i Örkelljunga.

Ersa

Citat från: Leif D skrivet 19 november 2007, 08:18:41 AM
AHA !  Där ser man, detta innebär ju att även SL-området snart måste börja med dubbel numrering på fordonen, precis som på så många andra ställen i landet. Bara en tidsfråga allså......

Då hoppas jag man kör med PC:ns egna 7-siffriga tal på bakstammen hellre. "101 6301" för Busslink 6301 osv.
Swebus och Veolia är/var ju 201 och 301, men vem som är vem vet jag inte.

Eller låt operatören ha sin logga på bussen? Nej, det går ju inte i SL-land!  ::)

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2007, 15:53:57 PM
Då hoppas jag man kör med PC:ns egna 7-siffriga tal på bakstammen hellre. "101 6301" för Busslink 6301 osv.
Swebus och Veolia är/var ju 201 och 301, men vem som är vem vet jag inte.

Eller låt operatören ha sin logga på bussen? Nej, det går ju inte i SL-land!  ::)

Swebus 301.

Yujin Zhang

Citat från: Verspieder skrivet 19 november 2007, 15:53:57 PM
Då hoppas jag man kör med PC:ns egna 7-siffriga tal på bakstammen hellre. "101 6301" för Busslink 6301 osv.
Swebus och Veolia är/var ju 201 och 301, men vem som är vem vet jag inte.

Eller låt operatören ha sin logga på bussen? Nej, det går ju inte i SL-land!  ::)

Jag skulle tro att Veolia hade 201 (tror inte man har byt prefixen med Swebus sen Connex byte namn till Veolia eftersom alla visste då att Veolia kommer bara ha busstrafik i SL tills aug -07), men det spelar nog ingen roll nu när Råsta är Busslinks.

På tal om prefixerna, har Fridströms 101 också?

CitatÄn så länge verkar inte några små och stora SL-företag ha "krockat" med varandra, ivnrmässigt 

AHA !  Där ser man, detta innebär ju att även SL-området snart måste börja med dubbel numrering på fordonen, precis som på så många andra ställen i landet. Bara en tidsfråga allså......

Mm...än så länge har inte små å stora SL-företag krockat med invnumret, däremot så har man en del dubbletter mellan de två jätten (Busslink o Swebus), i 53XX-serien bl.a.

Ersa

201 är nog reserverat för Veolia än idag. Om de väl vinner de framtida upphandlingarna i t.ex Märsta är det ju lätt att lägga in Veolias bussar igen. 401, 501 osv lär introduceras i takt med att helt nya entrepenörer tittar in. Orusttrafiken och Arriva har ju redan t.ex lagt bud i den förra upphandlingen i Södertälje, som dock den nuvarande utövaren behöll.

Fridströms ingår i Busslinks prefix 101, därav deras egna 9xxx-serie som enbart kan krocka med Busslinks PC-lösa trafikledarbilar, dvs ingen "radiokrock". Jag antar att man som underentrepenör skall ha den stora entrepenörens nummerprefix enligt bestämmelserna för att ligga under samma RTL och kunna lyssna på information från h:r Gelin i "Norrtäljekanalen". Man fick dock komma på en egen lokal lösning i Norrtälje (9xxx-serien) då ju Fridströms ju har en unik ställning. Underentrepenörer och smååkare med PC-försedda vagnar i reguljär linjetrafik är ju inget man är van vid i övriga SL-land.

Dubletter i SL-land är störande. Även att entrepenörerna inte tillåts skriva ut något annat än det fyrsiffriga invnumret bak. Så lagom kul att gissa sig till vilken logga föraren har på sin uniform när man ligger bakom och vill direktanropa en främmande buss på en okänd gata nära stan. Antingen får man tänka till själv (0xxx = knappast någon Busslink) eller ringa en nörd. Strömblad kanske?  ;)

Bussmicke

Citat från: Kvarne skrivet 18 november 2007, 21:43:11 PM

Gladö Buss & Taxi
Köpta bussar:
Fd Swebus 4060 Volvo B10M-60/Säffle
Fd Swebus 3824 Volvo B10M-55/Van Hool

Köpte inte Gladö dessa?
De är fortfarande reggade på Concordia Bus fleet, Solna...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Citat från: Bussmicke skrivet 10 december 2007, 21:30:00 PM
Köpte inte Gladö dessa?
De är fortfarande reggade på Concordia Bus fleet, Solna...

Svaret på den frågan är; Jo, de är köpta av Gladö...Det har väl bara inte hunnits med att regga om dem...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Bussmicke

Inte hunnit? Tar det en månad eller mer?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.