En liten laddning fotografier för er bussentusiaster...

Startat av Andreas91, 14 april 2014, 18:22:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa


AdmirT

Citat från: Andreas91 skrivet 15 april 2014, 10:55:51 AM
Oj - förlåt mig! Missade tyvärr den frågan när du besvarade bildgåtan.. Bilden togs igår kl. 13:46! =)

Det är ingen fara! Tack ska du ha :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Andreas91

Citat från: Ersa skrivet 15 april 2014, 11:43:54 AM
De två kvarvarande bilderna, är det Spånga?

Det stämmer att bilderna är fotograferade i Spånga! I bakgrunden på bild 2 syns bl.a. Lidls butik vid Bromstensvägen. Grattis Ersa - den sista poängen är din! =)

Andreas91

Ja, gott folk - alla bildgåtor är lösta. Jag passar på att återigen tacka för ert deltagande och, som utlovat, kommer här lite bilder från uppställningsplatsen vid Brunna industriområde.

Tre OmniLinkar från Västra Götaland - Veolia 3871-3873:


Fyra från Kronoberg - (f.d.?) Veolia 2209(?), f.d. Veolia 2210, f.d. Veolia 2530 och f.d. Veolia 2545 (Alla fordon som här står som "f.d." är numera registrerade på Bus Trade Center Stockholm AB.)


Fyra Vega från Skåne + ännu en buss från Kronoberg - f.d. Veolia 2592, f.d. Veolia 2587, Veolia f.d. 2588, f.d. Veolia 2553 och f.d. Veolia 2214:


En till från Västra Götaland - f.d. Nobina 4948:


En till från Kronoberg + en från Sörmland - f.d. Veolia 2185 och f.d. Keolis 1104:


Efter en promenad vart det även en liten titt på andra sidan uppställningsplatsen. Där stod bl.a. en Scania CN113CLB från Västerås, f.d. 261:


En skrotfärdig stadsbuss från Skåne + lite annat. En f.d. SL-buss (Keolis 5620), en lite äldre Säffle-led jag får till f.d. VL 827, Veolia 2363 och f.d. Nobina 5016 från X-trafik:



Avslutar med en bild på dessa två - f.d. Veolia 0831 och en f.d. SL-stombuss, f.d. Veolia 4956. Enligt SBH (där jag har plockat all information om inv. nr. osv) framgår det att dessa bussar är avställda... Men stämmer det verkligen? Håll utkik på forumet - dessa bussar kom nämligen att dyka upp i ett annat sammanhang dagen därpå - dvs. idag - och då kallar åtminstone inte jag bussarna avställda..:



DEB

Tack för trevligt reportage, mycket intressant att se vilka avtjänta bussar som står och samlar damm hos BTC. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

AdmirT

Ett bildsvep som jag inte ville att det skulle ta slut... STORT tack för bilderna från BTC:s uppställningsplats! Det gick inte att komma in på området va? Visste inte att 2553 stod där... Den saknar man på bild från Skåne, endast den från 25-serien. Jag får nog ta mig dit på ett eller annat sätt den mellan den 24-27/4 då jag är i Sthlm :)
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bussmicke

Citat från: Andreas91 skrivet 15 april 2014, 22:25:42 PM
Ja, gott folk - alla bildgåtor är lösta. Jag passar på att återigen tacka för ert deltagande och, som utlovat, kommer här lite bilder från uppställningsplatsen vid Brunna industriområde.

Tre OmniLinkar från Västra Götaland - Veolia 3871-3873:


En till från Västra Götaland - f.d. Nobina 4948:



Bara drygt 8 år i Göteborg i trafik för 38xx? Det var inte mycket, slöseri med bussar att byta så snabbt.

Vilken VL-buss syns här?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 16 april 2014, 08:45:59 AM
Bara drygt 8 år i Göteborg i trafik för 38xx? Det var inte mycket, slöseri med bussar att byta så snabbt.

Vi har diskuterat detta så många gånger. Alla huvudmän tycker inte om att ha äldre och mer slitna bussar än vad de flesta östeuropeiska länderna har idag.
I Göteborg är 10-årsgränsen kanske lite väl snäv, men i huvudstaden är 16-årsgränsen ett rent skämt ur en andra synvinklar.

Bussmicke

Citat från: Ersa skrivet 16 april 2014, 10:46:10 AM
men i huvudstaden är 16-årsgränsen ett rent skämt ur en andra synvinklar.

Som vilka då?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

groenis

Andreas
Sista bilden är ifrån Junior & Co uppställningsplats.

/Lennart

CW66

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 14 april 2014, 20:47:48 PM
Det kryphålet upphörde väl i september i fjol

Nja...det var väl Eccopar som stoppades?
Men nu är jag iofs osäker på om man kan hälla RME i tanken på bussen i fråga.
Annars har man kanske någon form av specialtillstånd.

Vi får forska vidare i denna viktiga fråga så att vi i så fall kollektivt kan sätta dit bussägaren ifråga  :)

Bussfanatikern

#26
Jag pratade nämligen med en förare på Veolia här i Götet och han sa att 3871-3873 samt 2690 och 2691 helt enkelt hade blivit överflödiga.
Därav anledningen till att dom rykte tidigare.

Lars-Håkan_E

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 16 april 2014, 13:40:46 PM
Nja...det var väl Eccopar som stoppades?
Men nu är jag iofs osäker på om man kan hälla RME i tanken på bussen i fråga.
Annars har man kanske någon form av specialtillstånd.

Vi får forska vidare i denna viktiga fråga så att vi i så fall kollektivt kan sätta dit bussägaren ifråga  :)

Lastbilsägaren menar du :-)  Det tycker jag är helt ointressant, vad jag funderade på var om det faktiskt är möjligt att i princip komma dit utan att komma in i miljözonen, Klarabergsgatan, ligger den inte utanför?

Vad gäller RME så hälsar Stockholms stad detta:


Kan jag köra med alternativt bränsle (t.ex. Ecopar eller RME) inom miljözon?

Nej, med den tydligare skrivningen i Trafikförordningen som gäller från 1 september 2013 är den möjligheten helt borttagen.